• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

  • Nr.1

    Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

    Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

    Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

    Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

    Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

    Röster: 20 5.9%

  • Totala väljare
    340

månljus

Panerai
Röstade på nummer 3 och 4! Är lite rädd att färgen på bandet till klocka nummer 3 skulle få den att se lite billig ut om du förstår vad jag menar. Den borde kanske vara lite mörkare? Givetvis svårt att säga när man bara ser den så här på bild. Jag är nog tyvärr inte heller din framtida kund, då jag tror att storleken skulle bli fel på mig. Önskar dig dock lycka till och kul med ett mekaniskt urverk!
 

ScubaKing

Audemars
Affes Klockor skulle smälla högre! I övrigt gillar jag den helsvarta nummer 4.a. Många säger kaxigt att våga, men med kickstarter så slipper man eget kapital va?
Skulle du ha ALF på urtavlan skulle jag köpa den direkt, seriöst!
 

Plomeros

Omega
Sorry, ett dåligt namn kan verkligen sänka ett helt företag.
ALF låter verkligen inte sexigt på en klocka!

Och nu när vi ändå är inne på namn... Knut Gadd är inte heller så värst hett!

- Vad har du på armen då?
- Det är en Alf...

image.jpg

Hahaha.. hur kom man på namnet knut gadd? Är det grundaren som heter så?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
1:an för min del. 3:an borde det ha varit men bakgrunden till subtavlan passar inte in i helheten. Det skulle vara kul att se hur den kunde bli med ett svart racing-band och kronan klockan 12 (bullhead), men det kanske bör vara en kronograf för det...
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
1,3 gillar jag nog bäst och håller med om racingband, hade nog passat perfekt!
Loggan är riktigt fin, namnet har jag inga åsikter om :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nr 3
Men som nämts ovan tycker jag kronan är lite väl stor och lite skeptisk till glaset i subsekunden.
 

seikoswede

Panerai
Mina val blev 1,3 & 4.

Måste säga att jag verkligen gillar designen i det stora hela.

Lite tech möter dress i mina ögon. Skulle kunna tänka mig en av dem på armen utan problem!

Edit! På bilden av de vita (nr 3) så ser det ut som sekundmarkeringarna på subsekunden är svåra att läsa av? Kanske inte IRL men kanske hade det funkat bättre med vita markeringar? Bara en liten åsikt.

Vad blir bredden mellan bandhornen och kommer man att kunna byta band lätt själv? Inga "specialare" är det jag hoppas på med andra ord.

Lycka till! Följer dig nu på insta och hoppas verkligen det kommer att funka för dig!! Stå på dig och kör ditt eget race så kommer det här att bli hur bra som helst!

Jim
 

horologium

Omega
2-Faktor
Gillar som många andra 3 följt av 1. Nummer 5 och 6 ser ut som en limited edition...men det får ni nog vänta lite med ;)

Antar att prisläget utesluter ihopmontering i Sverige? Oavsett, håller de bara hög kvalitet kan jag absolut tänka mig att testa en. Kul!
 
Får tack för alla svar både de positiva som negativa, det uppskattas!
4,5 och 6 ser billigare ut på bild
1,2 och tre ser helt OK ut

Jag kan tycka att Alf klockfabrik eller något liknande "svensk-töntigt" skulle passat bättre än Watch Company. Mer unikt och lite djärvare. Det sticker ut mer.

Varför vill du starta ett nytt klockmärke och vad skiljer dig från övriga i samma prisklass? (nyfiken och intresserad) :)

Lycka till med projektet!
Tack så mycket! Det hela började med att jag för ett par år sedan började marknadsföra ett klockföretag på mina socialmedier där jag har en del följare. Det funkade bra och det kom en hel del försäljning från min sida till dem. I samband med detta så började jag bli intresserad av klockor i allmänhet och började då undersöka möjligheten att göra min alldeles egna klocka precis så som jag vill ha den. Fick bra kontakt med ett företag som jag började prata mer seriöst med. Det är sedan dessa jag har jobbat med under hela processen och de har hjälpt med vad som är möjligt att göra och alla tekniska detaljer när det gäller produktionen så det blir rätt.

