• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt Omegaverk som pallar med 15000 Gauss

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Pressrelease här http://www.omegawatches.com/news/international-news/international-news-detail/2181
...och för de som är lata:


OMEGA announces the first truly anti-magnetic watch movement

OMEGA has announced the creation of a watch that is resistant to magnetic fields greater than 1.5 tesla (15,000 gauss), far exceeding the levels of magnetic resistance achieved by any previous watch and solving a problem that has challenged watchmakers for centuries.

The movement was introduced at a press conference at the Cité du Temps in Geneva on January 17th. Raynald Aeschlimann, OMEGA Vice President and member of Swatch Group’s Extended Group Management Board. Mr Aeschlimann opened the press conference, welcoming the media and introducing Jean-Claude Monachon, OMEGA Vice President and Head of Product Development, Michel Willemin, CEO of ASULAB, Thierry Conus, the Director of Research & Development at ETA and Mathieu Oulevey, a Tribology and Materials engineer at ETA.

In his opening remarks at the press conference, Mr Aeschlimann gave credit to Swatch Group’s unique ability to benefit from the contributions of the best engineers and researchers from all of its brand and companies. He added, “All of the heroes are here – not only my colleagues from OMEGA but from ASULAB and ETA. It was only through their shared creativity and enthusiasm that we could introduce this important innovation to you.”

The technlogy developed by the team led to the first prototype of the movement, which has been fitted in an OMEGA Seamaster Aqua Terra. Unlike other efforts to combat the effects of magnetism, the OMEGA movement does not rely on a protective container inside the watchcase but on the use of selected non-ferrous materials in the movement itself. Several patents are pending for the new movement.

Jean-Claude Monachon reminded the attendees at the press conference of OMEGA’s long history of technological innovation, showing slides of highlights going back to 1894. He went on to point out that magnetism has always been an issue for watchmakers, adding that magnets are now more present in our daily lives than they have ever been before. Watchmakers have to deal regularly with the issue of magnetism, as it is necessary for them to demagnetize mechanical watches whose performance has been compromised by exposure to magnetic fields, a problem that will be solved with the new movement.

He explained that G. N. Hayek, the CEO of Swatch Group, challenged OMEGA to create a totally non-magnetic watch and announced that OMEGA, with engineers, scientists and metallurgists from its sister companies had met the challenge.

Michel Willemin’s presentation focused on issues of magnetism in daily life. He gave members of the press a brief primer on magnets and magnetism and pointed out that the evolution of the strength of permanent magnets was a key motivation behind the development of the movement.

Thierry Conus explained how magnetism had been dealt with previously, including inner cases designed to limit the effect of magnetism. He pointed out the limitations of the approach including the facts they couldn’t handle the challenge of the increased strength of permanent magnets and that, from an aesthetic standpoint, they block the view of the movement. He then showed a short film showing how a conventional mechanical watch exposed to high levels of magnetism stopped immediately and dramatically lost its accuracy. The OMEGA prototype was subjected to even higher levels of magnetism (15,000 gauss) and continued to perform. Testing showed that the watch was as accurate after its magnetic exposure as it had been before.

A live demonstration was then made that offered compelling and conclusive evidence that OMEGA’s new >15,000 Gauss movement is a landmark development in watchmaking.

OMEGA expects to present the technology at the Baselworld trade fair in April. The new movement, the OMEGA Co-Axial calibre 8508, should be introduced to the market in 2013.

Seamaster_Aqua_Terra_300dpi.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Plötsligt framstår Milgaussen som riktigt daterad i jämförelse. Inget datum och bara 1000 gauss.
 
daviden skrev:

Säker fint som snus men dom försöker nog kopiera sin idol Rolex, he he, först med att ha en Gauss klocka i sortimentet som känns rätt värdelöst generellt (eller är den en re-make?) och att spexa till det med sekund visaren, Rolex för en blixt och Omega en Svartgul varnings stil....men coolt att dom kör hårt....och den ÄR snygg...
 

