• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

  • Nr.1

    Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

    Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

    Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

    Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

    Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

    Röster: 20 5.9%

  • Totala väljare
    340
Salut för dig @Alf Watch Company som initierat detta intressanta klockinitiativet på! Snygg klocka med bra form, stilig logotyp och även baksidan var också ett stort plus. Känns som du är genuint intresserad av klockor och inte bara är "in it for da money". Eloge till dig! Tror vi kommer se en hel del Alf Watches i det här forumet när du lanserar ditt märke. Kul!
Jag kommer ju bli den första från KS ;) Right @Alf Watch Company ? :cigar:
 

Tarkovski

Omega
Det är bara att instämma med Greven och det ska bli spännande att följa detta. Även om det inte uppfyller mina krävande preferenser helt och hållet kan jag tänka mig att köpa, och då i så fall nummer 3.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
En nummer 1 till mig tack! Sett dessa tidigare på ett annat forum och jag gillar dem skarpt!

Well done!
 
B

Banankontakt

Guest
Varför inte numrera de 10 - 15 första och släppa dem här på ks? Budgivning med 50% till välgörenhet t.ex.

Intresset verkar ju finnas. :)
 
Stort tack till all positiva inlägg! Det är väldigt sporrande att höra att det finns efterfrågan på klockorna!
Salut för dig @Alf Watch Company som initierat detta intressanta klockinitiativet på! Snygg klocka med bra form, stilig logotyp och även baksidan var också ett stort plus. Känns som du är genuint intresserad av klockor och inte bara är "in it for da money". Eloge till dig! Tror vi kommer se en hel del Alf Watches i det här forumet när du lanserar ditt märke. Kul!
Tack så mycket! Skönt att jag verkar ha gjort ett bra intryck här. Och hoppas självklart op att ha många nöjda kunder här i framtien! :)
Jag kommer ju bli den första från KS ;) Right @Alf Watch Company ? :cigar:
Ni får slåss om den första!;)
Varför inte numrera de 10 - 15 första och släppa dem här på ks? Budgivning med 50% till välgörenhet t.ex.

Intresset verkar ju finnas. :)
Det hade varit kul om det gick att göra något i den stilen men tyvärr så får inte klockorna säljas någonstans innan Kickstarter kampanjen är klar. Då är det bättre att göra KS-edition efter att kampanjen är klar. :)
 

Tarkovski

Omega
Vad är för glas på klockan? Gällande Miyota 8245 undrar jag vad man kan förvänta för kvalitet, jag räknar knappast med att det är samma kvalle som 9010 men vad jag förstår är det en förfining av 8215.
 
Vad är för glas på klockan? Gällande Miyota 8245 undrar jag vad man kan förvänta för kvalitet, jag räknar knappast med att det är samma kvalle som 9010 men vad jag förstår är det en förfining av 8215.
Det kommer vara safirglas på klockan. Miyota 9000 serien är som du säger lite exaktare än 8000 serien och har även lite större gångreserv. Dock finns det inget urverk med subsekund i 9000serien så därför föll valet på 8245 som också är ett bra urverk. Sedan är 9000 serien såklart dyrare än 8000 serien. Här är länkar till specifikationerna för urverken. :)
http://www.citizen.co.jp/miyota_mvt/download/pdf/spec_9015.pdf
http://www.citizen.co.jp/miyota_mvt/download/pdf/spec_8245_8247.pdf
 

marer

Cartier
Som snart färdigutbildad produktdesigner måste jag säga att renderingarna är riktigt snygga! Jag gillar även den huvudsakliga designen på klockorna.
Några rekomendationer i all välmening innan du går för produktion, baserat på erfarenheter med egna designcase.

-Gör en fysisk prototyp så nära den färdiga produkten du kan. Sen om du använder polyuretanskum, lera eller annat material spelar inte så stor roll, då det mest är för att se formen med egna ögon. Gör gärna flera stycken och testa hur det blir om du skippar räfflingen och så vidare på någon av modellerna. Något som ser bra ut på datorskärmen kan se mindre bra ut i verkligheten. Prototyper gör även att du lätt kan testa praktiska hypoteser som om spåren i sidan samlar smuts, att kronan är av bra format och så vidare.

