• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt i lådan: Steinhart Nav B-Chrono II Black DLC

Bytte till mig en Nav B-Chrono av MickeJ för ett tag sedan. Är jäkligt nöjd med klockan. Pilot, vintagelook och svart- allt jag ville ha just nu. Nätta 44mm lite ovant, men bekvämt. Fick dessutom ett egentillverkat armband som kompensation för ett annat band som egentligen skulle ingått i dealen. Riktigt schysst! Passar klockan perfekt, kvalitet och detaljkänsla, Rekommenderas.
7.JPG

IMG_0995.JPG
 
Har varit på vippen att beställa denna själv direkt från Steinhart, absolut en av de snyggaste "pilot" kronograferna!

Efter jag gått med på KS och konfronterats med "hatet" mot Steinhart så har jag tänkt om... ;-)
Men som sagt - grymt snygg klocka!

/Johan
 
CreativeMind skrev:
Har varit på vippen att beställa denna själv direkt från Steinhart, absolut en av de snyggaste "pilot" kronograferna!

Efter jag gått med på KS och konfronterats med "hatet" mot Steinhart så har jag tänkt om... ;-)
Men som sagt - grymt snygg klocka!

/Johan
Äh, det är väl inget att bry sig om. Skulle väl inte heller köpa en en Ocean 1 (lika tråkig som originalet), men bredvid klockorna med för mycket inspiration har de ju flera egna unika designer. Vilket i min värld likaställer dem med de flesta mellanskikts märken.
 
Det finns väl fler i samma stil (Svart/vintagegul), men ingen med samma modell. B&R släppte en klocka innan med samma combo, men det jag läst tyder på att det var så kort innan att det känns svårt att säga vem som inspirerats av vem/vad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stor skillnad mot denna menar du? ;)
3717-dlc001-mq.jpg


Grejen är ju dock att många pilotklockor är lika. Kollar man på IWC, B&R och Sinn, så är de alla väldigt lika och vissa märken har även börjat med DLV-versioner och versioner med färgad lume. Att hitta en helt unik pilot-khronograf är nog inte det lättaste.

Ett exempel till:
Aged_Pilot_watches.jpg
 
yonsson skrev:
Stor skillnad mot denna menar du? ;)
Grejen är ju dock att många pilotklockor är lika. Kollar man på IWC, B&R och Sinn, så är de alla väldigt lika och vissa märken har även börjat med DLV-versioner och versioner med färgad lume. Att hitta en helt unik pilot-khronograf är nog inte det lättaste.
Precis, hamnar alltid i detta tycker jag när vi diskuterar ursprung. Pilotklockorna idag har ju alla sitt ursprung från första världskriget (typ). Tror det är få här som kan uttala sig om vem som var "först".
Så det "unika" med dessa modeller som jag syftade på var just combon DLV/vintagegul och då hade jag faktiskt inte sett B&R chrono-modell. Håller med om att de är bra lika, men återigen är det lite för lätt avföra Steinhart som en som en kopia bara för att B&R var först. I så fall faller väldigt många klockor under benämningen kopia.
 
yonsson skrev:
Stor skillnad mot denna menar du? ;)
3717-dlc001-mq.jpg


Grejen är ju dock att många pilotklockor är lika. Kollar man på IWC, B&R och Sinn, så är de alla väldigt lika och vissa märken har även börjat med DLV-versioner och versioner med färgad lume. Att hitta en helt unik pilot-khronograf är nog inte det lättaste.

Ett exempel till:
Aged_Pilot_watches.jpg

Sinn, B&R & självklart IWC är ju 'riktiga' märken med egna modeller medan Steinhart lever på att kränga ut homager i bulk, sedan så var ju faktiskt B&R tidiga med både helsvarta klockor och både färgad och svartad lume om det nu spelar någon roll...

Min polare har en B&R 123 Vintage, riktigt schysst...

5EB2044C-4A75-4585-8B4B-471489D0F95C-1719-000001972434FD15.jpg


C99BB4E6-DFE3-4921-A3A9-F1E282383E32-1719-000001972A4051F2.jpg
 
masterkiller skrev:
Sinn, B&R & självklart IWC är ju 'riktiga' märken med egna modeller medan Steinhart lever på att kränga ut homager i bulk, sedan så var ju faktiskt B&R tidiga med både helsvarta klockor och både färgad och svartad lume om det nu spelar någon roll...
Vill egentligen inte ge mig in i denna diskussion, men återigen känns det lite onyanserat. Ibland är det ok att vara "tidiga", men inte först och ibland är det inte ok? Är inte heller ett fan av homager (läs MM, Ocean 1 mfl.), men i så fall ska väl inget märke hämta inspiration från de gamla pilotklockorna och skapa vintagemodeller?
 
Topp