• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt. Svenskt. Automatiskt.

larra64

Rolex
image.jpg
Ett paket anlände i dag. Nytt och svenskt må vara, men dessutom en automatare. Visst,jag sprang på den på Kickstarter för ett antal månader sedan och kunde ha gjort enpaketöppning. Nåväl Miro är ett märke som varit med ett tag utan att göra något stort väsen av sig. Hade det här varit quartz hade jag inte nappat. Nu kom den med Miyotas arbetshäst 9015 och känns som en bra vardagsklockaför väldigt lite pengar. Jag betalade inte mer än för en Orient Bambino via K-starter. Priset nu är högre och den verkar helt slutsåld. Nåväl skojigt med en ny svensk automat. Med tiden får vi se vad som händer, men första intrycket är gott.
Dial color
Blue
Strap color
Black, Chocolate, Honey, Amber, Grey, Mesh
Strap type
Leather
Movement
Automatic Miyota 9015
Case size
40mm Unisex
Case finish
Mix Brushed/Polished Stainless steel
Lug width
20mm
Crystal
Sapphire
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Du sprang på den på Kickstarter för ett antal månader sen men märket har ändå varit med ett tag?

Alla som nämner märken utöver de vanliga behöver inte automatiskt vara hemliga klockforumsinfiltratörer som gör reklam :)
Miró som @larra64 skriver, har funnits med sedan flera år tillbaks och om du söker på forumet så hittar du säkert lite mer info. Här har en av våra vänner på forumet skrivit ett kort reportage om märket 2012:
http://www.kingmagazine.se/bloggar/klockbloggen/20121220/nytt-svenskt-miro
 
Senast ändrad:
Antar att det inte går så bra då när man fyra år efter artikeln i King måste förlita sig till Kickstarter för att få ut sina produkter. I vanlig ordning känns ju en klocka från en etablerad tillverkare med riktig historia (och det finns ju massor av dessa i prisklassen) som ett mer vettigt köp.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Antar att det inte går så bra då när man fyra år efter artikeln i King måste förlita sig till Kickstarter för att få ut sina produkter. I vanlig ordning känns ju en klocka från en etablerad tillverkare med riktig historia (och det finns ju massor av dessa i prisklassen) som ett mer vettigt köp.

Vänligen
Forumets undersköterska
Det kan ju också vara så att de behöver kapital för att expandera och kör Kickstarter istället för att dra in pengar genom traditionella investerare...
 

Hugii

Audemars
Kickstarter kan kanske bero på att de har nu en automat. Men frågan är är det inte bättre med en quartz för de där pengarna?
 

månljus

Panerai
Alla som nämner märken utöver de vanliga behöver inte automatiskt vara hemliga klockforumsinfiltratörer som gör reklam :)
Miró som @larra64 skriver, har funnits med sedan flera år tillbaks och om du söker på forumet så hittar du säkert lite mer info. Här har en av våra vänner på forumet skrivit ett kort reportage om märket 2012:
http://www.kingmagazine.se/bloggar/klockbloggen/20121220/nytt-svenskt-miro
Frågade för att jag inte förstod vad @larra64 menade. Tack för info dock.
 

china

Torpare
Antar att det inte går så bra då när man fyra år efter artikeln i King måste förlita sig till Kickstarter för att få ut sina produkter. I vanlig ordning känns ju en klocka från en etablerad tillverkare med riktig historia (och det finns ju massor av dessa i prisklassen) som ett mer vettigt köp.

Vänligen
Forumets undersköterska

Av ren nyfikenhet så undrar jag vilka etablerade tillverkare med riklig historia som erbjuder alternativ i form av en automat i den här prisklassen med liknande prestanda, och är ett bättre köp?
 
Ingen aning. Bryt mig inte nämnvärt om Seiko.

Istället för att vara dryg kan du väl svara på vad i klockan det är som gör den svensk? Det var en uppriktig fråga eftersom det är intressant med svensktillverkade ur.
I prisklassen lär det ju enbart vara designen... Urverket är ju asiatiskt och tillverkningen av resterande komponenter lär antagligen också ske där (Edit: I Hong Kong) för att hålla nere kostnaderna får man väl anta? Det är helt enkelt ett svenskt företag som designar klockor, precis som Peak Performance är ett svenskt företag som designar kläder tillverkade utanför Sverige. Var förövrigt inte meningen att låta dryg, sorry om du tog det så.
 
Topp