Ajax

Omega
Re: Sv: Nytt Omegaverk som pallar med 15000 Gauss

masterkiller skrev:
daviden skrev:

Säker fint som snus men dom försöker nog kopiera sin idol Rolex, he he, först med att ha en Gauss klocka i sortimentet som känns rätt värdelöst generellt (eller är den en re-make?) och att spexa till det med sekund visaren, Rolex för en blixt och Omega en Svartgul varnings stil....men coolt att dom kör hårt....och den ÄR snygg...
Även om milgauss var först så är den ju helt obsolet i jämförelse rent tekniskt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Re: Sv: Nytt Omegaverk som pallar med 15000 Gauss

Ajax skrev:
masterkiller skrev:
daviden skrev:

Säker fint som snus men dom försöker nog kopiera sin idol Rolex, he he, först med att ha en Gauss klocka i sortimentet som känns rätt värdelöst generellt (eller är den en re-make?) och att spexa till det med sekund visaren, Rolex för en blixt och Omega en Svartgul varnings stil....men coolt att dom kör hårt....och den ÄR snygg...
Även om milgauss var först så är den ju helt obsolet i jämförelse rent tekniskt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det är den säkert...undersköterskan kommer säkert lista alla punkterna som den slår Rolex på fingrarna ;) Det var skrivet med glimten i ögat...men känns ändå lite ripoff med den svartgula visaren...
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: Sv: Nytt Omegaverk som pallar med 15000 Gauss

masterkiller skrev:
Det är den säkert...undersköterskan kommer säkert lista alla punkterna som den slår Rolex på fingrarna ;) Det var skrivet med glimten i ögat...men känns ändå lite ripoff med den svartgula visaren...

Äh. Ripoff hade det varit om det var en blixt! Gillar Omegas visare. Frän.
 

Ajax

Omega
Re: Sv: Nytt Omegaverk som pallar med 15000 Gauss

masterkiller skrev:
Ajax skrev:
masterkiller skrev:
daviden skrev:

Säker fint som snus men dom försöker nog kopiera sin idol Rolex, he he, först med att ha en Gauss klocka i sortimentet som känns rätt värdelöst generellt (eller är den en re-make?) och att spexa till det med sekund visaren, Rolex för en blixt och Omega en Svartgul varnings stil....men coolt att dom kör hårt....och den ÄR snygg...
Även om milgauss var först så är den ju helt obsolet i jämförelse rent tekniskt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det är den säkert...undersköterskan kommer säkert lista alla punkterna som den slår Rolex på fingrarna ;) Det var skrivet med glimten i ögat...men känns ändå lite ripoff med den svartgula visaren...


Hehe, ja Undersköterskan kommer go bananas. Det gör jag också, inombords :D Håller delvis med om visaren, men vet inte riktigt vad jag tycker.
 

DrDre

Patek
Kul med lite nyheter. Själv kör jag ju med min Milgauss men man kanske får skaffa en sådan där som man kan använda när magnetismen stiger till över 1000 Gauss.

Rolex och IWC (med Ingeneur:en) har ju gamla traditioner av antimagnetiska klockor, men hur är det med Omega, har man haft någon liknande på 50-talet? Jag kan inte påminna mig att jag sett något.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hade det inte varit än roligare med en ny Raily? Den har utgått iom att Omega lämnat cal2500. Gillar för övrigt avspärrningstejpen till sekundvisare lika mycket som jag gillar Milgaussens blixt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fan vad komiskt, jag läste inte överskriften och trodde jag såg bilder på en Milgauss hommage! Nu förstår jag att det var en ny klocka från Omega :D
 

SJ Smythe

Cartier
Häftig! Jag gillar't

Dock +1 på att de borde släppt den som en ny Railmaster istället för att köra in verket i en AT8500-design. Det känns ju givet, hur tänkte de nu?

Iofs så lade de väl ned RM för att den inte tilltalade folk. Obegripligt imho, snygg så in i vassen.
 

Ajax

Omega
davhei skrev:
Häftig! Jag gillar't

Dock +1 på att de borde släppt den som en ny Railmaster istället för att köra in verket i en AT8500-design. Det känns ju givet, hur tänkte de nu?

Iofs så lade de väl ned RM för att den inte tilltalade folk. Obegripligt imho, snygg så in i vassen.

Hade också velat se den i en ny Railmaster, men den är väl förmodligen tänkt att konkurrera med Milgauss och då är ju AT mest kompetent.
 

John R

Panerai
Kul att det utvecklat tekniken för killarna som jobbar med el skall se vad klockan är när de lyssnar
på Kraftwerk.. men...så kommer vi till det som omsluter det nya sprakande urverket...

Nu när ni har möjlighet att göra en så in i helvet cool klocka så tar man den vanligaste
mainstream modellen (som för övrigt är snygg när den får bara vara en vanlig vatten & jord)
och skojar till det med sekundvisaren som förövrigt ser ut som en jävla geting eller humla.
Det är samma sak som med golfklockan de släppte där tar man och gör en grön=gräsfärgad sekundvisare
för relatera till sporten.

