• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nytt in - NOVORIS tank

Stomatologen

Diamant
2-Faktor
Tja! Ett bra tag sen jag klickade hem något gammalt men under veckan hände det. Dags att presentera senaste tillskottet, fina mögelklockan. Denna gång är det en fin liten NOVORIS tank från 30-40tal.

Rektangulär boett i ren nickelkrom, mäter ca 29x22mm med 18mm mellan bandhornen. Urtavlan är i tidstypisk art deco-stil med upphöjda arabiska siffror och subsekund. Visarna och siffror är blånerade och ses tydligt i dagsljus. Boettsidorna är ciselerade med vacker reliefutsmyckning.

Jag har ännu inte hunnit kika på urverket men utgår man från liknande klockor på nätet så handlar det om Oris egna cal 230 med 4 juveler.

Kort historik
Novoris kommer från kända Oris Watch Company vilket grundades 1904 i Hölstein i nordvästra delen av Schweiz. Namnet Oris kommer från en bäck/dal nära Holstein). År 1931 registrerade Oris varumärket Novoris och under 30-talet kom klockorna att, i tidningsannonser, visas tillsammans med Oris- och Siroklockor. Siro var ett annat varumärke som tillhörde Oris, inte så så svårt att gissa då Siro är Oris stavas baklänges.

Har läst mig till att urverken i Novoris var av budgetvariant och drar därför slutsatsen att Novoris var riktade till en mindre förmögen köpgrupp. Letar dock fortfarande efter bilder på gamla Orisannonser som kan bekräfta/förkasta detta :)

Bilder
Novoris1.jpg

Novoris2.jpg

Novoris3.jpg

Novoris4.jpg

Novoris urverk.jpg

Ovanstående bild tagen från internet.
Novoris5.jpg

Novoris reklam.jpg

Ovanstående bild tagen från internet.

Nu behöver jag hitta ett passande band till klockan (tips mottages) men även skicka den på SPA då den inte verkar må som bra. Tack för att ni tog er tid att läsa om denna lilla klocka :)

Tackar för en inblick i märket Novoris!

Grattis till en fin klocka!
Tack! :)
Hade den på min lista men glömde bort att bjuda.
Mer klocka än så får man inte till det priset :)
Den hamnade på forumet iaf!:D
Härlig historielektion o snygg klocka! :) Grattis!

Visa gärna upp den i denna tråden när den bandet är hittat:)
Tack! Ska göra det men det kan ta ett tag...

Tillbaka
Topp