• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt Klockprojekt: Calypso

Nu var det längesedan jag skrev om vår förra modell, North Sea I och II, så det är kul att kunna dela med mig av något helt nytt! Det tog nämligen ett bra tag att få klart den nya klockmodellen, vilket har varit väldigt bra. Ingen stress, massor av omarbetningar, tester och prototyper. Men nu är den äntligen lanserad och tänkte jag skulle visa den här på Klocksnack i vanlig ordning.

WhiteGold.jpg


Calypso är vår första riktiga high-end klocka med fokus på samtliga detaljer. Vi ville verkligen göra klockan från grunden och upp, från helgjutet spänne till graverad chapterring, skräddarsytt läderband, sandblästrad boett med polerade detaljer, två-tons urtavla med B3-luminerade index, våra "Bohuslän" visare och en riktig arbetshäst till urverk: ETA 2824-2. Under året har vi dessutom investerat i en rad nya instrument och massor av ny kunskap. Tanken är att flytta så mycket av produktion, test och montering till kontoret i Göteborg som möjligt. Det känns tryggt att kunna gå igenom trycksäkerhet, magnetism, amplitud, precision, osv på egen hand. Vi ser till att göra det på varje individuell klocka och skriver sedan ut ett direkt kvitto för kunderna att läsa själva.

3.jpg


Lite specs:
  • 316L sanblästrad stålboett med polerade detaljer
  • Två-ton "gradient" urtavla i mörk- till djupt blå - finblästrad (halvmatt)
  • ETA 2824-2 Top grade urverk med egentillverkat rotorblad
  • Antireflektiva safirglas på ovan och undersida (display-back)
  • "Connector-link" fäste för band.
  • Läderband med bred krokodiltextur som standard - Nylonband på köpet. Metall och gummiband på ingång.
  • Helgjutet spänne
  • 100m vattentät
  • Skruvkrona
  • 40mm diameter, 10mm tjock, 48mm horn-till-horn.
Mer info och bilder finns på hemsidan för den som vill veta mer: www.ecandersson.com

Vi kör även denna modell på Kickstarter. Jag vet att många inte är helt förtjusta i det. Detta blir även sista gången för oss, då vi tar in en säljare under 2018 som ger sig på den mer traditionella metoden. Kickstarter har dock varit kanon eftersom det möjliggjort att göra såpass produktionsdyra modeller utan att behöva hosta upp allt i förtid, vilket helt enkelt inte varit möjligt.

Ok, hoppas ni gillar den :)

a.jpg

timegraphjpg.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu var det längesedan jag skrev om vår förra modell, North Sea I och II, så det är kul att kunna dela med mig av något helt nytt! Det tog nämligen ett bra tag att få klart den nya klockmodellen, vilket har varit väldigt bra. Ingen stress, massor av omarbetningar, tester och prototyper. Men nu är den äntligen lanserad och tänkte jag skulle visa den här på Klocksnack i vanlig ordning.

WhiteGold.jpg


Calypso är vår första riktiga high-end klocka med fokus på samtliga detaljer. Vi ville verkligen göra klockan från grunden och upp, från helgjutet spänne till graverad chapterring, skräddarsytt läderband, sandblästrad boett med polerade detaljer, två-tons urtavla med B3-luminerade index, våra "Bohuslän" visare och en riktig arbetshäst till urverk: ETA 2824-2. Under året har vi dessutom investerat i en rad nya instrument och massor av ny kunskap. Tanken är att flytta så mycket av produktion, test och montering till kontoret i Göteborg som möjligt. Det känns tryggt att kunna gå igenom trycksäkerhet, magnetism, amplitud, precision, osv på egen hand. Vi ser till att göra det på varje individuell klocka och skriver sedan ut ett direkt kvitto för kunderna att läsa själva.

3.jpg


Lite specs:
  • 316L sanblästrad stålboett med polerade detaljer
  • Två-ton "gradient" urtavla i mörk- till djupt blå - finblästrad (halvmatt)
  • ETA 2824-2 Top grade urverk med egentillverkat rotorblad
  • Antireflektiva safirglas på ovan och undersida (display-back)
  • "Connector-link" fäste för band.
  • Läderband med bred krokodiltextur som standard - Nylonband på köpet. Metall och gummiband på ingång.
  • Helgjutet spänne
  • 100m vattentät
  • Skruvkrona
  • 40mm diameter, 10mm tjock, 48mm horn-till-horn.
Mer info och bilder finns på hemsidan för den som vill veta mer: www.ecandersson.com

Vi kör även denna modell på Kickstarter. Jag vet att många inte är helt förtjusta i det. Detta blir även sista gången för oss, då vi tar in en säljare under 2018 som ger sig på den mer traditionella metoden. Kickstarter har dock varit kanon eftersom det möjliggjort att göra såpass produktionsdyra modeller utan att behöva hosta upp allt i förtid, vilket helt enkelt inte varit möjligt.