Den prisklassen jag kommer lägga mig i finns det gott om konkurrenter som använder likvärdiga urverk och producenter så pris och kvalité är svårt att sticka ut med. Kommer självklart att hålla ett rimligt pris på klockorna men det är inte priset som kommer dra kunder. Utan det som kommer skilja min klocka från konkurrenterna är själva designen.
Vad är den blå varianten som finns på din instagram?
Den har tyvärr blivit bortsorterad då färgen ihop med designen gjorde att den inte tilltalade så många. Till en början så kommer klockan erbjudas i tre olika färger för att eventuellt senare utöka med fler färger. Men lägger in en bild på den så de andra i tråden kan få se den.
tumblr_nvsvxtoIKp1rtu7hvo1_540.jpg

Nr 3, 4 och 5 i den ordningen är min topp 3 av presenterade alternativ, som svar på din fråga.

Är lite förvånad att du själv skriver om att designen är något udda, men ändå väljer att gå vidare på inslaget spår.
40x40mm i fyrkantigt format blir ganska stort på en normalstor handled och designen tycker jag hamnar i något slags ingenmansland mellan sport och dress.
Nåväl, jag ska inte vara surgubbe utan önskar lycka till. Det jag gillar är mekaniskt urverk och en rimlig prispunkt.
Med udda så menar jag annorlunda/ovanlig design. Jag själv är skitnöjd med designen och kan inte vänta tills jag får en fysisk klocka jag kan bära. Angående storleken så tycker ju de flesta olika. Vissa vill ha stora och vissa vill ha små. Då klockan kommer vara "lugless" så upplevs den något mindre. Provade flera olika storlekar innan jag bestämde mig för storleken.
Kul. Följ din dröm. Nummer 3 och nummer 4 fick min röst men jag fattar inte varför så få vågar ge sig på färghegemonin som regerar på armbanden? Svart klocka, brunt band...just like that! Ta nummer 4 med nummer 3s band så blir det riktigt snyggt.
Tycker det är bra med folk som vågar ta initiativ och tyvärr så blir det mycket röster som bara ropas rakt ut om namn, färg, form etc. Oftast utan att följas av någon övrig konstruktiv information. Verkar vara så att människor som aldrig drivit ett eget projekt eller ens klarat att samarbeta i ett grupparbete på mellanstadiet alltid hinner först att kommentera när någon som faktiskt försöker skapa något vill ha återkoppling. Nåja. Tycker att det är rätt med en fyrkantig design. Runda klockor finns det massor av. Personligen kanske jag skulle välja två olika boetter. En stålren som har släta kanter och en svart (PVD) med den "taggade" boetten. Båda med möjlighet att välja ett läder eller ett sportigare armbandsalternativ. 40x40 är något för stort för mina handleder som bara är drygt 19,5 cm i omkrets så38x38 tror jag hade varit maximalt vad jag hade vågat mig på. Namndiskussionerna har en liten poäng, och det är svenskheten. Men, med det sagt så behöver ju det inte ligga i namnet utan kan komma i form av modellnamn eller som text på boettens baksida. "Alf Watch Company - Klockor och ur" eller liknande. På det stora hela tycker jag bara att det är att köra på. Skall bli intressant att se hur den tar sig på handleden, bygger den inte för mycket kanske man vågar köpa en.
Tack så mycket för ett utförligt svar! Som du säger så finns det redan massor av runda klockor så det blir svårare att sticka ut där. Förstår din tanke med två boetter och kan tänka mig att Nr.3 skulle kanske se bättre ut i en slät boet. Problemet är att kostnaden för produktionen blir mycket högre då det krävs att man producerar ett visst antal av varje del. Angående storleken så kan du läsa vad jag skrev ovan. Håller med om att det hade varit roligt att få med en svensk koppling på klockan men har inte haft några bra idé för det som även funkar internationellt tyvärr.
Kommer lätt backa detta, kul namn också.
Tack det var roligt att höra! :)
jag tycker 1 o 3 var fina. Jag är ganska ny här på forumet, dock har jag varit intresserad av klockor rätt länge. Trodde jag. Tills jag nu fått ögonen på en mängd klockor här på forumet som jag tidigare aldrig skulle ha ägnat en tanke på. Jag har t.o.m. skiftat tycke från vad jag tidigare tyckt var så fult till att nu verkligen älska. Som ex har jag på sistone fått ett begär av tonneau klockor av någon underlig anledning, varför vet jag inte. Mitt intresse är nu 100 ggr större än förr. Tycker mig få viss skön känsla även din form på uren, tror de kommer att växa med tiden i tycke! Har också undersökt möjligheten att hitta en tillverkare i Kina som förser ur med miyota verk eller Eta. Hur länge har du arbetat fram designen? Har du en bra tilvverkarkontakt redan?
Vad roligt att du också är intresserad av att skapa något eget! Att hitta en tillverkare som kan leverera urverk från Miyota är inte så svårt men ETA är svårare lite svårare har jag förstått. ETA säljer inte till vilka fabriker som helst utan vissa fabriker får köpa dem från grey market leverantörer. Designen har jag gått och tänkt på ett tag men själva arbetet med att göra datormodeller av den började jag med i Juni så lite mer än 3 månader! :)
 

