• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt och udda på armen - Darwil

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kommer ihåg hur jag för några år sedan såg en väldigt udda klocka i min farfars samling, kommer precis ihåg hur den såg ut men såhär ett par år i efterhand när väl min jakt skulle starta så kom jag inte ihåg vilket märke det var.

Under mellandagarna så låg jag och slösurfade på bukten och helt plötsligt så var den där, fan det var ju den, eller var det? Hade precis avslutat en lite större spending spree och lurkade in på bankkontot och såg att där gapade tomt, fan, jag kan inte släppa den.. Slängde upp den som ett tips här i hopp om att någon skulle plocka hem den och att jag sedan skulle kunna ges chansen att hämta hem den.. Det gick en dag och fan, nu gör jag slag i saken, tog några öronmärkta lappar och slängde in i potten.

Nu nästan två veckor senare så trillade objektet in och fasen, vilket glad överraskning, den sitter ju skit bra.

Det rör sig om en Darwil Kronograf som under huven har ett Lemania 1340 som dunkar på med 28,800bph. Jag som också är en liten sucker för just Lemania kan bara glädjas åt att ha denna evighetsmaskin på armen :)
InrULh.jpg

Darwil var inriktad på i första hand balkan och verkar tillsynes ha varit väldigt populärt under 60-talet. Klockorna tillverkades i Schweiz och höll god kvalité. Man verkar till större delen ha jobbat med verk från Unitas och ibland Landeron. Det finns ganska lite information om just Darwil och då en stor del av informationen finns skriven på något okänt össtatsspråk går jag tyvärr bet på en storslagen historielektion. Hur som helst så var Darwil ett av tre klockmärken som civilister kunde köpa när kommunismen härjade i Balkan-regionen, de andra två var Doxa och Omikron och ja, givetvis fanns det några ryska märken också. Har dock läst nånstans att Darwil fortfarande existerar och att det ska ha köpts av Omega, det är dock inget jag vågar svära på om det stämmer.

Klockan då? Den upplevs nog ganska stor och med all rätt, 42 x 40 mm skojar man inte bort på mina armar och den bygger en del på höjden också, närmare 15mm men på något märkligt sätt sitter den oerhört skönt på handleden och märks inte alls lika mycket som t.ex. min tidigare Heuer 510.523 som också den mätte närmare 15mm på höjden.

rgFF8PS.jpg

qNrmuNz.jpg

UDOWh63.jpg



Urtavlan är en historia i sig, den finns i två varianter med blå eller grå botten. Farfar hade den med grå så därför var det jäkligt kul när den dök upp. Färgkombinationen på just den grå tror jag saknar motsvarighet då jag inte kan minnas att jag någonsin sett en urtavla likt denna tidigare.
eAeRDaD.jpg

rqSiddI.jpg

Den blå tavlan
889078d1405670099-welche-vintage-uhr-tragt-ihr-heute-teil-3-cimg0199.jpg


Lumen går i ungefär 10sek efter att den laddats upp..
HkM5SeC.jpg

zzTtQSM.jpg


Lite närbilder på tavlan
uTVK3Dn.jpg

y2yZAHl.jpg

2HT6jRs.jpg

xljRiNz.jpg

YCX6g9j.jpg


Random
Vw7sYqY.jpg

yRIaoiB.jpg


Självklart så kommer bandet att bytas ut (saknar 24mm band) mot ett mer passande så snart tillfälle ges så ni behöver inte lägga något fokus på bandet :) Jag får fylla på med mer information längs vägen men för tillfället var detta allt.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Stencool Donkii!

Passar ju med alla band! Har haft en dressaktig Darwil om jag inte tänker helt galet. Kul med historiken och marknadsföringen på balkan.
 

KMS

Rolex
Cool! Hade en Squale/Darwil på G en gång och försökte också hitta lite info om märket. Du fick fram lika mycket som jag.:)
Har för mig att Darwil hade ett rätt bra rykte back in the days österut.
Kul fångat!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Stencool Donkii!

Passar ju med alla band! Har haft en dressaktig Darwil om jag inte tänker helt galet. Kul med historiken och marknadsföringen på balkan.


Det är inte helt off med krokodilen men jag skulle nog vilja ha ett lite mer racing inspirerat band och gärna i svart.
Jag tror säkert att du kan ha haft något dressigt från Darwil då det var det allra vanligaste. Men dem är rätt udda inslag här i norden då det inte fanns någon direkt försäljning här.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Cool! Hade en Squale/Darwil på G en gång och försökte också hitta lite info om märket. Du fick fram lika mycket som jag.:)
Har för mig att Darwil hade ett rätt bra rykte back in the days österut.
Kul fångat!


Utifrån vad jag kunnat läst så verkar det precis som du säger som att ryktet var bra, men dom hade kanske inte så mycket att jämföra med heller ;)

Jag hade en sådan Squale på lut tidigare men valde att avstå då jag redan hade haft flertalet med samma/liknande boett.
DSCN3671_zps6c828f22.jpg
 

KMS

Rolex
Utifrån vad jag kunnat läst så verkar det precis som du säger som att ryktet var bra, men dom hade kanske inte så mycket att jämföra med heller ;)

Jag hade en sådan Squale på lut tidigare men valde att avstå då jag redan hade haft flertalet med samma/liknande boett.


Så kan det ju vara!:)

Denna hoppade jag.
xDgwQQ.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vilken cool klocka!
Och vilket skick den är i!! :woot:

Fastnade verkligen för den, riktigt kul boettform!
Men med den storleken kan den väl knappast varit någon jätte hit "back in the days"? Gigantiskt ur ju
 
Topp