Ok, hoppas ni gillar den :)

a.jpg

timegraphjpg.jpg
Ser trevlig ut.

Jag har sett nånstans att klockornas verk justeras in individuellt efter att ni fått dem till Göteborg. Innebär det en koll och vid behov en ruckning om avvikelsen är för stor i den "bästa" positionen eller innebär det att ni justerar dem i, exempelvis fem, positioner och balanserar in dem så de kan sägas hålla sig inom maxavvikelse för kronometerklassade verk?
Vilken gångavvikelse garanteras eller tolereras?

Lycka till med projektet.
 

Psykel

Patek
Nu var det längesedan jag skrev om vår förra modell, North Sea I och II, så det är kul att kunna dela med mig av något helt nytt! Det tog nämligen ett bra tag att få klart den nya klockmodellen, vilket har varit väldigt bra. Ingen stress, massor av omarbetningar, tester och prototyper. Men nu är den äntligen lanserad och tänkte jag skulle visa den här på Klocksnack i vanlig ordning.

WhiteGold.jpg


Calypso är vår första riktiga high-end klocka med fokus på samtliga detaljer. Vi ville verkligen göra klockan från grunden och upp, från helgjutet spänne till graverad chapterring, skräddarsytt läderband, sandblästrad boett med polerade detaljer, två-tons urtavla med B3-luminerade index, våra "Bohuslän" visare och en riktig arbetshäst till urverk: ETA 2824-2. Under året har vi dessutom investerat i en rad nya instrument och massor av ny kunskap. Tanken är att flytta så mycket av produktion, test och montering till kontoret i Göteborg som möjligt. Det känns tryggt att kunna gå igenom trycksäkerhet, magnetism, amplitud, precision, osv på egen hand. Vi ser till att göra det på varje individuell klocka och skriver sedan ut ett direkt kvitto för kunderna att läsa själva.

3.jpg


Lite specs:
  • 316L sanblästrad stålboett med polerade detaljer
  • Två-ton "gradient" urtavla i mörk- till djupt blå - finblästrad (halvmatt)
  • ETA 2824-2 Top grade urverk med egentillverkat rotorblad
  • Antireflektiva safirglas på ovan och undersida (display-back)
  • "Connector-link" fäste för band.
  • Läderband med bred krokodiltextur som standard - Nylonband på köpet. Metall och gummiband på ingång.
  • Helgjutet spänne
  • 100m vattentät
  • Skruvkrona
  • 40mm diameter, 10mm tjock, 48mm horn-till-horn.
Mer info och bilder finns på hemsidan för den som vill veta mer: www.ecandersson.com

Vi kör även denna modell på Kickstarter. Jag vet att många inte är helt förtjusta i det. Detta blir även sista gången för oss, då vi tar in en säljare under 2018 som ger sig på den mer traditionella metoden. Kickstarter har dock varit kanon eftersom det möjliggjort att göra såpass produktionsdyra modeller utan att behöva hosta upp allt i förtid, vilket helt enkelt inte varit möjligt.

Ok, hoppas ni gillar den :)

a.jpg

timegraphjpg.jpg
Tjusig, gillar speciellt rotorn! Hala gärna upp en närbild på den!
Lite kritik kan dock vara nyttigt: Jag personligen har svårt för den nyansen av rött som är i loggan på tavlan. Den blir något fluorescerande och därmed distraherande. Personligen hade jag kanske valt att färgmatcha tavelloggan med loggan på rotorn. Lite mer harmoniskt med en mildare färg.
 

Gnomon

Cartier
Kul, fint, egensinnig formgivning med lite 60-70-talsdoft, bra jobbat osv...
Jag har två synpunkter där jag tycker att formgivningen blir lite inkonsekvent.
Kronan är lite för räfflad om man jämför med övriga släta ytor.
Lasergraveringen på ringen mellan glaset och tavlan känns klåfingrig.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den där är verkligen på rätt väg! Det görs alldeles för få boetter med integrerad länk eller band, skit snyggt! Bra storlek också :)
All design kanske inte föll just mig på läppen, dom originella visarna tex. Men det är bara jag. Stort lycka till!
 
Topp