-Som några varit inne på innan så skippa detaljer som inte fyller funktion, ex 1/5sek-markeringar.

-Namnet är viktigare än man tror. Att det redan mött motstånd av flera skribenter är något man ska ta på alvar då det även kan innebära att en viss procent av dina potentiella kunder kan falla bort. Jag vet att det är skitdrygt att byta, speciellt när man gjort en snygg logga, men det är nu det är som billigast då det egentligen bara är ett nytt domännamn som ska införskaffas.
Rada upp minst 10 nya namn och stryk ett efter ett. Står ALF kvar ostruket så kör på det. Testa även olika ändelser på befintligt namn som Alfer, Alfing... osv.

Lycka till!
 

ruchac

Omega
Kul initiativ och snygg design som är klassisk men ändå bryter av enligt min mening.
Men som många påpekar, namnet är ingen höjdare....
Varför inte helt enkelt byta till A I F watch...?
Då kan du ha kvar samma logotyp, för den är grymt snyggt uttänkt!
Nu har jag fått säga min mening, lycka till med projektet!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kul initiativ och snygg design som är klassisk men ändå bryter av enligt min mening.
Men som många påpekar, namnet är ingen höjdare....
Varför inte helt enkelt byta till A I F watch...?
Då kan du ha kvar samma logotyp, för den är grymt snyggt uttänkt!
Nu har jag fått säga min mening, lycka till med projektet!
Å andra sidan så sätter sig ett "knasigt" namn bättre i folks medvetande än ett mer anonymt namn. Jag tycker Alf fungerar bra.
 
Som snart färdigutbildad produktdesigner måste jag säga att renderingarna är riktigt snygga! Jag gillar även den huvudsakliga designen på klockorna.
Några rekomendationer i all välmening innan du går för produktion, baserat på erfarenheter med egna designcase.

-Gör en fysisk prototyp så nära den färdiga produkten du kan. Sen om du använder polyuretanskum, lera eller annat material spelar inte så stor roll, då det mest är för att se formen med egna ögon. Gör gärna flera stycken och testa hur det blir om du skippar räfflingen och så vidare på någon av modellerna. Något som ser bra ut på datorskärmen kan se mindre bra ut i verkligheten. Prototyper gör även att du lätt kan testa praktiska hypoteser som om spåren i sidan samlar smuts, att kronan är av bra format och så vidare.

-Som några varit inne på innan så skippa detaljer som inte fyller funktion, ex 1/5sek-markeringar.

-Namnet är viktigare än man tror. Att det redan mött motstånd av flera skribenter är något man ska ta på alvar då det även kan innebära att en viss procent av dina potentiella kunder kan falla bort. Jag vet att det är skitdrygt att byta, speciellt när man gjort en snygg logga, men det är nu det är som billigast då det egentligen bara är ett nytt domännamn som ska införskaffas.
Rada upp minst 10 nya namn och stryk ett efter ett. Står ALF kvar ostruket så kör på det. Testa även olika ändelser på befintligt namn som Alfer, Alfing... osv.

Lycka till!
Tack så mycket för bra feedback! Som du säger så är det svårt att avgöra hur detaljer ter sig i verkligheten genom att endast kolla på renderingar. Jag planerar att först skriva ut en 3D modell med hjälp av en 3D-skrivare för att få en känsla för boetten. Känns det bra så är nästa steg riktiga prototyper från tillverkaren. Och sedan om allt känns bra så startar produktionen.

1/5 -sek/minut markeringarna kommer troligen att vara kvar. Hade en diskussion med en mycket erfaren designer som rekommenderade mig stark att ha kvar dem. Samtidigt så kändes designen väldigt tom utan dem. Förstår att vissa inte kommer gilla detta men man kan inte göra alla nöjda! :)

