Laddar...
Nymans Ur 1851

Nytt svenskt klockmärke

Diskussion i 'Diskussion' startad av Alf Watch Company, 5 oktober 2015.

Taggar:
?

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

1. Nr.1

76 röst(er)
    28,1%
  2. Nr.2

40 röst(er)
    14,8%
  3. Nr.3

155 röst(er)
    57,4%
  4. Nr.4

69 röst(er)
    25,6%
  5. Nr.5

15 röst(er)
    5,6%
  6. Nr.6

18 röst(er)
    6,7%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. sideral

sideral Ewok

Tänk bara på att ha ett bra upplag med reservdelar, många mikromärken glömmer bort detta.
    Liten varning för att ha en glasskiva i tavlan är att vid en ev. stötskada och denna spricker pga att sekundaxel slår emot så har du garanterat glassplitter i verket

Alf Watch Company gillar detta.
  2. Alf Watch Company
    Trådstartare

Alf Watch Company Rebel soldier

Allt förutom boetten är klart nu. Skulle varit klart idag men det tog lite längre tid för fabriken att få till utskärningarna på sidorna så den 12/7 ska den vara monterad och klar. Här är en dålig bild på urtavlan.:)
    Det kommer vara möjligt att byta band på klockan då bandet sitter fast med en vanlig spring bar och bredden är 22mm.
    Smaken är som baken! Tror du underskattar hur svårt det är att tjäna pengar på kickstarter. Pengarna du får in på kickstarter går till största del till att finansiera produktionen av klockorna eller varorna om man säljer något annat. Det täcker inte alla kostnader du haft för att ta fram produkten. Så ska du tjäna pengar på Kickstarter med klockor så får du köpa in färdiga klockor från Kina som du bara slängt på din logga på.

Arsius11, midikem, marer och 2 andra gillar detta.
  3. Alf Watch Company
    Trådstartare

I den slutgiltiga designen så finns det ingen glastavla då innebar många komplikationer samt att jag tyckte bättre om urtavlan så som den är nu!:)

Roland Casselbrant och Dixie gillar detta.
  4. Alf Watch Company
    Trådstartare

Här kommer en lite uppdatering. Prototypen blev färdig den 12/7 som fabriken sagt men det var några detaljer som inte hade blivit helt rätt som behövdes ändras. Men nu har dessa fel åtgärdats och klockan är redo att skickas från fabriken och hem till mig för noggrann inspektion. Ser allt bra ut kommer det komma upp lite bilder på klockan här så klart! :)

marer, nissehult, Labbo och 8 andra gillar detta.
  5. _Utopi

_Utopi Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Kul initiativ, hoppas det går bra för dig!

6. NickL

NickL Y-Wing pilot

Dök klockan upp som den skulle?

7. Alf Watch Company
    Trådstartare

Den lämnade inte postterminalen i Kina förens igår men förhoppningsvis har jag den på fredag senast! :)

Zalath gillar detta.
  8. Alf Watch Company
    Trådstartare

Fick inte klocka förens idag men allt förutom visarna såg bra ut. De är smalare än de ska vara så klockan ska skickas tillbaka så de kan rätta till det. Nu ska även de två andra färgerna( Stål+vit urtavla och helsvart) beställas så nu är det på gång!:D Här är några snabba bilder tagna med mobilen.

Freddie L, tha rock, bearyouden och 7 andra gillar detta.
  9. nissehult

nissehult Tie Fighter pilot

Kul med "live-bilder" som Hodinkee skulle säga. Roligare än en smart-klocka i samma stil. Vad är det för höjd på den? Bra att inte sekund-tavlan är skeletterad.

10. Alf Watch Company
    Trådstartare

När visarna är tillfixade så kommer det komma fler och bättre bilder! :) Tjockleken är 11,6mm.

nissehult gillar detta.
  11. Alf Watch Company
    Trådstartare

Här är en bild på klockan tagen med en bättre kamera! :)

Freddie L, nissehult, marer och 1 annan gillar detta.
  12. tha rock

tha rock Rebel soldier

Intressant! Kul att starta eget. Gillar stilen!
    Med all respekt kommer här mina personliga åsikter.
    Hade velat ha skelleton på sek-visaren samt en mycket schystare logga! Ska jag vara helt ärlig ser text/loggan just nu lite för "billig" ut.
    Så skulle nog fixat till det, samt lagt till texten automatic!
    Och sist men inte minst, hade det inte varit coolt att ha med "made in sweden" på klockan?? :D Så som det brukar stå "swiss made"
    När kommer dem börja säljas?
    Förlåt om någon redan frågat, orkar inte läsa igenom allt.
    :)

Senast ändrad: 17 augusti 2016
  13. tha rock

tha rock Rebel soldier

btw, kollade in er på instagram. Er senast post var i februari på hur eventuellt klockboxarna skulle se ut, dem var riktigt snygga!
    Men varför är ni inte längre aktiva??

