• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt projekt - Inte en JLC Reverso, MEN...

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Gentlemännen nedan har inspirerat mig till mitt nya klockprojekt med sina följande klockor;
NiklasArvid med https://klocksnack.se/threads/na-klocka-2-jaeger-lecoultre-reverso-1972.47007/

och Aurum med https://klocksnack.se/threads/ett-vändbart-armbandsur-från-specialites-horlogeres.62364/#post-1602763

Nu kanske ni förstår var det barkar? Jag har inte ropat hem en Jaeger LeCoultre Reverso utan .... en Jaeger Reverso.
Historian kring klockans uppkomst har dragits förr. I kort;

After a polo match in India, British officers challenge their friend César de Trey to create a watch able to withstand the hard knocks inflicted by their favourite sport. On returning to Europe, the businessman shares the problem with Jacques-David LeCoultre, who creates the Reverso watch in association with Jaeger.
Designed in Paris by René-Alfred Chauvot and patented on March 4th 1931.

http://www.thewatchquote.com/Jaeger-Lecoultre-History-No_113.htm

A suitable Latin name, “Reverso,” was registered by de Trey, the case design was purchased from Chavot, and a new distribution outfit, “Specialités Horlogères,” was created to distribute the finished product. Cases by Geneva’s A.E. Wenger and Tavannes’ caliber 64 completed the technical package; LeCoultre had no shaped movement suitable for the 1931 debut model.

Polo-Players-in-India.jpg
Original-Reverso-Patent-and-Drawings.jpg


Så, Reverso-klockans idé (projektering) kom från LeCoultre, för konstruktionen anlitades Jaeger och verket köptes in externt. Så vems namn sätter man på klockan? Ingens. Joint venturet ledde till just nystartade företaget Specialités Horlogères och var samägt av Jaeger och LeCoultre. Klockans tavla pryddes enbart av modellnamnet ”Reverso” (latin för ”vänd runt”, invertera).

1931-Release-of-the-Reverso.jpg



En historielektion
År 1903. Jacques-David LeCoultre (Vallée de Joux, Schweiz) och Edmond Jaeger (Paris, Frankrike) lär känna varandra. Det var LeCoultre som sökte kontakt i beundran för Jaegers arbete med att skapa tunna urverk. Det resulterade i en stark vänskap herrarna emellan och ledde initialt till diverse mindre samarbeten.

1931: De första klockorna som släpptes var alltså från Specialités Horlogères och hade Tavannes verk. På tavlan stod bara Reverso. Storlek 24x38 mm och 6mm höga. Det är alltså en sådan som @Aurum har, grattis!

1933 hade LeCoultre tagit fram ett eget verk kaliber 410 med subsekund som sattes i klockan och namnet LeCoultre återfanns för första gången på tavlan.
lecoultre_410_d.jpg


Redan nu var kanske majoriteten av konsumenter inte främst idrotsmän som sökte en robust sportklocka utan Reverson hade blivit populär hos societén som en exklusiv klocka i en stil som var helt rätt i tiden – Art Deco epoken (20-40 tal). Klockan hade blivit populär mycket grund av möjligheten till gravyr och smyckning på den vändbara sidan. Man tillverkade även tavlor på beställning i starka färger.
Reverso Balbo - 1933.jpg
JLC Reverso Maharani.jpeg

The engraved back of the Balbo Reverso, celebrating the The back of the "Maharani" Reverso – 1936
journey made by Italo Balbo across the Atlantic – 1933

1933-Reverso-with-blue-lacquered-dial©JohannSauty.jpg


1935 kom klockan med centrumsekund.

Boetten såldes desutom på licens till Patek Philippe som tillverkade åtta (8!) klockor i guld samt även till Hamilton som döpte klockan till Otis samt Favre Leuba och Vacheron Constantin!
Patek Philippe Reverso.jpg


1937 övergår Specialités Horlogères till att bli det vi nu känner som Jaeger LeCoultre.

Andra världskriget bryter ut 1939 avslutas 1945. Ny tidsepok och Art Deco som stil är ute, förknippas för mycket med Depressionen och krigstider. Fyrkantiga klockor är ute – runda är inne. Som jag förstått det läggs produktionen av Reverson ner i början av femtiotalet.

TimeandWatches _ Reverso advertisement 3.jpg

Advertising campaign describing the Reverso as the ideal army watch
because of its ability to withstand knocks -1943


Det dröjer ända tills 1972 tills något händer igen på Reverso-fronten;
Luckily, an Italian watch dealer, Giorgio Corvo, noticed some unused Reverso cases at the Manufacture on a visit in 1972. He bought all of the remaining stock (200 empty cases), had movements installed and sold them all in Italy.Confident that Reverso's re-launch would be a success, Corvo convinced the brand to use only mechanical movements in its models. Finally, in 1982 the Reverso was revived by JLC in a line of watches that housed mostly quartz movements.
Det är alltså en av de 200 klockorna som @NiklasArvid har, grattis! Verken som sattes i dessa 200 klockor var då tydligen, för klockan något för små, damurverk JLC monterade i dessa.
Så i kölvattnet av denna händelse lanserade JLC Reverson igen som numera blivit något av tillverkarens signumklocka.

