• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

O-Time. Oh no Orrefors.....

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Alla kan göra klockor! Även numera vårt stora glasvarumärke Orrefors som lanserar en fantastiskt spännande kollektion exklusivt för Ur & Penn, det självklara valet för ett exklusivt märke att synas med sin klock-kollektion.
o-time_04-1021x1024.jpg

Slipade fasetter i klockans glas ska vara det unika i Lena Bergströms design. Stålboett och band i Tärnsjöläder i olika färger talas det om men inget om verket som väl rimligtvis är quartz av någon variant. 1798 kr kostar kalaset. Riktigt hur effekten av det slipade glaset ser ut är lite svårt att uttolka ur bilder. Troligtvis ett designelement som är lite svårfångat med kamera, något som ju inte är optimalt kanske i Instagram-marknadsföringens guldålder?

Mer om satsningen och bilder på de olika varianterna kan man hitta här. Produkten är självklart inte producerad i Orrefors hyttor om någon trodde det. Det var länge sedan man hade någon kompetens på glasslipning inom företaget, det tillhör en svunnen tid. Allt som allt smälter O-Time dock perfekt in i företagets nuvarande strategi att urvattna sina varumärken snabbast möjligt genom att klistra sin logotyper på så mycket pryttlar som möjligt. Ka-ching!
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Alla kan göra klockor! Även numera vårt stora glasvarumärke Orrefors som lanserar en fantastiskt spännande kollektion exklusivt för Ur & Penn, det självklara valet för ett exklusivt märke att synas med sin klock-kollektion.
o-time_04-1021x1024.jpg

Slipade fasetter i klockans glas ska vara det unika i Lena Bergströms design. Stålboett och band i Tärnsjöläder i olika färger talas det om men inget om verket som väl rimligtvis är quartz av någon variant. 1798 kr kostar kalaset. Riktigt hur effekten av det slipade glaset ser ut är lite svårt att uttolka ur bilder. Troligtvis ett designelement som är lite svårfångat med kamera, något som ju inte är optimalt kanske i Instagram-marknadsföringens guldålder?

Mer om satsningen och bilder på de olika varianterna kan man hitta här. Produkten är självklart inte producerad i Orrefors hyttor om någon trodde det. Det var länge sedan man hade någon kompetens på glasslipning inom företaget, det tillhör en svunnen tid. Allt som allt smälter O-Time dock perfekt in i företagets nuvarande strategi att urvattna sina varumärken snabbast möjligt genom att klistra sin logotyper på så mycket pryttlar som möjligt. Ka-ching!
Orrefors la ner sin verksamhet i Sverige för ett bra tag sen. Kanske därför den inte tillverkas i Orrefors hyttor som du antyder.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Orrefors la ner sin verksamhet i Sverige för ett bra tag sen. Kanske därför den inte tillverkas i Orrefors hyttor som du antyder.
Det där är ju en sanning med modifikation. En feluppfattning som spridits delvis pga av Orrefors/New Waves horribelt dåliga kommunikation.
Sant är att man lagt ner sin tillverkning på orten Orrefors. Företaget har fortfarande betydande del av sin tillverkning förlagd till Sverige, numera koncentrerat till bruket i Kosta. Mycket av volymprodukterna bortsett från de munblåsta servisglasen tillverkas dock idag utomlands.
Tillverkningen i Orrefors var dock redan 10-20 år innan nedläggningen ganska begränsad, man slungade skålar och ljuslyktor framförallt tror jag. De stora volymerna Orrefors servisglas tillverkades redan till största delen på Sandvik innan det lades ner och man förlade all servisglastillverkning till Kosta. Så själva nedläggningen av anläggningen i Orrefors var inte så dramatisk i sig men eftersom man samtidigt deklarerade att man skulle flytta mycket produktion utomlands så lyckades man ge uppfattningen till en väldig massa människor att man lagt ner sin verksamhet i Sverige.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har inga större problem med klockan i sig - tycker glaset gör att klockan blir ganska stilren samtidigt som speglingarna i glaset tillför någonting. Tycker inte heller att det är en superstretch att ha en klocka under Orrefors varumärke.

...Men hur i hela h-lvete tänkte man när man klistrade dit den taskiga logotypen? Givetvis måste man använda Orrefors renommé, men behövde det vara både ordbild och säl(?). Behövde den vara applicerad?
Kunde man inte knutit det ännu tajtare till Orrefors och t.ex. haft den etsad i undersidan av glaset eller nåt?

Brasklapp kring att jag inte sett den live, men på bild ser det ut som fan.
Boetten kunde väl varit lite roligare och vad gäller kronan kunde man väl använt en dold för att få ett riktigt cleant utseende.

Om att släpa Orrefors varumärke i smutsen. Tja...
Orrefors är väl numera ett vinstdrivande företag, vilket det väl var lite si och så med tidigare.
 

Ola G

Cartier
Här hade iaf jag hoppats få se ngt nyskapande, en glasklocka. Kanske ett samarbete med
Man hade kunnat göra ngt fräscht, istället blev det detta som säljs på UR & PENN:banghead::banghead::banghead:
Med vänlig hälsning
Ola G
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Vad menar du med att Orrefors inte längre har någon kompetens på glasslipning?
I takt med att slipad kristall blev mindre och mindre kommersiellt gångbar så avvecklade man gradvis den produktionen. I bruket i Orrefors kunde man se rader och rader av tomma arbetsstationer där man tidigare hade haft glasslipare som slipade både servisglas och vaser/skålar mm i stora stora volymer. Naturligtvis så betydde det att man gradvis förlorade den kompetens som en gång funnits och idag tror jag bara man har ett fåtal kvar som jobbar med limiterade bitar och specialbeställningar.
När slipat fått något av en renessens igen sista 5-10 åren så har man fått köpa in alla sådana produkter utifrån.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
I takt med att slipad kristall blev mindre och mindre kommersiellt gångbar så avvecklade man gradvis den produktionen. I bruket i Orrefors kunde man se rader och rader av tomma arbetsstationer där man tidigare hade haft glasslipare som slipade både servisglas och vaser/skålar mm i stora stora volymer. Naturligtvis så betydde det att man gradvis förlorade den kompetens som en gång funnits och idag tror jag bara man har ett fåtal kvar som jobbar med limiterade bitar och specialbeställningar.
När slipat fått något av en renessens igen sista 5-10 åren så har man fått köpa in alla sådana produkter utifrån.
Nåja, det betyder ju inte att man saknar kompetens, även om den möjligen inte är in house. Jag har inte läst eller sett någon kritik mot kvaliteten på Orrefors glas, men om du har det så länka gärna.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Nåja, det betyder ju inte att man saknar kompetens, även om den möjligen inte är in house. Jag har inte läst eller sett någon kritik mot kvaliteten på Orrefors glas, men om du har det så länka gärna.
Det var ju en hänvisning till att det inte var svensktillverkat. Orrefors har ingen egenanställd slipningskompetens (i någon meningsfull industriell skala) . Självklart kan man legotillverka med kvalitet precis som man gör med sina hushållsföremål. Deras importerade servisglas görs tex till stor del av Riedel-koncernen som väl sannolikt är världsledande på högkvalitativa maskintillverkade glas.
 
Topp