• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

  • Nr.1

    Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

    Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

    Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

    Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

    Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

    Röster: 20 5.9%

  • Totala väljare
    340

sideral

Breitling
Tänk bara på att ha ett bra upplag med reservdelar, många mikromärken glömmer bort detta.
Liten varning för att ha en glasskiva i tavlan är att vid en ev. stötskada och denna spricker pga att sekundaxel slår emot så har du garanterat glassplitter i verket
 
Bumpar då det torde snart ha gått 70 dagar, hur går det ALF? Nyfiken!
Allt förutom boetten är klart nu. Skulle varit klart idag men det tog lite längre tid för fabriken att få till utskärningarna på sidorna så den 12/7 ska den vara monterad och klar. Här är en dålig bild på urtavlan.:)
tumblr_o9w0bt6Vsr1u8eu54o1_540.jpg

En fråga som någon kanske har ställt redan. Kommer det vara möjligt att byta band på klockan eller är bandet integrerat? Om det är möjligt att byta. Vad kommer det då vara för bandbredd?
Det kommer vara möjligt att byta band på klockan då bandet sitter fast med en vanlig spring bar och bredden är 22mm.
Ser ut som en väggklocka en gammal människa skulle kunna tänkas ha på väggen, skulle aldrig bära något dylikt och är otroligt trött på alla som ska försöka göra en slant på klockvågen och Kickstarter.
Smaken är som baken! Tror du underskattar hur svårt det är att tjäna pengar på kickstarter. Pengarna du får in på kickstarter går till största del till att finansiera produktionen av klockorna eller varorna om man säljer något annat. Det täcker inte alla kostnader du haft för att ta fram produkten. Så ska du tjäna pengar på Kickstarter med klockor så får du köpa in färdiga klockor från Kina som du bara slängt på din logga på.
 
Tänk bara på att ha ett bra upplag med reservdelar, många mikromärken glömmer bort detta.
Liten varning för att ha en glasskiva i tavlan är att vid en ev. stötskada och denna spricker pga att sekundaxel slår emot så har du garanterat glassplitter i verket
I den slutgiltiga designen så finns det ingen glastavla då innebar många komplikationer samt att jag tyckte bättre om urtavlan så som den är nu!:)
 
Här kommer en lite uppdatering. Prototypen blev färdig den 12/7 som fabriken sagt men det var några detaljer som inte hade blivit helt rätt som behövdes ändras. Men nu har dessa fel åtgärdats och klockan är redo att skickas från fabriken och hem till mig för noggrann inspektion. Ser allt bra ut kommer det komma upp lite bilder på klockan här så klart! :)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Här kommer en lite uppdatering. Prototypen blev färdig den 12/7 som fabriken sagt men det var några detaljer som inte hade blivit helt rätt som behövdes ändras. Men nu har dessa fel åtgärdats och klockan är redo att skickas från fabriken och hem till mig för noggrann inspektion. Ser allt bra ut kommer det komma upp lite bilder på klockan här så klart! :)
Dök klockan upp som den skulle?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kul med "live-bilder" som Hodinkee skulle säga. Roligare än en smart-klocka i samma stil. Vad är det för höjd på den? Bra att inte sekund-tavlan är skeletterad.
 
Intressant! Kul att starta eget. Gillar stilen!
Med all respekt kommer här mina personliga åsikter.
Hade velat ha skelleton på sek-visaren samt en mycket schystare logga! Ska jag vara helt ärlig ser text/loggan just nu lite för "billig" ut.
Så skulle nog fixat till det, samt lagt till texten automatic!
Och sist men inte minst, hade det inte varit coolt att ha med "made in sweden" på klockan?? :D Så som det brukar stå "swiss made"
När kommer dem börja säljas?
Förlåt om någon redan frågat, orkar inte läsa igenom allt.
:)
 
Senast ändrad:
btw, kollade in er på instagram. Er senast post var i februari på hur eventuellt klockboxarna skulle se ut, dem var riktigt snygga!
Men varför är ni inte längre aktiva??
 
btw, kollade in er på instagram. Er senast post var i februari på hur eventuellt klockboxarna skulle se ut, dem var riktigt snygga!
Men varför är ni inte längre aktiva??
Intressant! Kul att starta eget. Gillar stilen!
Med all respekt kommer här mina personliga åsikter.
Hade velat ha skelleton på sek-visaren samt en mycket schystare logga! Ska jag vara helt ärlig ser text/loggan just nu lite för "billig" ut.
Så skulle nog fixat till det, samt lagt till texten automatic!
Och sist men inte minst, hade det inte varit coolt att ha med "made in sweden" på klockan?? :D Så som det brukar stå "swiss made"
När kommer dem börja säljas?
Förlåt om någon redan frågat, orkar inte läsa igenom allt.
:)
Vad roligt att du gillar stilen! Dina funderingar har jag själv haft men har valt andra beslut än de som du föredrar. Men man kan inte göra alla nöjd! ;) Automatic står ingraverat på baksidan då det inte finns någon naturlig plats på urtavlan. Made in Sweden går inte att skriva då den ej tillverkas här. Om kanske 10-20år kan jag ha en klocka det står made in Sweden på!