Källor: https://www.govbergwatches.com/blog/history-jaeger-le-coultre-reverso/
http://gearpatrol.com/2013/07/02/timekeeping-icon-jaeger-lecoultre-reverso/
http://www.timeandwatches.com/p/jaeger-lecoultre-reverso-history.html


Min klocka
Så, vad har jag då ropat in? Jo, en Jaeger Reverso.
501752.jpg

Klockan är rätt merfaren, det tycks som om någon spelat hästpolo och glömt vända på klockan. Lite komiskt faktiskt med en Reverso med krossat glas. Utöver det går det inte vrida på kronan. Tavlan är patinerad. Men urverket ser fint ut och auktionsfirmans urmakare bedömer servicekostnaden till 500 euro (och undrade om de skulle serva klockan innan den skickades till mig - bra service!). Var jag hittade klockan? I Paris av alla ställen, Jaegers ursprungliga hemmastad (grundat 1880) och där Reverson konstruerades på 1930-1931. Jag vet faktiskt inte så mycket mer om klockan. Tavla och boett ser orörda ut. Är tavlan i porslin kanske det går att tvätta den försiktigt, men Aurum tror den är gjord i mässing och då bör jag kanske lämna den som den är. Första klockorna har ju bara Reverso på tavlan. Sedan kom klockorna med även LeCoultre på tavlan. Jag har faktiskt inte hittat någon med Reverso samt bara Jaeger så jag vet inte hur denna placerar sig i historien. Någon som har en tanke? Notera att min har arabiska siffror till index precis som på ritningarna till patentverket, kanske är min Jaegers prototyp? :D Nej, troligen inte. Min har serienummer 10714, vad säger det Aurum? Jag vet faktiskt inte vilket verk som sitter i. Tavannes? Troligen inte med tanke på Jaeger på tavlan. LeCoultre cal 410? Förmodligen. Jag undrar om det faktiskt inte är Jaeger som utvecklat verket. Återstår att se.

@Daniel Mathisen har informerats och antagit utmaningen. Nytt glas är redan beställt med hjälp av Niklas vägledning. Med min av Daniel nyservade JLC Duoplan kommer jag att åka ner till Paris med familjen och fira in Nyåret. Som en liten bonus kan jag då samtidigt hämta upp klockan. Det skall bli roligt att se den på riktigt. Om den har gravyr? Ingen aning, desto mer spännande att plocka upp klockan!

Fortsättning följer.

//Rozzy :)




TimeandWatches-Reverso advertisement 2.jpeg


Vintage-Jaeger-LeCoultre-Advertisement.jpg


VintageReversoGroup.jpg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
- Intressant och fint skrivet om dessa speciella ur. Du kan pröva att rengöra tavlan med en tops och saliv om du känner dig hugad. Blir spännande att följa detta :)
Tack Joakim. Nyfiken, varför saliv, aldrig hört om det? Jag trodde snarare att man använde destillerat vatten. Saliv är ju organiskt och borde kunna ge upphov till faktisk mögel?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Men va fa...

...gruvligt avis! Den där är fantastisk!

Bra knipet - skulle mer än gärna ha något liknande i lådan!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vedertagen metod? Det var nytt för mig. Jag skall höra med urmakaren vad han säger om den metoden. Tack för tipset!
Gammal klassiker när det gäller gamla oljemålningar. Dock inget man gör på metall vad jag vet. Problemet med att rengöra tavlor är att man inte vet hur trycket är lagt och hur det är med klarlack. Sedan kan man inte heller veta hur skyddad metallytan är mot oxidation när lacken är borta. Mao rätt riskfyllt.

Min reverso är en hel millimeter kortare än din! Förstod aldrig varför tex min Duoplan är Jaegermärkt, men den var väl som din reverso såld i frankrike?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Grattis!

Blir ännu en trevlig tråd att följa! Underbart att ni som kan skriva så bra verkligen gör det, TACK!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Gammal klassiker när det gäller gamla oljemålningar. Dock inget man gör på metall vad jag vet. Problemet med att rengöra tavlor är att man inte vet hur trycket är lagt och hur det är med klarlack. Sedan kan man inte heller veta hur skyddad metallytan är mot oxidation när lacken är borta. Mao rätt riskfyllt.

Min reverso är en hel millimeter kortare än din! Förstod aldrig varför tex min Duoplan är Jaegermärkt, men den var väl som din reverso såld i frankrike?
Som sagt, får diskutera detta med @Daniel Mathisen .
Ta inte måtten allt för allvarligt, du vet hur det är med folks sätt att mäta. Jag tar fram skjutmåttet när jag fått klockan.
Ja, det kan ju vara att de franska klockorna bara var märkta Jaeger. Men borde det inte vara Jaeger som gjort verken och inte LeCoultre? Jag har uppfattat Jaeger som de mer tekniskt kunniga.
 
Denna kommer bli väldigt spännande! Tavlan ska jag vara försiktig med, det ser inte ut som porslin tycker jag. Annars är tavlan fin, lite skitig i kanterna men det kan lika gärna sitta under glaset. Spottmetoden har jag inte hört om, men jag är ju inte så gammal i gemet ;)

Daniel
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som sagt, får diskutera detta med @Daniel Mathisen .
Ta inte måtten allt för allvarligt, du vet hur det är med folks sätt att mäta. Jag tar fram skjutmåttet när jag fått klockan.
Ja, det kan ju vara att de franska klockorna bara var märkta Jaeger. Men borde det inte vara Jaeger som gjort verken och inte LeCoultre? Jag har uppfattat Jaeger som de mer tekniskt kunniga.
Var bara de allra första med Tavannesverk som var en millimeter kortare. Din med sekundvisare är ju det senare egna verket. Jag är inte rätt person att svara på Jaeger och LeCoultre frågan men finns ju Jaeger som inte är JLC-modeller. Din duoplan hade Jaegerverk väl? Inte vanligt om man ser till deras historia. Senare var det ju rätt enkelt, typ alla LeCoultre var tillverkade för och delvis i USA.
 
Topp