• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt klockrån Stockholm

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JoberMan

Politruk
2-Faktor
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/flest-fickstolder-i-stockholm

– Fickstölderna ökar hela tiden och storstäderna är allra värst drabbade, säger Peter Enell vid Citypolisen i Stockholm.

Sedan 2009 pekar kurvan för fickstölder brant uppåt. Oftast är förövarna kringresande ligor som passar på när trängseln är som värst.

– Festivaler, tunnelbanan, turiststråk, shoppinggator och rulltrappor är extra utsatta ställen, säger Peter Enell, kriminalinspektör vid Citypolisen i Stockholm.


Det som åsyftas är att det ofta är kringresande ligor som sysslar med denna typ av brott.

Med detta lämnar jag ämnet då vi inte kommer längre.
Du hittar uppenbarligen till Brås hemsida. Sök på personrån och brottsutvecklingen så finner du att såväl anmälda personrån som utsatthet i Nationella trygghetsundersökningen har minskat åtminstone de senaste åren. Enligt NTU har utsattheten legat hyfsat stabil sedan man började göra undersökningen för 10 år sedan.
Att du "jobbar inom rättsväsendet" har du påtalat åtminstone fem gånger i tråden. Du borde väl då vara såpass initierad så att du vet att personuppklaringen är mycket låg vad gäller personrån, dvs polisen lyckas mycket sällan binda någon gärningsperson till brotten. Kul att du vet att det ändå rör sig om utländska ligor som rest hit, när ingen annan har en aning.
 

Wboy

Panerai
Jobbar inom rättsväsendet och träffar både gärningsmän och brottsoffer dagligen.
Det är min erfarenhet att dessa brott genomförs främst sommartid av ofta tillresta yrkeskriminella i ligor med syfte att köra en drive för att sedan dra vidare.

Vad som ändrats enl mig är att de blivit fräckare, de har gått från rena fickstölder till grövre personrån samt åldringsrån och stölder av bankomatkort där de tagit reda på koden.


Må så vara och din åsikt är givetvis intressant, men det är ingenting som beläggs genom de källor du refererar till.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt är bara förnamnet. Jag undrar dock lite hur en ficktjuv gör sitt val? Vad kan man om klockor? De vanliga (rolex sub, omega etc.) jag undrar om man är "säkrare" med en iwc runt armen eller säg en JLC?
Tror absolut att man har en lägre statistisk risk att bli rånad om man har en JLC jämfört med en subb. Subben har ju inte AR och glaset syns från mils avstånd likt en lockande smaragd. :)

Varenda 15-åring vet väl hur en Rolex ser ut på't ungefär.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kommer aldrig välja klocka utifrån att sänka risken att bli rånad. Gränsen går vid att inte välja onödigt utsatta vägar på väg hem från krogen och att inte umgås med idioter.
 

Portofino

Panerai
Kommer aldrig välja klocka utifrån att sänka risken att bli rånad. Gränsen går vid att inte välja onödigt utsatta vägar på väg hem från krogen och att inte umgås med idioter.
Nej men en kan ändå undra hur urvalet görs. På något vis är det udda att man är "säkrare" om man har en Greubel Forsey för 3 miljoner på armen än en Sub för 50-60 000. Precis som du säger kan man endast försöka vara lite om sig och omkring sig.
 
P

Philippe Stern

Guest
Jonte73, du har rätt. Bry dig inte om att diskutera med folk som ska ha källa på allt. De vet inte vad common knowledge är. De lever i din bubbla och försöker vara så PK de kan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej men en kan ändå undra hur urvalet görs. På något vis är det udda att man är "säkrare" om man har en Greubel Forsey för 3 miljoner på armen än en Sub för 50-60 000. Precis som du säger kan man endast försöka vara lite om sig och omkring sig.
Tror urvalet har mer att göra med offret än klockan. Har svårt att se någon ge sig på en 2m lång 120kg biff för en klockas skull.
 
