• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt märke - Vad är klockan?

C

China

Guest
Het, men med som alltid en hög prislapp för haute horlogerie.:)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Sjukt ful, tycker att deras normala dykare på bilder är rätt fina (iaf i 40mm varianten) men den där var ju gräslig...
 

Portofino

Panerai
Särskilt nytt är det inte. Roger Dubois har funnits sedan 1995. Vissa riktigt coola modeller och jag vet att de även vunnit en hel del priser för sina ur och verk. (Urverk, get it?)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Har för mig att det är ett klockmärke som grundades (nyligen) av en kille som jobbat på A Lange & Shöne eller PP efter han tröttnat på att de var konservativa (i hans tycke).

Han startade märket för att han ville testa lite egna idéer och designer (har för mig att märket bland annat har en klocka med två balanshjul utan fysisk kontakt som även om de hamnar i osynk kommer att synkroniseras efter några minuters gång, alltså komplikationer för komplikationernas skull).

Finns säkert någon här som vet mer och kan rätta mig på de punkter jag har fel eller blandar ihop märket med något av de andra relativt nya märkena som skapats av "avhoppare".
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har sett ett antal alster från RD, och de har alla suttit på någon man från mellanöstern. D.v.s. de som har gott om pengar och redan peakat med Rolex dyraste modeller. :)
 

Mako

Omega
Har för mig att det är ett klockmärke som grundades (nyligen) av en kille som jobbat på A Lange & Shöne eller PP efter han tröttnat på att de var konservativa (i hans tycke).

Han startade märket för att han ville testa lite egna idéer och designer (har för mig att märket bland annat har en klocka med två balanshjul utan fysisk kontakt som även om de hamnar i osynk kommer att synkroniseras efter några minuters gång, alltså komplikationer för komplikationernas skull).

Finns säkert någon här som vet mer och kan rätta mig på de punkter jag har fel eller blandar ihop märket med något av de andra relativt nya märkena som skapats av "avhoppare".
Tack för intressant info och kunskap, låter spännande och alltid kul när någon tänker utanför boxen. Dock kan jag inte på något sätt förstå prislappen. Tar det en urmakare 6 månader att producera ett ur eller är det ett försök att skapa hype för ett nytt brand?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack för intressant info och kunskap, låter spännande och alltid kul när någon tänker utanför boxen. Dock kan jag inte på något sätt förstå prislappen. Tar det en urmakare 6 månader att producera ett ur eller är det ett försök att skapa hype för ett nytt brand?
Tiden beror mycket på hur mycket delar som tillverkas för hand och hur många delar som köps in som standardkomponenter :)

Jag kan tänka mig att det både kan ta mycket mer tid om man gör allt från scratch för hand (vilket inte är troligt då de minst har egna laser/högtrycksvatten skärare för att få ut råkomponenter) och mycket mindre tid om man beställer komponenterna från en verkstad som det enda de gör är skruvar och kugghjul i alla möjliga former och storlekar. :)
 
C

China

Guest
Tack för intressant info och kunskap, låter spännande och alltid kul när någon tänker utanför boxen. Dock kan jag inte på något sätt förstå prislappen. Tar det en urmakare 6 månader att producera ett ur eller är det ett försök att skapa hype för ett nytt brand?

Det är en stor skillnad på en mer hantverksmässig produktion i liten skala och massproduktion. Det tar längre tid, och klockorna är heller inte "Swiss made" utan produceras under det striktare Poinçon de Genève. Med andra ord är det stor skillnad på det som rullat av det löpande bandet och ett hantverk, därav prislappen.
 
Topp