• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt liv i gammal Seiko Quartz

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag köpte denna Twin Quartz 9923-8010 från 1979 för ca. 5 år sedan.
Glaset var mjölkigt av alla repor och behövde bytas. Att hitta rätt glas gick ganska lätt.
Dock upptäcktes det vid bytet att det saknades an glaspackning (det gamla glaset hade någon limmat dit).
Jakten på rätt packning var allt annat än en walk in the park. Var tom i Tokyo men gick bet.
Trodde jag skulle få leva med en klocka med skallrande glas, men med hjälp av Klockmästesvante i Globen så spårades rätt packning upp och idag hämtade jag ut skönheten, trycktestad och klar.

Klockan är en Twin Quartz (alltså sitter det två quartzkristaller i den varav den ena är för temperaturkompenseringen). Hade när den släpptes 1979 en spec på +/- 20 sekunder per år, vilket var grymt bra. En vanlig bonnquartz har idag +/- 15 sek per månad.
Gentainspirerad boett och länk samt rosabeige fadad tavla (hade det varit en Rolex så vore väl tropical rätt benämning). Gillar den som fan. Ibland blir man glad för det lilla.

97bad4c2632311e3b86c0e6b863135ca_6.jpg
58878c1e632311e3a9810ebdd4ba5cf5_6.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nice! Kul att det gick att spåra en packning!
20spy är ju fortfarande bra och räknas som HEQ utifrån COSC-normer.
Twin quartz är riktigt cool tycker jag. Det var ju banbrytande när det kom och tillfälligt ersatte högfrekvenskvartsare.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Laxig tavla ;-) Grattis! Kul när ett så långt projekt går i lås. Seiko verkar nästan alltid ligga i framkant av utvecklingen.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Topp