• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt i lådan - Ovanlig Heuer Quartz!

Camo00

Patek
Fan va allt var coolt 1977..!! :cool:


Studio 54 öppnade i New York
bd2b8c459c71e88e34180dbc47e1f758.jpg



Rocky vann Oscar för bästa film
article-2450531-189CBDCD00000578-544_964x649.jpg



Dancing Queen låg etta på listorna i USA
abba.jpg



Star Wars hade premiär
StarWars_6.jpg



Ronnie Peterson körde en sexhjulig Tyrell i Formel 1, och Sveriges Grand Prix gick i Anderstorp! :)
ronnie_peterson__1977__by_f1_history-d5k6fo9.jpg



...och fullblodet Seattle Slew vann The Triple Crown, där bland annat anrika Kentucky Derby ingår!
seattle_slew_785851_fullwidth.jpg










Vad har då Kentucky Derby med Heuer att göra?
Heuer som satsat all sin PR på motorsport?

Jo, 1977 lanserades modellen Heuer Kentucky, och enligt Jack Heuers biografi designades denna främst för att attrahera ett lite annat klientel än motorsport-fansen, och föra tankarna till The Kentucky Derby.

Modellen är mycket speciell då caset är utformat som en hästsko, sett från ovan. Detta innebär en mycket intrikat slipning med mängder av sköna vinklar och kurvor... (Bilder från Calibre11.com)
exs0.jpg




Modellen lanserades främst som automatisk kronograf, med det nyutvecklade Valjoux 7750 som motor, vilket var helt nytt för Heuer.

Men som alla vet, var quartz vid det här laget det coolaste man kunde ha på armen, och mekaniska klockor sålde allt sämre. Alltså satsade Heuer även på quartz-versioner av Kentuckyn, både analoga och digitala. (Bild från Calibre11.com, Heuer-katalog 1978)
09-1-703x1024.jpg





Den analoga quartz-versionen drevs av ett ESA-verk, osäker på vilken modell.

Heuer Kentucky sålde hursomhelst inte särskilt bra, vilket innebär att den är relativt ovanlig idag. Den led dessutom av en barnsjukdom: Den integrerade länken hade en tendens att gå av vid fästet, vilket tydligen hände alldeles för ofta. Den är dessutom relativt svårbytt och går inte att köra med någon annan länk/strap, vilket sannolikt drog ner populariteten.



Så till mitt exemplar, som är en Ref. 361.705 CH från katalogen ovan, det vill säga en analog quartzare där CH alltså står för Champagnefärgad tavla...

Den är i helstål, med integrerad länk, Heuermärkt spänne, krona samt guldlogga fäst på boetten.
Storleken mäter jag till 39 mm bred och 11 mm hög.
Länken smalnar av från 22 mm vid boetten till 14 mm vid spännet. Spännet är ett 15 mm brett viklås i tunn plåt, med en enkel "säkerhetssprint".






Hittade den i relativt bra skick, fungerande dessutom, men med märken i glaset. Upptäckte snart att den gick lite hackigt också, den rusade rejält ibland. Så in med den till trollkarlen Minuteman, som med mycket tålamod lyckats hitta och montera en utbytes-elektronikmodul och fått klockan att fungera perfekt!! Dessutom har han bytt glaset, så nu är klockan som ny!!
Stort tack för hjälpen, Minuteman!!!

Det här verkar vara en riktigt ovanlig modell. Jag hittar inga siffror över antal sålda med denna ref, men i dagsläget finns ett exemplar på Chrono24, inget på Ebay och såvitt jag kan se inget till salu på de stora forumen heller... Kul! :)


Har Du orkat läsa såhär långt kanske Du orkar med några bilder på mitt exemplar också?
Stort tack för visat intresse!! :)

Heuer9_1.jpg

Heuer2.jpg
Heuer11.jpg
Heuer7.jpg
Heuer10.jpg
Heuer8.jpg



(Källor: Calibre11.com, Onthedash.com, Watchuseek.com)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis till en udda Heuer och tack för ett välskrivet inlägg med många sköna bilder från mitt födelseår! :)
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Snygg som fan, kollade runt lite på C24 men dom är inte alls lika snygga, gillar den svarta tavlan skarpt.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag skäms. Jag skäms för att jag totalt har missat denna tråd. En mycket välskriven tråd om en väldigt cool klocka. Och vilka bilder sen. De två sista bilderna - wow!

Jätte mycket grattis till denna där ;)
 
Topp