Anledningen till att jag inte varit aktiv på instagram beror på flera saker. Dels för att jag inte haft så mycket bilder att lägga ut då mycket av tiden sedan februari har gått åt till att leta fabrik och få protypen rätt tillverkad. Sedan är det även ett strategiskt val då jag vill ha mycket nya bilder att lägga upp 1-2 månader innan lansering. Detta för att utnyttja Instagrams nya algorimth på bästa sätt. :)
 
Vad roligt att du gillar stilen! Dina funderingar har jag själv haft men har valt andra beslut än de som du föredrar. Men man kan inte göra alla nöjd! ;) Automatic står ingraverat på baksidan då det inte finns någon naturlig plats på urtavlan. Made in Sweden går inte att skriva då den ej tillverkas här. Om kanske 10-20år kan jag ha en klocka det står made in Sweden på!

Anledningen till att jag inte varit aktiv på instagram beror på flera saker. Dels för att jag inte haft så mycket bilder att lägga ut då mycket av tiden sedan februari har gått åt till att leta fabrik och få protypen rätt tillverkad. Sedan är det även ett strategiskt val då jag vill ha mycket nya bilder att lägga upp 1-2 månader innan lansering. Detta för att utnyttja Instagrams nya algorimth på bästa sätt. :)
Hehe självklart kan man inte göra alla nöjd, men man kan göra mig nöjd ;))) hehe skoja!

Juste glömde bort att den tillverkas i kina..

Aha! Ja det låter väldigt klockt! Ser fram emot lansering! Lycka till :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här är även en bild på hur baksidan ser ut. Vad tycker ni? ;)
28798181820_71eeef1ef4_h.jpg
Jag tycker inte visarna är för tunna, tycker de matchar bra med index. Gillar ALF-loggan också. En fråga, har ni diskuterat att bara ha loggan på tavlan istället för att även ha texten? Double branding brukar ju i princip alla gnälla på när det gäller urtavlor. Tycker allt förutom double branding ser bra ut!
 
Jag tycker inte visarna är för tunna, tycker de matchar bra med index. Gillar ALF-loggan också. En fråga, har ni diskuterat att bara ha loggan på tavlan istället för att även ha texten? Double branding brukar ju i princip alla gnälla på när det gäller urtavlor. Tycker allt förutom double branding ser bra ut!
Tack så mycket! På bilden så ser inte visarna så smala ut men i vekligheten så passar det inte så bra enligt mig. Att bara ha loggan är något jag ska fundera på det skulle kunna vara något att testa faktiskt.
Är bandet 22/20 eller 22/18?
Bandet är 22mm! :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker dock också att visarna borde vara något större, framförallt om man tar bort ALF-texten. Tavlan känns/kommer att kännas lite tom. Det handlar ju om balans men stavindexen är ju relativt tunna, sekundvisaren liten och subdialen diskret med smala linjer.
 
Det förstod jag men avsmalnar det till 20mm eller till 18mm?
Jaha jag läste lite för snabbt! Den smalnar av till 18mm!
Jag tycker dock också att visarna borde vara något större, framförallt om man tar bort ALF-texten. Tavlan känns/kommer att kännas lite tom. Det handlar ju om balans men stavindexen är ju relativt tunna, sekundvisaren liten och subdialen diskret med smala linjer.
Ja här håller jag helt med dig. Om man tar bort "ALF" så kommer tavlan bli väldigt tom med de nuvarande visarna så de ska definitivt göras lite bredare även om loggan skulle stanna kvar! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja här håller jag helt med dig. Om man tar bort "ALF" så kommer tavlan bli väldigt tom med de nuvarande visarna så de ska definitivt göras lite bredare även om loggan skulle stanna kvar! :)
Om man är orolig för att det blir för tomt så kan man ju skriva Automatic istället för ALF. Det hade varit en ganska tydlig markering som skulle skilja mellan en "Aflie" ;) och de andra klockorna som poppat upp i våra svenska butiker.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Gillar oxå klockan, men varje gång jag ser loggan så får jag en flashback från min skate tid då man körde med kläder å skor från märket fallen, :p
Screenshot_20160819-134424.png
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Om man är orolig för att det blir för tomt så kan man ju skriva Automatic istället för ALF. Det hade varit en ganska tydlig markering som skulle skilja mellan en "Aflie" ;) och de andra klockorna som poppat upp i våra svenska butiker.
Först och främst är det superkul att det kommer ett nytt Svenskt klockmärk! Men jag måste hålla men @yonsson att det skulle se bra mycket bättre ut om det stod "automatic" i s f Alf på tavlan. Som det är nu står ju faktiskt Alf skrivet två ggr, först i loggan sedan i text. Ser inte bra ut tycker jag!
 
Topp