• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Nytt" på armen

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag var tvungen att kolla om man missat något då en av forumets största profiler, Lilla My, ofta ses bärande dessa äldre Jaeger's, som Propaganda ministerns fru så fint kallar damklockor, så helt ur det blå ansluter jag mig till damklubben och här nedan följer lite bilder och snabb historik.

På många sätt beskrivs denna klocka som en civila versionen av de klockor som levererades av Jaeger LeCoultre till Brittiska RAF under krigsåren (WW2). Urverket i denna är väldigt snarlikt det piloterna fick levererade till sig i form av Mark VII modellen. Så vad är det nu jag pratar om?

Inte Postens gröna men väl Frankrikes motsvarighet, Colissimos gula?
DSC05855.JPG


DSC05857.JPG


DSC05858.JPG


DSC05859.JPG


DSC05860.JPG


Första intrycket är gott och det kan mycket väl vara så att Lilla My är något på spåren när det kommer till dessa äldre Jaegers i damstorlek som för övrigt bars av de kanske tuffaste männen i vår tid, fel att säga damklocka kanske?

DSC05862.JPG


DSC05861.JPG


DSC05866.JPG


DSC05868.JPG


DSC05874.JPG


1_4.JPG


FM2s68G.jpg


DSC05877.JPG


51uhKow.jpg


DSC05878.JPG


DSC05873.JPG


RRHL3WM.jpg


Det är när man öppnar upp bak boetten den börjar vattnas i munnen, här gömmer sig ett vackert urverk i form av Cal. P478. Urverket introducerades 1945, alltså samma årsmodell som klockan, och producerades fram till 1965.
Denna kaliber uppfattas bland många (vad jag läst!?) som det mest fulländade manuella urverket från Jaeger.
Denna manuella .478 är nästan identisk med .479 som satt i MARK X pilot klockorna som Brittiska RAF använde, skillnaden är att .478 har sekundvisaren i centrum och .479 hade en subdial. Lilla My har en med .479 så vi kan enkelt jämföra. Om det nu kan vara värt något så köpte Vacheron Constantin .478an av JLC och gav det cal.nr; P1008/BS och satte det i sina Chronometre Royale modeller från 1950.

Så hur ser det ut på insidan?

DSC05881.JPG


RQ0Av9Q.jpg


g4AgOx6.jpg


OnPBkUg.jpg


Så vad är då svaret på frågan som jag ställde mig? Har jag missat något som Aurum redan hade svaret på? Svaret är inte helt lätt men nu till en början tror jag att jag likt många andra faktiskt har gått miste om något, storleken är kanske inte det som främst tilltalar mig utan resan denna klocka varit på, kolla bara på tavlan, vilken skön patinering! Kanske har jag hittat mig en ny kompis?

oFhmkmw.jpg


8SYKEXH.jpg


r7zGpmx.jpg


Edit: Lite mått nedan.

Med krona: 36.30mm
Längd: 41.30mm
Tjocklek: 11.35mm
Bandhorn: 16mm
 

_jonte

Patek
Wow vilken härlig klocka, grattis! :D Mer bilder!!

Sitter ett K478/C i min gamla Jaeger. Vet du vad som skiljer det mot ditt verk?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Wow vilken härlig klocka, grattis! :D Mer bilder!!

Sitter ett K478/C i min gamla Jaeger. Vet du vad som skiljer det mot ditt verk?


Tack :)
Jag vet faktiskt inte riktigt, pinga Aurum så kommer han nog att peka oss båda i rätt riktning :D

Edit: Tyckte du inte att jag hade tillräckligt med bilder i tråden eller ;) ? haha
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Snyggt skrivet, snyggt fotat men framförallt vilken snygg klocka! Kul! Grattis!

Är sub-sekund alltså enda skillnanden mellan en 'issued' och en civil?

Får man vara fräck och fråga vad en sån där tingest betingar för värde ungefär? Och är det skillnad i pris på civila och militära?

Det var ju inte en sån där jag skulle ha....jädrar, varför läste jag den här tråden, skulle ju vara smutt med en 40-tals flygare...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fin! Det är något speciellt med gamla damm/vatten-skyddade ur från 40-talet som har patina/mögel. Det är inget som går att nytillverka och det känns underbart att ha något unikt på handleden. Tycker även att storleken ser bra ut? Vad mäter den? Min är 35 mm med långa bandhorn. Angående verken vet jag inte rikigt vad som med skulle skilja än centrumsekund, så insatt är jag ej.

Snyggt skrivet, snyggt fotat men framförallt vilken snygg klocka! Kul! Grattis!

Är sub-sekund alltså enda skillnanden mellan en 'issued' och en civil?

Får man vara fräck och fråga vad en sån där tingest betingar för värde ungefär? Och är det skillnad i pris på civila och militära?

Det var ju inte en sån där jag skulle ha....jädrar, varför läste jag den här tråden, skulle ju vara smutt med en 40-tals flygare...

Donkii s jlc är ett helt anat djur än min www men de är samtida och har en hel del likheter. Senaste www som gick på ebay slutade på knappt 15', inte perfekt iom ny lysmassa på visare och fel krona men ändå fin.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Snyggt skrivet, snyggt fotat men framförallt vilken snygg klocka! Kul! Grattis!

Är sub-sekund alltså enda skillnanden mellan en 'issued' och en civil?

Får man vara fräck och fråga vad en sån där tingest betingar för värde ungefär? Och är det skillnad i pris på civila och militära?

Det var ju inte en sån där jag skulle ha....jädrar, varför läste jag den här tråden, skulle ju vara smutt med en 40-tals flygare...


Tack så mycket, var för mig ett oväntat val, men man ska ju prova sig fram.
Jag ska inte säga att det är den enda skillnaden, men dem delar oerhört mycket i alla fall. Tror det är så att Aurum sitter med den militära varianten så vi kan köra en bild battle!

Nästan omöjligt att säga vad dessa kliver in på i pris, har sett allt från sunkiga ex. kring 5k till överprisade uppåt 20k, sen kan det mycket väl vara så att det är något väldigt speciellt med några av dem som ligger uppåt 20k, dock vet jag för lite för att kunna uttala mig. Utan att veta skulle jag säga att de militära betingar ett högre värde just för att fler söker efter dem.

Kliv in i träsket du också, det finns plats :D
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Stort grattis! Fantastiskt vacker, har spanat på liknande själv. Hoppas det blir en keeper, det är den värd!
 
Topp