14. Alf Watch Company
    Trådstartare

Vad roligt att du gillar stilen! Dina funderingar har jag själv haft men har valt andra beslut än de som du föredrar. Men man kan inte göra alla nöjd! ;) Automatic står ingraverat på baksidan då det inte finns någon naturlig plats på urtavlan. Made in Sweden går inte att skriva då den ej tillverkas här. Om kanske 10-20år kan jag ha en klocka det står made in Sweden på!

Anledningen till att jag inte varit aktiv på instagram beror på flera saker. Dels för att jag inte haft så mycket bilder att lägga ut då mycket av tiden sedan februari har gått åt till att leta fabrik och få protypen rätt tillverkad. Sedan är det även ett strategiskt val då jag vill ha mycket nya bilder att lägga upp 1-2 månader innan lansering. Detta för att utnyttja Instagrams nya algorimth på bästa sätt. :)

tha rock gillar detta.
  15. tha rock

tha rock Rebel soldier

Hehe självklart kan man inte göra alla nöjd, men man kan göra mig nöjd ;))) hehe skoja!

Juste glömde bort att den tillverkas i kina..

Aha! Ja det låter väldigt klockt! Ser fram emot lansering! Lycka till :)

Alf Watch Company gillar detta.
  16. Alf Watch Company
    Trådstartare

Här är även en bild på hur baksidan ser ut. Vad tycker ni? ;)

nissehult, NickL och yonsson gillar detta.
  17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator

Från:
    Jymden
    Jag tycker inte visarna är för tunna, tycker de matchar bra med index. Gillar ALF-loggan också. En fråga, har ni diskuterat att bara ha loggan på tavlan istället för att även ha texten? Double branding brukar ju i princip alla gnälla på när det gäller urtavlor. Tycker allt förutom double branding ser bra ut!

18. Nicbex

Nicbex X-Wing Pilot

Tänker bara på denna filur när jag ser namnet.
    Tycker därför också att klockan skulle vara snyggare utan namnet.

ScubaKing och Alf Watch Company gillar detta.
  19. yonsson

Från:
    Jymden
    Är bandet 22/20 eller 22/18?

20. Alf Watch Company
    Trådstartare

Tack så mycket! På bilden så ser inte visarna så smala ut men i vekligheten så passar det inte så bra enligt mig. Att bara ha loggan är något jag ska fundera på det skulle kunna vara något att testa faktiskt.
    Bandet är 22mm! :)

yonsson gillar detta.
  21. yonsson

Från:
    Jymden
    Det förstod jag men avsmalnar det till 20mm eller till 18mm?

22. Nicbex

Nicbex X-Wing Pilot

Jag tycker dock också att visarna borde vara något större, framförallt om man tar bort ALF-texten. Tavlan känns/kommer att kännas lite tom. Det handlar ju om balans men stavindexen är ju relativt tunna, sekundvisaren liten och subdialen diskret med smala linjer.

23. Alf Watch Company
    Trådstartare

Jaha jag läste lite för snabbt! Den smalnar av till 18mm!
    Ja här håller jag helt med dig. Om man tar bort "ALF" så kommer tavlan bli väldigt tom med de nuvarande visarna så de ska definitivt göras lite bredare även om loggan skulle stanna kvar! :)

yonsson gillar detta.
  24. yonsson

Från:
    Jymden
    Om man är orolig för att det blir för tomt så kan man ju skriva Automatic istället för ALF. Det hade varit en ganska tydlig markering som skulle skilja mellan en "Aflie" ;) och de andra klockorna som poppat upp i våra svenska butiker.

Hr_Proos gillar detta.
  25. Alf Watch Company
    Trådstartare

Det är en bra idé men jag tror tyvärr alldeles för många skulle tro att "Automatic" är märket då! ;)

26. Kristoferc

Kristoferc Stormtrooper

Gillar oxå klockan, men varje gång jag ser loggan så får jag en flashback från min skate tid då man körde med kläder å skor från märket fallen, :p Screenshot_20160819-134424.png

27. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Först och främst är det superkul att det kommer ett nytt Svenskt klockmärk! Men jag måste hålla men @yonsson att det skulle se bra mycket bättre ut om det stod "automatic" i s f Alf på tavlan. Som det är nu står ju faktiskt Alf skrivet två ggr, först i loggan sedan i text. Ser inte bra ut tycker jag!

yonsson gillar detta.
  28. Sundström

Sundström X-Wing Pilot

Det tror jag inte. Visserligen är kanske målgruppen inte de riktiga nördarna som kan alla termer i sömnen, men jag tror ändå att man förstår vad det är man köper om man skaffar en sådan här klocka.

29. Nicbex

Nicbex X-Wing Pilot

30. rickjung

rickjung Ewok

Vad hände eg med denna klocka?

Alf Watch Company, ScubaKing och Hr_Proos gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield