• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

  • Nr.1

    Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

    Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

    Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

    Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

    Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

    Röster: 20 5.9%

  • Totala väljare
    340

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Oj , här lyckas vi inte att tänka steget längre! Nu har "Rolex" blivit "bra" namn tack vare sina kvalitativa klockor. Själva namnet "Rolex" låter som något ett barn kommit på.

Hade Rolex startats idag, hade de som nu klagar på ALF, varit först med att säga att namnet inte är bra.
Du kan naturligtvis tycka vad du vill :)
 
Finns det ekonomi för det så kör dubbel AR, det kommer höja looken på klockan ordentligt!
Dubbel AR är inget alternativ tyvärr. Dels ur ekonomisk synpunkt men främs pga att det ökar repkänsligheten på glaset vilket inte är önskvärt.:)
jag är nog också spekulant om priset blir rätt. Utöver att designen tilltalar så känns det rätt med automatverk kontra andra nya klockmärken här på forumet. Jag kommer också att göra mina försök till att lyfta idéer/tankar kring utveckling. Så här kommer en tanke till..
Finns det någon möjlighet att du stoppar in en stor sekundvisare så att markeringarna runt om får en bättre verkan och istället för en subsekund att du stoppar in ett dag/datum fält på samma ställe? Förstår att det lär bli en extra kostnad men jag ser det som mer naturlig användning av urtavlan.
Tyvärr så är det inte möjligt att byta urverk då et skulle krävas att hela klockan modellerades om. Har en tanke om att i framtiden släppa en version med det vanliga 3-hands+datum upplägget. Men det är ett par år fram i tiden skulle jag tro. De ändringar som går att göra nu är egentligen bara färger och mindre detaljer.
Ursäkta om frågan ställts tidigare men vad kommer klockan att ha för spänne? Tycker att ett butterfly clasp skulle höja klockan istället för ett vanligt tråkigt:)
Grymt jobb med klockan, ser fram emot en pass around och en recension senare av klockan! :D
Tack så mycket! Framåt sommaren borde det kunnas anordna en passaround som tack för feedbacken jag fått här. Just nu sitter det ett vanligt spänne på bandet och det kommer troligen att sitta kvar. Är inget stort fan av tbutterfly clasp om jag ska vara ärlig.;)
Kul iniativ! Hade klockan varit rund hade jag stått först i kö, gillar tyvärr inte fyrkantiga klockor.

Vad det gäller namnet så tycker jag du ska stå dig med ALF. Att det kan låta lite "barnsligt" kommer ändå inte vara avgörande i längen.

Ni som klagar på "ALF", är inte "Rolex" ett toyigt namn det med?
Tack så mycket! Om det går vägen för oss med denna modellen så kommer vi börja jobba på en rund modell också. Det är lite så jag tänker med namnet också. Många namn låter barnsliga/toyiga innan de har blivit ett etablerat varumärke.:)
 

Frodda

Omega
Oj , här lyckas vi inte att tänka steget längre! Nu har "Rolex" blivit "bra" namn tack vare sina kvalitativa klockor. Själva namnet "Rolex" låter som något ett barn kommit på.

Hade Rolex startats idag, hade de som nu klagar på ALF, varit först med att säga att namnet inte är bra.

Fast jag om jag får försvara mina tankar så är dom dels personliga och dels mindre personliga.
Jag har folk i min närhet som heter Alf därför anser jag högst personligen det blir märkligt att en klocka heter så, något jag får arbeta med.
Sen är jag i den åldern (Vad för ålder det nu är :) ) Där serien ALF gick på tv, du vet den där håriga saken..

Men inser vi alla har olika preferenser på olika namn och ord, och det måste få vara ok.
Där emot säga att OM Rolex startat idag så hade folk klagat på det är egentligen bara spekulation.
Öppet forum gör ju att vi måste få tycka till om saker, men det betyder inte det vi/jag säger är korrekt.-
 
Hejsan tänkte komma med en liten uppdatering. Efter nyårshelgen kommer de första prototyperna att börja produceras i fabriken jag valt att arbeta med. Det tar ca 3 månader att producera prototyperna då de tillverkas för hand. Så i början av april ska jag ha dem hemma redo för fotografering och filmning till Kickstartern som är planerad att starta i maj. Under dessa 3 månader så kommer det inte finnas så mycket nytt att visa upp så det kommer bli lite glesare med uppdateringar. Har dock tänkt att skriva några blogginlägg om hur hela processen har gått till och hur mycket det har kostat att fram till lanseringen. Hoppas detta kan uppskattas av några i alla fall.

Nu vill jag bara önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!:)
 
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Hejsan tänkte komma med en liten uppdatering. Efter nyårs helgen kommer de första prototyperna att börja produceras i fabriken jag valt att arbeta med. Det tar ca 3 månader att producera prototyperna då de tillverkas för hand. Så i början av april ska jag ha dem hemma redo för fotografering och filmning till Kickstartern som är planerad att starta i maj. Under dessa 3 månader så kommer det inte finnas så mycket nytt att visa upp så det kommer bli lite glesare med uppdateringar. Har dock tänkt att skriva några blogginlägg om hur hela processen har gått till och hur mycket det har kostat att fram till lanseringen. Hoppas detta kan uppskattas av några i alla fall.

