• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt strap, denna gång med DIY bilder. Mycket bilder.

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Efter förra tråden så frågade Scaramanga ifall jag kunde knåpa ihop ett strap till han ifall tid finnes. Eftersom jag sitter här och väntar på posten så fanns det tid att avleda tankarna åt ett annat håll och samtidigt vissa med lite bilder hur jag gör. Det finns säkert hundratals metoder att göra detta på och jag är bara en glad amatör så håll till godo. Ber om ursäkt för svengelskan men jag har inte den rätta vokabulären för läderhantverk på svenska.

Först skär jag ut en remsa i rätt bredd av ngt bra läder. Det här är Tärnsjö remläder som används till koppel och seldon. Starkt med andra ord.

XAPifFx.jpg


Sen har jag en mall för att få till spetsen någorlunda. Funkar även med ett gammalt band som man ritar av.

bAwWnto.jpg


Efter det är det dags för lite patinering. Här vrider jag lädret hårt så att dom naturliga oljorna i lädret kommer till ytan vilket ger en lite flammig effekt och krackelerad yta. Sen går jag på med sandpapper och stålull.

ahRzhsA.jpg


Sen fettar jag in lädret med fiskarsmorning vilket ger en mörkare ton i lädret samt skydd mot väta.

GKS5vR8.jpg


Här hyvlar jag ner lädret där det ska limmas ihop. Annars blir det tjockt och otympligt.

CXYhA6e.jpg


När det är gjort så skär jag bort kanterna med en "bewler" för att runda av dom.

ma2gOFM.jpg