P

Philippe Stern

Guest
Du hittar uppenbarligen till Brås hemsida. Sök på personrån och brottsutvecklingen så finner du att såväl anmälda personrån som utsatthet i Nationella trygghetsundersökningen har minskat åtminstone de senaste åren. Enligt NTU har utsattheten legat hyfsat stabil sedan man började göra undersökningen för 10 år sedan.
Att du "jobbar inom rättsväsendet" har du påtalat åtminstone fem gånger i tråden. Du borde väl då vara såpass initierad så att du vet att personuppklaringen är mycket låg vad gäller personrån, dvs polisen lyckas mycket sällan binda någon gärningsperson till brotten. Kul att du vet att det ändå rör sig om utländska ligor som rest hit, när ingen annan har en aning.
Zzzzzzz!
 

Jonte73

Audemars
Du hittar uppenbarligen till Brås hemsida. Sök på personrån och brottsutvecklingen så finner du att såväl anmälda personrån som utsatthet i Nationella trygghetsundersökningen har minskat åtminstone de senaste åren. Enligt NTU har utsattheten legat hyfsat stabil sedan man började göra undersökningen för 10 år sedan.
Att du "jobbar inom rättsväsendet" har du påtalat åtminstone fem gånger i tråden. Du borde väl då vara såpass initierad så att du vet att personuppklaringen är mycket låg vad gäller personrån, dvs polisen lyckas mycket sällan binda någon gärningsperson till brotten. Kul att du vet att det ändå rör sig om utländska ligor som rest hit, när ingen annan har en aning.

Håller med om att antalet dömda i kategorin är låg, däremot så har vi många anhållna och häktade misstänkta för bla fickstölder, personrån, bedrägerier, åldringsbrott mm i perioder med en topp över sommaren.
Att få dem dömda är en annan sak.

Men jag tyder statistiken som att det ökat under de senaste två åren och det är min uppfattning också då jag ser till att de hamnar i rätten och stannar där under huvudförhandlingen.

Jag träffar dessa människor varje dag och kan därför säga att de ingår i inresta ligor.
De är överrepresenterade i denna kategori av brott.
För mig räcker det, statistik eller inte.

Jag ser ju vad jag ser på dagarna och vidare så är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning naturligtvis. Vi ser nog inte detta på samma sätt helt enkelt och det får stanna vid det.

Sen känns det som om att oavsett vad jag och andra säger så nöjer du dig inte utan fortsätter att gå på med div syrliga citat. Du hör väl vad jag säger eller ?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Håller med om att antalet dömda i kategorin är låg, däremot så har vi många anhållna och häktade misstänkta för bla fickstölder, personrån, bedrägerier, åldringsbrott mm i perioder med en topp över sommaren.
Att få dem dömda är en annan sak.

Men jag tyder statistiken som att det ökat under de senaste två åren och det är min uppfattning också då jag ser till att de hamnar i rätten och stannar där under huvudförhandlingen.

Jag träffar dessa människor varje dag och kan därför säga att de ingår i inresta ligor.
De är överrepresenterade i denna kategori av brott.
För mig räcker det, statistik eller inte.

Jag ser ju vad jag ser på dagarna och vidare så är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning naturligtvis. Vi ser nog inte detta på samma sätt helt enkelt och det får stanna vid det.

Sen känns det som om att oavsett vad jag och andra säger så nöjer du dig inte utan fortsätter att gå på med div syrliga citat. Du hör väl vad jag säger eller ?
Vår lilla ordväxling startade iom att du gjorde gällande att du presenterade "fakta" när du påstod att personrånen ökar och att det beror på att ingen vaktar våra gränser. Tycker inte du har lyckats särskilt väl att presentera några fakta som styrker dina påståenden. Förutom då att du jobbar i rättsväsendet (sex ggr nu va?). Du får gärna fortsätta att hävda att personrånen ökar, och att det beror på alla utlänningar som kommer hit, men sluta låtsas att det är något annat än din högst personliga uppfattning när du blir ifrågasatt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp