• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Obehagliga köpare (Blocket)

Hej

Jag har sålt ganska mycket saker på Blocket igenom åren, allt ifrån klockor till motorcyklar till bilar.
Men först det senaste året har jag stött på dom s.k "jobbiga" typerna som så många pratat om.
Nu talar jag inte om "Bästa priset" prutare, utan dom som faktiskt beter sig illa när man gör upp affären...

Det senaste året har jag hamnat i två situationer som jag upplevt som obehagliga i samband med försäljning. (Båda affärerna har rört klockor i 50k + klassen)


Tillfälle 1:
Jag har haft en Rolex ute på försäljning i några veckor, intresset har varit något svalt.
En Fredagseftermiddag så får jag ett samtal ifrån en köpare som är intresserad av att köpa klockan..
Redan i telefon förklarade jag tydligt (Men med god ton) att priset var fast, så det är ingen mening för honom att åka hela vägen till Göteborg om han tänkt pruta på plats)
Detta gick köparen med på, och vi bestämde oss för att mötas på en relativt offentlig plats en bit ifrån där jag bor...

Köparen kommer med en vän och jag får goda vibbar ifrån dom båda.
Vädret är horribelt och det ösregnar ute. Så jag erbjuder dom att följa med till min lägenhet så att dom kan kolla på klockan och tillbehören i en lite trevligare miljö än ute på gatan i mörkret och ösregnet..

10 minuter efter att vi kommit hem till mig så knackar de på dörren...
Då har någon av killarna smsat min adress till sina vänner som står utanför och väntar.. Dom hade tydligt åkt med ifrån hans hemort.
Jag sa lite försiktigt att det hade känts bäst för mig om dom väntade utanför eftersom vi ändå snart var klara..
Men det gick inte för sig.. Nu blev plötsligt köparen direkt otrevlig och gick ifrån en trevlig typ till att få en riktig ghetto-dialekt.
Han förklarade att hans vänner som precis kom är dom som kan verifiera om klockan är äkta eller inte..

Jag påpekade att han gärna får ha en vän med sig som känner till klockkor. Men jag vill inte ha 6 eller 7 personer i min lägenhet ensam en Fredagskväll.

Det slutade med att han aklagade mig för att sälja kopior (Inte p.g.a klockan utan pga att jag inte lät hela hans umgänge hänga med)
En argumentation startade och det slutade med att dom bara gick därifrån allihop (Inklusive köparen) alltså ingen affär.

Klockan var givetvis ingen kopia.... Den blev såld veckan efter, och affären gjordes upp hos en urmakare..

Tillfälle 2
Om det första tillfället var illa så vet jag inte vad jag ska kalla det här.
En man kontaktade mig via Blocket och ville köpa en GMTII TT som var till salu...
Vi kom överens om ett pris och bestämde träff på Bergströms Ur.

Han bestämde sig för att vi inte skulle lämna in den för någon verifiering för att han själv kunde avgöra att den var äkta (Köparen)
Så vi gick ut till min bil för att skriva klart kvittot och föra över pengarna...
Han hade i telefon berättat för mig att han ville betala kontant. Så när han började prata om en överföring så blev jag lite fundersam, även om jag inte sa någonting just då.

Vi skriver klart kvittot och han loggar in på sin bank via min laptop som jag hade liggandes i bilen..
Plötsligt säger han: "Så, nu är pengarna överförda" men jag hade sneglat lite på skärmen och sett att det inte satt mer än ett par tusenlappar på kontot han försökte föra över ifrån.. Så när han tryckte "Lägg till" så kom det upp något meddelande och överföringen gick inte igenom"

Så jag påpekade för honom att jag såg att han inte fört över några pengar...
Nu började han bli (vad jag upplevde det som) smått hotfull.. Han kommenterade:
"Försöker du blåsa mig mannen?! jag har fört över pengarna säger jag"
Och efter en ordväxling fram och tillbaka (Trevlig ifrån min sida) så sa jag åt honom följande

"Du.. Jag försöker inte blåsa dig. Men jag såg med mina egna ögon att du inte förde över några pengar.. Nu lämnar vi bilen gemensamt och går till banken för att reda ut det här"


Nu börjar han skratta och häver ur sig "Haha jag bara skojar mannen, jag ville bara testa dig hehe"
Jag var synligt irriterad redan vid det här laget. Men han incisterade på att göra klart affären.
Vi sätter oss i bilen igen och han loggar återigen in på banken... Nu spelar han förvånad och säger

"Neej kompis. Jag har fört över mina pengar ifrån Forex till Swedbank men dom har inte kommit än. Men jag lägger in överföringen så skickas dom automatiskt när pengarna kommer in. Och jag kan inte avbryta överföringen, du behöver inte vara orolig."