Förmodligen så kommer den kosta mycket mer en än vanlig AT skall man då
nöja sig med att det som skiljer ut den från en vanlig AT med en smal getting som
tickar på.

När man har hela Railmasterlinje att hämta inspiration ifrån som för övrigt
är IMHO en av de snyggaste de gjort är för mig obegripligt.

För mig är detta som att tappa ner brödrosten i badkaret!

Gör om gör rätt!

/John R
 

Ajax

Omega
John R skrev:
Kul att det utvecklat tekniken för killarna som jobbar med el skall se vad klockan är när de lyssnar
på Kraftwerk.. men...så kommer vi till det som omsluter det nya sprakande urverket...

Nu när ni har möjlighet att göra en så in i helvet cool klocka så tar man den vanligaste
mainstream modellen (som för övrigt är snygg när den får bara vara en vanlig vatten & jord)
och skojar till det med sekundvisaren som förövrigt ser ut som en jävla geting eller humla.
Det är samma sak som med golfklockan de släppte där tar man och gör en grön=gräsfärgad sekundvisare
för relatera till sporten.

Förmodligen så kommer den kosta mycket mer en än vanlig AT skall man då
nöja sig med att det som skiljer ut den från en vanlig AT med en smal getting som
tickar på.

När man har hela Railmasterlinje att hämta inspiration ifrån som för övrigt
är IMHO en av de snyggaste de gjort är för mig obegripligt.

För mig är detta som att tappa ner brödrosten i badkaret!

Gör om gör rätt!

/John R

Jag jobbar som Elektriker och jag underviker gärna metallföremål runt armar och fingrar. Alla gör inte det dock :)
 

John R

Panerai
Ajax skrev:
John R skrev:
Kul att det utvecklat tekniken för killarna som jobbar med el skall se vad klockan är när de lyssnar
på Kraftwerk.. men...så kommer vi till det som omsluter det nya sprakande urverket...

Nu när ni har möjlighet att göra en så in i helvet cool klocka så tar man den vanligaste
mainstream modellen (som för övrigt är snygg när den får bara vara en vanlig vatten & jord)
och skojar till det med sekundvisaren som förövrigt ser ut som en jävla geting eller humla.
Det är samma sak som med golfklockan de släppte där tar man och gör en grön=gräsfärgad sekundvisare
för relatera till sporten.

Förmodligen så kommer den kosta mycket mer en än vanlig AT skall man då
nöja sig med att det som skiljer ut den från en vanlig AT med en smal getting som
tickar på.

När man har hela Railmasterlinje att hämta inspiration ifrån som för övrigt
är IMHO en av de snyggaste de gjort är för mig obegripligt.

För mig är detta som att tappa ner brödrosten i badkaret!

Gör om gör rätt!

/John R

Jag jobbar som Elektriker och jag underviker gärna metallföremål runt armar och fingrar. Alla gör inte det dock :)

Varför då?
 

Ajax

Omega
John R skrev:
Ajax skrev:
John R skrev:
Kul att det utvecklat tekniken för killarna som jobbar med el skall se vad klockan är när de lyssnar
på Kraftwerk.. men...så kommer vi till det som omsluter det nya sprakande urverket...

Nu när ni har möjlighet att göra en så in i helvet cool klocka så tar man den vanligaste
mainstream modellen (som för övrigt är snygg när den får bara vara en vanlig vatten & jord)
och skojar till det med sekundvisaren som förövrigt ser ut som en jävla geting eller humla.
Det är samma sak som med golfklockan de släppte där tar man och gör en grön=gräsfärgad sekundvisare
för relatera till sporten.

Förmodligen så kommer den kosta mycket mer en än vanlig AT skall man då
nöja sig med att det som skiljer ut den från en vanlig AT med en smal getting som
tickar på.

När man har hela Railmasterlinje att hämta inspiration ifrån som för övrigt
är IMHO en av de snyggaste de gjort är för mig obegripligt.

För mig är detta som att tappa ner brödrosten i badkaret!

Gör om gör rätt!

/John R

Jag jobbar som Elektriker och jag underviker gärna metallföremål runt armar och fingrar. Alla gör inte det dock :)

Varför då?


Enkelt svar, man fastnar överallt :) Man är ofta inne och pillar i tråna utrymmen. Sen jobbar jag en del inne större skåp med spänning på, och vill det sig illa så svetsar man fast ringar eller klockor i huden.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Hade man gjort en ny uppdaterad railmaster med "världens bästa verk" = hatten av.