Nu vill jag bara önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!:)
SPÄNNANDE! Tack för uppdateringen och kul att det går framåt. God jul och ett gott nytt klockår!
 

marer

Cartier
Hejsan tänkte komma med en liten uppdatering. Efter nyårs helgen kommer de första prototyperna att börja produceras i fabriken jag valt att arbeta med. Det tar ca 3 månader att producera prototyperna då de tillverkas för hand. Så i början av april ska jag ha dem hemma redo för fotografering och filmning till Kickstartern som är planerad att starta i maj. Under dessa 3 månader så kommer det inte finnas så mycket nytt att visa upp så det kommer bli lite glesare med uppdateringar. Har dock tänkt att skriva några blogginlägg om hur hela processen har gått till och hur mycket det har kostat att fram till lanseringen. Hoppas detta kan uppskattas av några i alla fall.

Nu vill jag bara önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!:)
Stort lycka till. Ska bli spännande att följa!

God jul :)
 

Handen

Breitling
Hejsan tänkte komma med en liten uppdatering. Efter nyårshelgen kommer de första prototyperna att börja produceras i fabriken jag valt att arbeta med. Det tar ca 3 månader att producera prototyperna då de tillverkas för hand. Så i början av april ska jag ha dem hemma redo för fotografering och filmning till Kickstartern som är planerad att starta i maj. Under dessa 3 månader så kommer det inte finnas så mycket nytt att visa upp så det kommer bli lite glesare med uppdateringar. Har dock tänkt att skriva några blogginlägg om hur hela processen har gått till och hur mycket det har kostat att fram till lanseringen. Hoppas detta kan uppskattas av några i alla fall.

Nu vill jag bara önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!:)

Kan börja med att säga god fortsättning :)

Hur går det med blogginlägget? vart tänkte du skriva den? spännande att läsa och se hur du har lagt upp budgeten, hur du kom på idén och hur mycket det har kostat dig i tid osv..
Lycka till..
 

Frobomm

Omega
Tycker de ser ut lite som dressversioner av SevenFridays klockor, gillar designen! Vad är det för storlek på dem? Tycker nr. 1 är snyggast btw.

Min första tanke också. Och jag vet fortfarande inte vad jag tycker om deras klockor, och har därför svårt att ta ställning till vad jag gillar designen på dessa klockor. Men du ska ha stort cred för du vågar satsa på din grej!
För att bidra med något till tråden så säger jag för övrigt alternativ 1 och 2!
 
Kan börja med att säga god fortsättning :)

Hur går det med blogginlägget? vart tänkte du skriva den? spännande att läsa och se hur du har lagt upp budgeten, hur du kom på idén och hur mycket det har kostat dig i tid osv..
Lycka till..
Tyvärr så har tillverkningen av prototyperna blivit lite försenade av olika anledningar vilket brukar hända vid sådana här projekt. Så att se till at få igång tillverkningen har första prioritet så blogginläggen har hamnat lite efter. Inläggen kommer finnas att läsas på vår hemsida så en länk kommer finnas på första sidan när inläggen blir publicerade. Kommer ta upp det du skriver och lite till!:)
Min första tanke också. Och jag vet fortfarande inte vad jag tycker om deras klockor, och har därför svårt att ta ställning till vad jag gillar designen på dessa klockor. Men du ska ha stort cred för du vågar satsa på din grej!
För att bidra med något till tråden så säger jag för övrigt alternativ 1 och 2!
Tack så mycket!:)
 
Har beställt hem ett prov på en låda till klockan. Här har ni några bilder på hur den kommer se ut.:)
tumblr_o12ei7aVLC1rtu7hvo1_1280.jpg
 

mps

Cartier
Snygg box!
Ser att det finns två fack på sidorna.
Kommer där följa med något trevligt?
Extra rem och bandstiftsverktyg hade nog passat perfekt där ;)
 
Snygg box!
Ser att det finns två fack på sidorna.
Kommer där följa med något trevligt?
Extra rem och bandstiftsverktyg hade nog passat perfekt där ;)
Tack! Ja tanken är att det ska få plats med en extra rem och ett bandstiftsverktyg som du säger om någon vill ha det. Har även tänkt skicka med en liten överraskning om det är möjligt! :)
+ får den för den mekaniska urverket, kanske lägga till en alternativ -->vit dial med rose' ''bezel''
Det är något för framtiden. Just nu har jag fler färger än jag har råd att producera!;)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Riktigt intressant detta, bra jobbat! Min pappa heter Alf, kan ju bli en passande födelsedagspresent. :) Personligen hade jag väldigt gärna sett den helsvarta varianten med stålboett.
Detta kommer att följas!
 
Riktigt intressant detta, bra jobbat! Min pappa heter Alf, kan ju bli en passande födelsedagspresent. :) Personligen hade jag väldigt gärna sett den helsvarta varianten med stålboett.
Detta kommer att följas!
Låter som en riktigt bra present! Det är en färgkombination som jag faktiskt tänkte på för några dagar sedan när jag gick igenom alla färger. Dock har jag redan fler färger än jag kan producera så även denna får vänta:)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Låter som en riktigt bra present! Det är en färgkombination som jag faktiskt tänkte på för några dagar sedan när jag gick igenom alla färger. Dock har jag redan fler färger än jag kan producera så även denna får vänta:)
För egen del hade jag nog väntat på en sådan kombo men tror en Bronze/Brown kommer gå hem hos gubben.
Är det fortfarande våren som är siktet för lansering?
 
För egen del hade jag nog väntat på en sådan kombo men tror en Bronze/Brown kommer gå hem hos gubben.
Är det fortfarande våren som är siktet för lansering?
Ja slutet av våren är fortfarande planen för lansering på Kickstarter och klockorna är i så fall redo för leverans under sommaren. Mycket som kan hända på vägen så detta är bara uppskattningar!:)
 
Topp