Nu blev jag genuint förbannad och bad honom gå ur min bil.
Han vägrade och började tjata om att en affär är en affär..
Jag blev ännu mer förbannad och sa till honom med sträng röst att lämna bilen innan jag ringer Polisen.
Då gick han ut och smällde igen dörren.


Det finns alltid två sidor av ett mynt..
Men jag kan berätta att jag gick tillbaka till urmakaren efter och berättade vad som hade hänt.. Och tydligen var det inte första gången dom hört talas om just den här killen och hans försök att blåsa folk...

Jag har tyvärr inget namn på honom. Men han hade utländsk påbrå och vägde säkert över 200kg.. Så han är svår att missa. (Skriver detta som en liten headsup varning till er som kanske stöter på samma kille i försäljningssammanhang)




Så vad var min mening med denna tråden?
Dels ville jag informera och varna om att det faktiskt finns obehagliga typer därute. Även om man kanske inte råkat möta dom än..
Men framförallt så ville jag fråga er nu ni brukar göra?

På en vardag är det ju lätt att mötas på en pantbank, bank eller hos en urmakare. Men hur gör ni upp affärerna F2F på kvällar eller helger?
Jag kanske själv borde börja ta med någon trevlig vän?

Berätta gärna om era egna erfarenheter!

Edit: Jag har inte nämnt några namn i texten. Men om någon känner sig träffad eller smutskastad av min berättelse så får ni gärna komma med er egna version av vad som hände.
 
Senast ändrad:

CLT

Rolex
Varför göra upp affär i sin egen lägenhet och i bilen? Café, McDonalds, bar eller vad som helst där det finns folk.

Nästan så man får skylla sig själv lite...
 

viqs

Omega
Aldrig haft något så illa som du men jag har mest köpt och sålt bilar, och allt har varit bra. I slutändan. Dock krymper mitt tålamod väldigt fort om jag ens anar att det kommer vara någon som strular och har vid flera tillfällen sagt till personen att jag inte vill göra affär med henom för att det ska krånglas.
 
Varför göra upp affär i sin egen lägenhet och i bilen? Café, McDonalds, bar eller vad som helst där det finns folk.

Nästan så man får skylla sig själv lite...

Ja så kan man ju se det...

Jag har gjort det igenom alla år med människor jag fått bra vibbar av.
Bilen stod parkerad i centrala Göteborg precis utanför Bergströms.. Jag var inte orolig för att bli rånad eller liknande...
Det var dussintals med människor rakt utanför dörren.
 

Ekstrand

Cartier
Finns inget jag hatar mer är folk som spelar på människors goda tro (även om du såg bluff/ev. bluffarna) :mad: Glad att jag alltid klarat/sållat undan idioterna.

Har själv swish som krav för betalning och brukar kika en del på vad för typ av person det är innan jag bestämmer träff. Ett tips är att skriva in numret på swish som om du ska göra en betalning, du kan då se till vilket namn pengarna skulle landa hos och jämföra om det namn stämmer med vad som uppgivits tidigare, ratsit, lexbase osv. Håller man sig till forumet så är det ju med största sannolikhet reko folk men du liksom jag och många andra når ju gärna ut till fler än innersta nördkretsen :)
 
Senast ändrad:

viqs

Omega
Jag och min bästa kompis brukar följa med varandra när vi ska göra affärer som är större än någon skräpis.
Extra roligt är det om man får åka en bit också, roadtrip är alltid trevligt.
 
Jag och min bästa kompis brukar följa med varandra när vi ska göra affärer som är större än någon skräpis.
Extra roligt är det om man får åka en bit också, roadtrip är alltid trevligt.

Det har du rätt i ;)
Min första klockaffär gjorde jag i Stockholm. Hade en vän som åkte med dom 45 milen! Riktigt trevligt faktiskt.

Ett tips kan ju vara att aldrig bjuda hem okända till sitt hem samt att aldrig möta upp okänd köpare själv.