Lowe92

Cartier
Får tack för alla svar både de positiva som negativa, det uppskattas!

Tack så mycket! Det hela började med att jag för ett par år sedan började marknadsföra ett klockföretag på mina socialmedier där jag har en del följare. Det funkade bra och det kom en hel del försäljning från min sida till dem. I samband med detta så började jag bli intresserad av klockor i allmänhet och började då undersöka möjligheten att göra min alldeles egna klocka precis så som jag vill ha den. Fick bra kontakt med ett företag som jag började prata mer seriöst med. Det är sedan dessa jag har jobbat med under hela processen och de har hjälpt med vad som är möjligt att göra och alla tekniska detaljer när det gäller produktionen så det blir rätt.

Den prisklassen jag kommer lägga mig i finns det gott om konkurrenter som använder likvärdiga urverk och producenter så pris och kvalité är svårt att sticka ut med. Kommer självklart att hålla ett rimligt pris på klockorna men det är inte priset som kommer dra kunder. Utan det som kommer skilja min klocka från konkurrenterna är själva designen.

Den har tyvärr blivit bortsorterad då färgen ihop med designen gjorde att den inte tilltalade så många. Till en början så kommer klockan erbjudas i tre olika färger för att eventuellt senare utöka med fler färger. Men lägger in en bild på den så de andra i tråden kan få se den.
tumblr_nvsvxtoIKp1rtu7hvo1_540.jpg


Med udda så menar jag annorlunda/ovanlig design. Jag själv är skitnöjd med designen och kan inte vänta tills jag får en fysisk klocka jag kan bära. Angående storleken så tycker ju de flesta olika. Vissa vill ha stora och vissa vill ha små. Då klockan kommer vara "lugless" så upplevs den något mindre. Provade flera olika storlekar innan jag bestämde mig för storleken.

Tack så mycket för ett utförligt svar! Som du säger så finns det redan massor av runda klockor så det blir svårare att sticka ut där. Förstår din tanke med två boetter och kan tänka mig att Nr.3 skulle kanske se bättre ut i en slät boet. Problemet är att kostnaden för produktionen blir mycket högre då det krävs att man producerar ett visst antal av varje del. Angående storleken så kan du läsa vad jag skrev ovan. Håller med om att det hade varit roligt att få med en svensk koppling på klockan men har inte haft några bra idé för det som även funkar internationellt tyvärr.

Tack det var roligt att höra! :)

Vad roligt att du också är intresserad av att skapa något eget! Att hitta en tillverkare som kan leverera urverk från Miyota är inte så svårt men ETA är svårare lite svårare har jag förstått. ETA säljer inte till vilka fabriker som helst utan vissa fabriker får köpa dem från grey market leverantörer. Designen har jag gått och tänkt på ett tag men själva arbetet med att göra datormodeller av den började jag med i Juni så lite mer än 3 månader! :)

Nu kanske du inte svarade på det för att frågan kom upp medan du skrev svaret men hur blir det med bandbyten som någon frågade om? Går att göra själv eller är det integrerade band? :)
 
