• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt Mögelläder

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Fick hem lite läder från försvarets glansdagar. Luktar härligt instängt och malkulor. Rejält är bara förnamnet. Kommer göra sig fint som armband på någon möglig klenod.

b8kjVpa.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grymt! Ska bli intressant att se resultatet.

Vart hittar man dylikt?

Och en annan fråga på temat: finnas det några bra guider för hur man syr i läder? Min freestylning går framåt men det skulle inte vara fel med lite tips.

//Johan
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Lyckades klämma in ett band till min Panna. Tog lite pistolhölsterläder från 40-50 talet. Går knappt att föreställa sig hur många ggr den blivit infettad under alla dessa dagar. Fantastiskt skick och skönt att bära 60-70 år senare.

iCIZBUm.jpg


iKiY9sd.jpg


EKMTt9V.jpg



2XgBc99.jpg
 

Archie

Cartier
vad rekommenderar du att man smörjer in med? har t.ex. en portfölj i grovt full grain läder som behöver tas om hand om
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Jag kör med RM Williams saddle & leather dressing. Onödigt dyrt, men det var det jag hade hemma. Har beställt Neats Foot Oil från Tjäderläder, ska tydligen vara jäkligt bra. Billigt var det också, ca 1liter 114kr. Kan avge en recension om ett par dagar när jag provat den. Lite kuriosa, neat är ett gammalt ord för boskap, så oljan är från skenbenen från gamla kor.

Från Wiki:

"Fat from warm-blooded animals normally has a high melting point, becoming hard when cool – but neatsfoot oil remains liquid at room temperature. This is because the relatively slender legs and feet of animals such as cattle are adapted to tolerate and maintain much lower temperatures than those of the body core, using countercurrent heat exchange in the legs between warm arterial and cooler venous blood – other body fat would become stiff at these temperatures. This characteristic of neatsfoot oil allows it to soak easily into leather."
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
cheepo63 spännande med nya oljan.. Fungerar den som rengörande och återfuktande för lädret? Fin historia bakom den också ;) många som använder sig just av skenben får att få en skyddande hinna på skorna :)! Jag använder just nu saphir medaille d'or renovateur som funkar riktigt bra!
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Oljan verkar inte vara rengörande. Däremot verkar dom smörjande egenskaperna vara väldigt bra. Ljust läder mörknar ganska rejält av oljan och det kan vara en nackdel men annars är jag väldigt nöjd.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jag har en del spilläder hemma (italienskt full grain/vachetta). En hel del småbitar som räcker till att sy ett band. PM:a mig om ni vill köpa en bit
 
Topp