• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt och efterlängtat - GS

Sond

Patek
Under lång tid har Grand Seiko fascinerat mig mycket. Sedan medlemskapet på KS har intresset stigit rejält. Det är så långt från "yeah bitch, Im doing goooood", som JS skrev om DD i en annan tråd tidigare idag, man kan komma men ändå hålla sig med en av klockvärldens finingar.

Jag har motstått frestelsen trots att det har varit svårt många gånger. Dels är det inte så enkelt att hitta ett fint exemplar och dels har servicebiten känts som ett riskmoment.

Helt plötsligt dök exakt rätt klocka upp här på K&S. Jag hade sett den i en öppningstråd i höstas och den var exakt vad jag ville ha. Vintage, sunbursttavla och nyligen servad med papper på det(så långt det nu går att kontrollera).

Några bilder:
IMG_9468.jpg
IMG_9470.jpg
IMG_9474.jpg
IMG_9490.jpg
IMG_9496.jpg
IMG_9502.jpg
IMG_9513.jpg
IMG_9520.jpg
IMG_9521.jpg



Det är en Grand Seiko 43999 från 1965 och brukar kallas Second Generation GS, Selfdater. Tack plattfot för en smidig affär
 

Sond

Patek
Grattis! Och bra val, bästa vintage GS:en i min bok.

Visst har du en likadan? ? några till..:) Själv är detta första GS och jag är ingen kalenderbitare så har du tid, lust och möjlighet får du gärna utveckla varför just denna är bästa vintage GS:en.

De första timmarnas användning säger mig att det är en välbyggt klocka med en väldigt hög finish på alla detaljer så som tavla, text, visare etc. Känns som jag hade hoppats på men ser för den oinvigde ut som en Seiko..:) Tittar den oinvigde lite närmare kommer den se en snygg klocka. Just detta gillar jag väldigt mycket. Sedan känns den stor. Måste ta fram skjutmåttet och kolla.

Finns det något med en GS fr 1965 som säger att man ska vara extra försiktig? Eller är det bara att använda? Med förnuft såklart, men inte ömtålig som en skör porslinsvas från Asien..?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Visst har du en likadan? ? några till..:) Själv är detta första GS och jag är ingen kalenderbitare så har du tid, lust och möjlighet får du gärna utveckla varför just denna är bästa vintage GS:en.

De första timmarnas användning säger mig att det är en välbyggt klocka med en väldigt hög finish på alla detaljer så som tavla, text, visare etc. Känns som jag hade hoppats på men ser för den oinvigde ut som en Seiko..:) Tittar den oinvigde lite närmare kommer den se en snygg klocka. Just detta gillar jag väldigt mycket. Sedan känns den stor. Måste ta fram skjutmåttet och kolla.

Finns det något med en GS fr 1965 som säger att man ska vara extra försiktig? Eller är det bara att använda? Med förnuft såklart, men inte ömtålig som en skör porslinsvas från Asien..?

Jag har kvar min, en 64:a, samt 12 andra GS (de 25 övriga är sålda).
Varför jag sätter den högst av vintage? Snyggast. Bra storlek. Fina bandhorn. Snirkliga Grand Seiko samt Chronometer på tavlan.
Tycker inte man behöver behandla den på något särskilt sätt förutom att undvika bilmekande och bad då.

2ndgs.jpg


gs43_1.jpg


gs43_2.jpg


Här med första GS från 1960:
08092012-dsc_3847-2_856.jpg
 

LilleKurt

Breitling
Haha!! Så talar ett fullblodsproffs! Jag visste att du redan hade förberett för eventuella invändningar hemifrån. Kör hårt!


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Sond

Patek
Jag har kvar min, en 64:a, samt 12 andra GS (de 25 övriga är sålda).
Varför jag sätter den högst av vintage? Snyggast. Bra storlek. Fina bandhorn. Snirkliga Grand Seiko samt Chronometer på tavlan.
Tycker inte man behöver behandla den på något särskilt sätt förutom att undvika bilmekande och bad då.







Här med första GS från 1960:
08092012-dsc_3847-2_856.jpg

Jösses, den där saken med guld som är på bilden gör en ju helt vimmelkantig...

Men nu ska jag njuta av min nya GS utan att sukta efter andra. Allt på temat från andra Moseboken: "Du ska icke hava andra gudar jämte mig." Men även "Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till något, som tillhör din nästa". Ja, man blir lite religös när man sitter med en ny klocka på armen..:cigar:

Tack för ditt svar!
 

_jonte

Patek
Stort grattis till ett riktigt praktexemplar! Var lite sugen på den själv då den är i så trevligt skick. Håller även med ovanstående om att denna modell nog är den vackraste av historiska GS. Mycket nöje! :)
 
Topp