Jag ska undersöka hur namnet tas emot internationellt och sedan beroende på vad jag får för respons fundera på alternativ.
Kul initiativ och snygg design som är klassisk men ändå bryter av enligt min mening.
Men som många påpekar, namnet är ingen höjdare....
Varför inte helt enkelt byta till A I F watch...?
Då kan du ha kvar samma logotyp, för den är grymt snyggt uttänkt!
Nu har jag fått säga min mening, lycka till med projektet!
Vad roligt att du gillar min design! Som jag skriver ovan så ska jag undersöka hur namnet tas emot internationellt och sedan efter det undersöka om jag ska göra några ändringar :)
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Gillar den men stäng igen hålet i tavlan och inga glasbaksidor så kanske du har en köpare.
Nummer 4 var definitivt snyggast.
 

torninger

Breitling
Personligen så gillar jag fyrkantiga klockor, och även denna kan vara snygg. MEN jag gillar inte bandet som är mycket bredare närmare boet.
Enligt mig så förstörs hela designen.. Jag vill se en bild med ett "vanligt" band, svart med samma färg på sömmarna som i klockan?

EDIT: Jag star också på kö till passarounden @Alf Watch Company ;)
 
Gillar den men stäng igen hålet i tavlan och inga glasbaksidor så kanske du har en köpare.
Nummer 4 var definitivt snyggast.
Vad roligt att du gillar den! Jag håller på och kikar på hur urtavlan ser ut med en vanlig subdial. Jag kommer lägga upp en rendering när jag är nöjd med hur det ser ut! :)
Personligen så gillar jag fyrkantiga klockor, och även denna kan vara snygg. MEN jag gillar inte bandet som är mycket bredare närmare boet.
Enligt mig så förstörs hela designen.. Jag vill se en bild med ett "vanligt" band, svart med samma färg på sömmarna som i klockan?

EDIT: Jag star också på kö till passarounden @Alf Watch Company ;)
Banden är en utav de sakerna som inte är bestämda än hur de ska se ut så de kommer troligen att ändras. Funderar på antingen någon typ av racing band eller som du säger ett "vanligt" band som inte är bredare vid boetten :)
 
Sitter och klurar på ett modelnamn till klockan. Eftersom en del varit kritiska till namnet på märket så tänkte jag att ni skulle få tycka till om namnet på modellen innan det blir bestämt. Som några påtalat innan så hade det varit roligt att ha en svenskt ord/namn vilket jag också tycker hade varit snyggt. Har funderat lite och kommit på två namn som internationellt förknippas med Sverige. Inget av namnen har någon tydlig koppling till designen men här kommer de.
1. Viking - Lite tråkigt då det även är ett engelskt ord och kanske lite överanvänt.
2. Norrsken - Svenskt ord som även är lite ovanligare. Det kan även uttalas på engelska utan större svårighet.
Så vad tycker ni om dessa namn? :)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Trevlig klocka. Jag är svag för fyrkantiga klockor så denna faller mig på läppen.
Ang designen så är 3 och 5 roligast. En elegant och en lite rockigare.
Tycker norrsken är ett mycket bättre namn än viking.
Önskar dig lycka till med ditt projekt.
 
Trevlig klocka. Jag är svag för fyrkantiga klockor så denna faller mig på läppen.
Ang designen så är 3 och 5 roligast. En elegant och en lite rockigare.
Tycker norrsken är ett mycket bättre namn än viking.
Önskar dig lycka till med ditt projekt.
Tack så mycket! Roligt att det finns fler som gillar lite kantigare klockor! :)
Gravera Norrsken på tavlan och fyll med lume. Hade varit riktigt snyggt!
Riktigt bra förslag, det tackar jag för! :)
 
3:an alla dagar i veckan. Är dock lite sådär mot läderrem. Mesh eller nån snygg stållänk hade lyft klockan i och med att den är 40x40. Alf låter Bra. Schysst urverk samt safirglas. Bra pris. Lycka till!!! Grym satsning! Mvh Janne
 
3:an alla dagar i veckan. Är dock lite sådär mot läderrem. Mesh eller nån snygg stållänk hade lyft klockan i och med att den är 40x40. Alf låter Bra. Schysst urverk samt safirglas. Bra pris. Lycka till!!! Grym satsning! Mvh Janne
Tack så mycket! Tycker läderband ser mycket bättre ut än stållänk på fyrkantiga klockor så det är inget som kommer ändras nu. Dock något som skulle kunna erbjudas längre fram i tiden.:)
 
Topp