• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt på handleden! Cartier Santos XL

Wi

NLA
2-Faktor
Då var det dags för tillskott i lådan! Det var längesen jag bidrog och delade med mig så varsågoda.

Denna gång ett märke (och modell) som jag länge velat testa på men inte riktigt "vågat", har alltid valt det bekväma Rolex före..men inte denna gång! Testade en i somras hos Rob och suget vart betydligt mer svårhanterat, prislappen på närmre 70k lyckades dock avskräcka..Nu snubblade jag över en beggad i fint skick och då kändes det plötsligt mer OK. Klockan i fråga är en Cartier Santos XL Galbee, en riktigt porrig klocka som får en att känna sig som en knarkkung eller varför inte wall st. börshaj ;) I övrigt är det en klassisk klockmodell med trevlig historia som ni alla bör känna till ;)

Har egentligen väldigt svårt för tvåton, men när det kommer till Santos är det helrätt, tom snyggare än helguld. Blir helt enkelt ett bra kontrast. Storleken på denna är 45x32mm, den sitter smäckert men känns ändå inte liten. Enligt mig sitter den klart mycket bättre än Santos 100 som är en grisjävel. Länken är en av de skönaste och mest följsamma jag testat och känns riktigt gedigen och tajt mellan länkbitarna (som sitter skruvade), snyggt och lyxigt med infällt viklås. Guilloche tavlan är otroligt sexig och gör sig inte rättvis på bild, indexet har en djup mörk färg och de blå visarna tillsammans med den blå safiren på kronan är detaljer som bryter av snyggt och gör klockan mycket mer intressant.

Lådan man får med är inte mycket att hurra över..Klassisk och elegant? Javisst! Men kvalitékänslan är nästintill obefintlig..Tom. Omegas tråkiga röda känns bättre. Detta är dock inget jag stör mig på, vem vet, det kanske hade gjort det om jag pyntat de där 70k.

Har haft klockan i några timmar nu så detta är mitt första intryck..Förhoppningsvis är det positivt även i morgon när jag vaknat..Hoppas även att min flipparsjuka är botad så att cartiern får hänga med ett tag och att 2015 inte blir ett flippar-år.

Lite copy-paste specs:
Ref: W20099C4
Mått: 45 x 32 mm
Tjocklek: 8.67 mm
Urtavla: Silverfärgad guilloche med romerska siffror
Glas: Repskyddat safirglas
Bezel (ring): 18 karat gult guld
Urverk: Cartier 49 (basverk ETA 2892-A2) med 21 juveler, 28800 vph, Automatiskt, Quickset
Gångreserv: 42 timmar
Vattenskydd: 30 meter

Oså lite bilder fotade med mobilen i dåligt ljus.
2015-01-25 22.37.03-1.jpg
2015-01-25 22.39.00-1.jpg
2015-01-25 22.41.04.jpg
2015-01-25 22.46.18-1.jpg



Oså lite wristshots
2015-01-25 22.43.27.jpg
2015-01-25 23.51.47-1.jpg
2015-01-25 23.53.10-1.jpg


Godnatt
/Wi
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Ser ut att sitta fint. Har lillebror som jag diggar men denna var inte tokig. Klär dig, gangsta!
 
  • Like
Reactions: Wi

sjobbe

Cartier
Aldrig fel med en klassiker! Det finns få orginella klockor med en sådan historia som Santosen. Grattis :D
 
  • Like
Reactions: Wi

par

Patek
2-Faktor
Grattis igen, den är riktigt bra. Cartier är ett märke som verkligen vuxit för mig. Att de sen släpper modeller som går från klaret till klarhet är ju fantastiskt
 
  • Like
Reactions: Wi

meo_swe

Audemars
Kung! Cartier är ett märke som gör vissa sjukt coola modeller.
Och för en mindre vetande, vad är storyn bakom modellen?
 
  • Like
Reactions: Wi
Fin klocka, håller med om att det är en av de mest lyckade modellerna i tvåton, designen är som gjord för guld/stål - grattis!
 
  • Like
Reactions: Wi
Topp