Röstade på nummer 3 och 4! Är lite rädd att färgen på bandet till klocka nummer 3 skulle få den att se lite billig ut om du förstår vad jag menar. Den borde kanske vara lite mörkare? Givetvis svårt att säga när man bara ser den så här på bild. Jag är nog tyvärr inte heller din framtida kund, då jag tror att storleken skulle bli fel på mig. Önskar dig dock lycka till och kul med ett mekaniskt urverk!
Som du säger så ser bandet lite för ljust ut på bilden och det är tänkt att det ska vara lite mörkare. Det är dock svårt att få färgen helt rätt då ljussättningen och vinkeln vid renderingen påverkar hur det ser ut. Men i verkligheten så kommer den vara något mörkare är tanken.
Affes Klockor skulle smälla högre! I övrigt gillar jag den helsvarta nummer 4.a. Många säger kaxigt att våga, men med kickstarter så slipper man eget kapital va?
Skulle du ha ALF på urtavlan skulle jag köpa den direkt, seriöst!
Alltså det är ju ett sätt Kickstarter kan användas till viss projekt. När det gäller klockor så kräver de bra fabrikerna att man lägger en produktionsorder på minst 200-300 klockor innan de börjar tillverka prototyper. Så pengarna för produktionsstart får tas ur egen ficka. Kickstarter kommer främst användas för att det är en bra plattform att nå nya kunder på. Att enbart ha ALF på urtavlan är en fundering jag har haft också så håller på att kolla hur det ser ut.
Mina val blev 1,3 & 4.

Måste säga att jag verkligen gillar designen i det stora hela.

Lite tech möter dress i mina ögon. Skulle kunna tänka mig en av dem på armen utan problem!

Edit! På bilden av de vita (nr 3) så ser det ut som sekundmarkeringarna på subsekunden är svåra att läsa av? Kanske inte IRL men kanske hade det funkat bättre med vita markeringar? Bara en liten åsikt.

Vad blir bredden mellan bandhornen och kommer man att kunna byta band lätt själv? Inga "specialare" är det jag hoppas på med andra ord.

Lycka till! Följer dig nu på insta och hoppas verkligen det kommer att funka för dig!! Stå på dig och kör ditt eget race så kommer det här att bli hur bra som helst!

Jim
Kul att du gillar designen. Håller med dig om färgen på sekundmarkeringarna men det är svårt att avgöra med endast en rendering. Det är något som får ändras när man har en fysisk modell att undersöka. Angående banden så kan jag inte ge något svar nu då jag främst jobbat med boetten men ska återkomma med hur det blir. Tanken är att det ska vara enkelt att byta banden i alla fall! :)
 
Nu kanske du inte svarade på det för att frågan kom upp medan du skrev svaret men hur blir det med bandbyten som någon frågade om? Går att göra själv eller är det integrerade band? :)
Du får ursäkta mig jag läste lite för snabbt. Har främst jobbat med boetten än så länge så är inte helt bestämt hur det blir med banden men tanken är att de ska vara lätta att byta. Sen om det går att få till på ett bra sätt är det som avgör hur det blir! :)
Röstade 1, 3 & 6. Ja gillar verkligen idén vill gärna få känna på en vid tillfälle, hur hög är den?
Roligt att du gillar den! Än så länge är det bara datormodeller så dröjer ett tag innan jag har en fysisk modell. Den kommer vara ca 10-11mm hög. :)
 
Gillar som många andra 3 följt av 1. Nummer 5 och 6 ser ut som en limited edition...men det får ni nog vänta lite med ;)

Antar att prisläget utesluter ihopmontering i Sverige? Oavsett, håller de bara hög kvalitet kan jag absolut tänka mig att testa en. Kul!
Missade ditt svar när jag svara de andra. Ja montering i Sverige är tyvärr uteslutet då priset blir mångdubbelt högre. De kommer produceras i samma fabrik som fler andra mindre klockbolag och de verkar nöjda med kvalitén! :)
 

chimaira

Cartier
Min röst föll på ett och tre. Gillar designen trots att jag i vanliga fall inte är överförtjust i fyrkantiga ur. Riktigt kul med någon som satsar på sin vision. Som tidigare föreslagits så väntar jag med spänning på en KS- Limeted edition;). Lycka till!
 
Senast ändrad:

Ale

Cartier
Varför ser det så konstigt ut i subsekund-dial? Är det miyotaverket som syns igenom? Föreslår att man stänger igen gluggen där isåfall, det är ju inte en open heart med tourbillon direkt :rolleyes:
 
Tycker det är för mycket Rado r5.5 vibbar, men gillar den ändå. Lite väl stor krona, och undrar hur sidorna av boetten ser ut med tanke på "räfflingen"?
Gillar att det ser ut att vara en lagrad/sandwichad tavla, ger lite djup och liv.

Skulle nog helt skippat den yttre index-ringen, och vad finns det för anledning att ha 1/5sek-markeringar där, där är ju ingen sekundvisare som kan utnyttja det? Det ser bara plottrigt ut. Det är i princip endast kronografer som har 1/5s makeringar, och som ens kan utnyttja det.
 