Hade man döpt om en AT till att heta nästan som en milgauss, och ha nästan lika knäpp sekundvisare = snark.
 

John R

Panerai
Ajax skrev:
John R skrev:
Ajax skrev:
John R skrev:
Kul att det utvecklat tekniken för killarna som jobbar med el skall se vad klockan är när de lyssnar
på Kraftwerk.. men...så kommer vi till det som omsluter det nya sprakande urverket...

Nu när ni har möjlighet att göra en så in i helvet cool klocka så tar man den vanligaste
mainstream modellen (som för övrigt är snygg när den får bara vara en vanlig vatten & jord)
och skojar till det med sekundvisaren som förövrigt ser ut som en jävla geting eller humla.
Det är samma sak som med golfklockan de släppte där tar man och gör en grön=gräsfärgad sekundvisare
för relatera till sporten.

Förmodligen så kommer den kosta mycket mer en än vanlig AT skall man då
nöja sig med att det som skiljer ut den från en vanlig AT med en smal getting som
tickar på.

När man har hela Railmasterlinje att hämta inspiration ifrån som för övrigt
är IMHO en av de snyggaste de gjort är för mig obegripligt.

För mig är detta som att tappa ner brödrosten i badkaret!

Gör om gör rätt!

/John R

Jag jobbar som Elektriker och jag underviker gärna metallföremål runt armar och fingrar. Alla gör inte det dock :)

Varför då?


Enkelt svar, man fastnar överallt :) Man är ofta inne och pillar i tråna utrymmen. Sen jobbar jag en del inne större skåp med spänning på, och vill det sig illa så svetsar man fast ringar eller klockor i huden.

Nää nää nää! Klart att du skall ha en klocka när du knegar! Finns inget dåligt
väder bara dåliga kläder! Här har du en perfekt dinka för din arbetsmiljö-

306AB469-CB37-4090-8542-BABA10CF708F-9472-00000A282957BF22.jpg

Vacheron Constantin Historique

Du kommer in i alla skåp och trång skit..Börjar den gå dåligt
är det bara att daska till den eller dra en magnet från höger till
vänster, sorted ;-)

/John R
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Oj, kommer designen som AT Railmaster; då skall jag köpa en sprillans klocka för ovanlighetens skull! ;)
 

Ajax

Omega
John R skrev:
Ajax skrev:
John R skrev:
Ajax skrev:
John R skrev:
Kul att det utvecklat tekniken för killarna som jobbar med el skall se vad klockan är när de lyssnar
på Kraftwerk.. men...så kommer vi till det som omsluter det nya sprakande urverket...

Nu när ni har möjlighet att göra en så in i helvet cool klocka så tar man den vanligaste
mainstream modellen (som för övrigt är snygg när den får bara vara en vanlig vatten & jord)
och skojar till det med sekundvisaren som förövrigt ser ut som en jävla geting eller humla.
Det är samma sak som med golfklockan de släppte där tar man och gör en grön=gräsfärgad sekundvisare
för relatera till sporten.

Förmodligen så kommer den kosta mycket mer en än vanlig AT skall man då
nöja sig med att det som skiljer ut den från en vanlig AT med en smal getting som
tickar på.

När man har hela Railmasterlinje att hämta inspiration ifrån som för övrigt
är IMHO en av de snyggaste de gjort är för mig obegripligt.

För mig är detta som att tappa ner brödrosten i badkaret!

Gör om gör rätt!

/John R

Jag jobbar som Elektriker och jag underviker gärna metallföremål runt armar och fingrar. Alla gör inte det dock :)

Varför då?


Enkelt svar, man fastnar överallt :) Man är ofta inne och pillar i tråna utrymmen. Sen jobbar jag en del inne större skåp med spänning på, och vill det sig illa så svetsar man fast ringar eller klockor i huden.

Nää nää nää! Klart att du skall ha en klocka när du knegar! Finns inget dåligt
väder bara dåliga kläder! Här har du en perfekt dinka för din arbetsmiljö-

306AB469-CB37-4090-8542-BABA10CF708F-9472-00000A282957BF22.jpg

Vacheron Constantin Historique

Du kommer in i alla skåp och trång skit..Börjar den gå dåligt
är det bara att daska till den eller dra en magnet från höger till
vänster, sorted ;-)

/John R


Haha, ja den är inte dum den! Och får jag en ljusbåge på den så den smälter fast i huden så är det ju definitivt en keeper! hehe. Riktigt fin klocka det där faktiskt, suktar lite efter en sån :)
 
Topp