• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt strap, denna gång med DIY bilder. Mycket bilder.

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Efter förra tråden så frågade Scaramanga ifall jag kunde knåpa ihop ett strap till han ifall tid finnes. Eftersom jag sitter här och väntar på posten så fanns det tid att avleda tankarna åt ett annat håll och samtidigt vissa med lite bilder hur jag gör. Det finns säkert hundratals metoder att göra detta på och jag är bara en glad amatör så håll till godo. Ber om ursäkt för svengelskan men jag har inte den rätta vokabulären för läderhantverk på svenska.

Först skär jag ut en remsa i rätt bredd av ngt bra läder. Det här är Tärnsjö remläder som används till koppel och seldon. Starkt med andra ord.

XAPifFx.jpg


Sen har jag en mall för att få till spetsen någorlunda. Funkar även med ett gammalt band som man ritar av.

bAwWnto.jpg


Efter det är det dags för lite patinering. Här vrider jag lädret hårt så att dom naturliga oljorna i lädret kommer till ytan vilket ger en lite flammig effekt och krackelerad yta. Sen går jag på med sandpapper och stålull.

ahRzhsA.jpg


Sen fettar jag in lädret med fiskarsmorning vilket ger en mörkare ton i lädret samt skydd mot väta.

GKS5vR8.jpg


Här hyvlar jag ner lädret där det ska limmas ihop. Annars blir det tjockt och otympligt.

CXYhA6e.jpg


När det är gjort så skär jag bort kanterna med en "bewler" för att runda av dom.

ma2gOFM.jpg


Sen är det dags att "burnish" kanten. Det görs med vatten, såpa eller "gum trag" som är en vätska med hög friktion. Därefter börjar man gnida kanten med något glatt som en benbit, slät metall eller en träpinne med svarvade spår. Det som sker är att värmen från friktionen "bränner" lädret och komprimerar ihop det. Då får man den fina glansiga ytan som på ett 20 år gammalt bälte.

bfepg8B.jpg


Och här är resultatet efter ett par minuters gnidande.

bSXUmZJ.jpg


Dags att skära ut hål för spännet.

cb8NvMC.jpg


Efter lite sömnad så blev resultatet så här:

FPZtspN.jpg


00ABiX4.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Du är inte bara en glad amatör utan en grymt skicklig amatör :)

Var har du lärt dig allt? Ger mig den på att du gör ryggsäckar och knivslidor också ;)

Patineringen blev ju awsome!

Tror detta kommer sitta som en smäck på flingan :)
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Jag hyvlar ner skinnet till ca 50% och sen viker jag ihop ändarna och limmar. Medans limmet härdar så sticker jag igenom en pinne ungefär i samma storlek som bandstiftet genom den ögla som blir av vikningen. Sen syr jag antingen över hela bredden eller som här på var sin sida. Lång förklaring. Kom att tänka på spännet, har du stift som går att ta bort på spännet. Annars kan det bli svårt att få dit. :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Spännet är inga problem då det är demonterbart. Det var mest sömmen jag funderade på, hur avslutar man liksom?

Klipper tråden jämns av eller?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Ah nu förstår jag. Jag brukar skära av den så nära som möjligt och sen elda lite på den. Kör med Tigertråd som är gjort av polyester och smälter. Ibland gör jag en knut men tycker det blir ganska fult.
 

Yesper

Omega
Snyggt!!

Snart är det dags att göra första bandet för min del, väntar bara på alla verktyg! Kan någon tipsa om vart jag kan hitta spännen?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har spinkiga handleder och kör på innersta hålet så det är kanske lite långt?

9aqygupa.jpg


Sitter jätteskönt :) Innersta hålet är perfekt placerat!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Oj oj, detta var fascinerande väl utfört!! Räknas remmen som vattentät(kortare bad) om den smorts in/regelbundet?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Oj oj, detta var fascinerande väl utfört!! Räknas remmen som vattentät(kortare bad) om den smorts in/regelbundet?
Beror nog på typen av läder. Vet att hordowan skinn som är gjort av en viss del av huden från häst ska ha väldigt hög densitet och i princip vattentät. Tror att remläder ochså klarar vatten en stund ifall det smörjs in ordentligt. Man ska nog låta lädret lufttorka och inte försöka forcera med hårtork och dylikt.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ställer mig gärna i kö på att köpa något till inkommande SUBc!
 
Topp