Tärnan

Cartier
Tycker det är för mycket Rado r5.5 vibbar, men gillar den ändå. Lite väl stor krona, och undrar hur sidorna av boetten ser ut med tanke på "räfflingen"?
Gillar att det ser ut att vara en lagrad/sandwichad tavla, ger lite djup och liv.

Skulle nog helt skippat den yttre index-ringen, och vad finns det för anledning att ha 1/5sek-markeringar där, där är ju ingen sekundvisare som kan utnyttja det? Det ser bara plottrigt ut. Det är i princip endast kronografer som har 1/5s makeringar, och som ens kan utnyttja det.
hear hear . Helt rätt om indexringen, antingen bort eller dit med en kronograffunktion eller nåt annat. Sedan så ser hålet för sub-sekund konstig ut. Gissar att det bara är fel photoshoppat?
 

Cryssarn

Rolex
Inte riktigt min kopp te, och namnet är tyvärr inte tilltalande för mig. Kan dock bara tänka mig hur svårt det är att faktiskt komma på med ett slående namn.
Jag tycker även att det är förbannat skönt att du är rak med vad du vill åstadkomma och att du gjorde en liten presentation istället för att låtsas vara någon som snubblat över märket. Det är också väldigt skönt att slippa skitsnacket om att dina varor ska vara inspirerade av Göteborg eller västkusten.
Nu för att vara lite till din hjälp så lägger jag min röst på nr3, helt klart.
Det ska bli intressant att se den färdiga produkten. Knut Gadd som nämnts här i tråden tycker jag verkar vara mycket snyggare i verkligheten än på produktbilderna, så det ska helt klart bli spännande att se sen. Vem vet...det kanske blir något som tilltalar mig då ;)
 
Varför ser det så konstigt ut i subsekund-dial? Är det miyotaverket som syns igenom? Föreslår att man stänger igen gluggen där isåfall, det är ju inte en open heart med tourbillon direkt :rolleyes:
Detta är en fundering som jag också haft. Men är svårt att avgöra modellen då det kommer se annorlunda ut i verkligheten. Får se hur det blir lite längre fram! :)
Tycker det är för mycket Rado r5.5 vibbar, men gillar den ändå. Lite väl stor krona, och undrar hur sidorna av boetten ser ut med tanke på "räfflingen"?
Gillar att det ser ut att vara en lagrad/sandwichad tavla, ger lite djup och liv.

Skulle nog helt skippat den yttre index-ringen, och vad finns det för anledning att ha 1/5sek-markeringar där, där är ju ingen sekundvisare som kan utnyttja det? Det ser bara plottrigt ut. Det är i princip endast kronografer som har 1/5s makeringar, och som ens kan utnyttja det.
Det stämmer att det är en sandwich tavla. Ville att urtavlan skulle få ett djup och inte bara platt och tråkig som jag kan tycka vissa andra urtavlor är. 1/5 sekunds markeringarna fyller ju inte riktigt någon funktion som du säger så ska göra några renderingar utan dem och se hur det ser ut. Här kan du se hur sidorna ser ut för tillfället! :)
tumblr_nvuxx8XUta1rtu7hvo1_540.jpg

Inte riktigt min kopp te, och namnet är tyvärr inte tilltalande för mig. Kan dock bara tänka mig hur svårt det är att faktiskt komma på med ett slående namn.
Jag tycker även att det är förbannat skönt att du är rak med vad du vill åstadkomma och att du gjorde en liten presentation istället för att låtsas vara någon som snubblat över märket. Det är också väldigt skönt att slippa skitsnacket om att dina varor ska vara inspirerade av Göteborg eller västkusten.
Nu för att vara lite till din hjälp så lägger jag min röst på nr3, helt klart.
Det ska bli intressant att se den färdiga produkten. Knut Gadd som nämnts här i tråden tycker jag verkar vara mycket snyggare i verkligheten än på produktbilderna, så det ska helt klart bli spännande att se sen. Vem vet...det kanske blir något som tilltalar mig då ;)
Roligt att min enkla presentation uppskattas. Kände att detta inte var rätt ställe att bre på med massa säljargument och fina historier om hur jag kom på idén. De flesta här inne är tillräckligt kunniga för att kunna se igenom det så hade mest blivit lite pinsamt. När jag har fått fysiska modeller av klockan så kan det nog anordnas en runtskickning av en klocka här på KS! :)
 
Topp