Nej såhär med facit i hand lär det inte hända mig igen :)

Finns inget jag hatar mer är folk som spelar på människors goda tro (även om du såg bluff/ev. bluffarna) :mad: Glad att jag alltid klarat/sållat undan idioterna.

Har själv swish som krav för betalning och brukar kika en del på vad för typ av person det är innan jag bestämmer träff. Ett tips är att skriva in numret på swish som om du ska göra en betalning, du kan då se till vilket namn pengarna skulle landa hos och jämföra med det namn stämmer med vad som uppgivits tidigare, ratsit, lexbase osv. Håller man sig till forumet så är det ju med största sannolikhet reko folk men du liksom jag och många andra når ju gärna ut till fler än innersta nördkretsen :)

Bra tanke! Ska göra det nästa gång.
Det lustiga är att jag i regel gör en noggrannare kontroll av personen jag skall göra en affär med när jag är köpare än när jag är säljare... Men nästa gång kommer jag garanterat inte möta upp någon själv.
 

meo_swe

Audemars
Vi får helt enkelt starta upp firman ks. Ett företag som jobbar med "bevakning och skydd" i den väldigt mörka delen av gråskalan...
Ha en skäggig stor kille bakom sig med en 5.11-keps och raybans med spegelglas med breda axlar skrämmervarenda skummis ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har gjort två affärer med dyra klockor på blocket (50'+) och båda har varit hur smidiga som helst. Anledningen till det är att jag var väldigt noga innan med att berätta exakt hur jag ville att affären skulle gå till. Samt valt ut mina köpare. Kontakt via identifierbar mejl, identifierbart telefonnummer krav. Samma bank eller swish grundkrav. Möte på offentlig plats (mitt väldigt kameraövervakade kontor) samt allt prat om äkthetskontroll (ingen sådan har gjorts dock) innan.

Den här överföringsblåsningen han försökte med dig är väl känd, det finns en tråd om den här på klocksnack. Helt identisk så det är inget blocketspecifikt, det finns bland alla kapitalvaror. Det gäller att vara tydligt med att klockan inte släpps innan pengarna finns på mottagarkontot.
 
Har gjort två affärer med dyra klockor på blocket (50'+) och båda har varit hur smidiga som helst. Anledningen till det är att jag var väldigt noga innan med att berätta exakt hur jag ville att affären skulle gå till. Samt valt ut mina köpare. Kontakt via identifierbar mejl, identifierbart telefonnummer krav. Samma bank eller swish grundkrav. Möte på offentlig plats (mitt väldigt kameraövervakade kontor) samt allt prat om äkthetskontroll (ingen sådan har gjorts dock) innan.

Den här överföringsblåsningen han försökte med dig är väl känd, det finns en tråd om den här på klocksnack. Helt identisk så det är inget blocketspecifikt, det finns bland alla kapitalvaror. Det gäller att vara tydligt med att klockan inte släpps innan pengarna finns på mottagarkontot.

Mina tidigare affärer har även dom gått smidigt.. Det var "bara" dessa två senaste affärerna som gick katastrofalt dåligt.
Ska ta in era tips här i tråden och ha dom i åtanke nästa gång jag skall möta upp en säljare eller köpare.

Har du möjlighet att länka till tråden du pratar om? Jag gjorde en snabb sökning men fann inget. (Oklart vad jag ska söka på)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mina tidigare affärer har även dom gått smidigt.. Det var "bara" dessa två senaste affärerna som gick katastrofalt dåligt.
Ska ta in era tips här i tråden och ha dom i åtanke nästa gång jag skall möta upp en säljare eller köpare.

Har du möjlighet att länka till tråden du pratar om? Jag gjorde en snabb sökning men fann inget. (Oklart vad jag ska söka på)
Tycker du hanterade de här väldigt obehagliga situationerna på ett väldigt samlat och bra sätt. Inte säkert att någon annan skulle gjort det bättre.

Ska se om jag hittar tråden.
 

Platinum

Cartier
Varför göra upp affär i sin egen lägenhet och i bilen? Café, McDonalds, bar eller vad som helst där det finns folk.

Nästan så man får skylla sig själv lite...

Verkligen dumt, det håller jag med om. Men att man får skylla sig själv för att andra är idioter, det låter inte riktigt rätt..

Har som tur är inte råkat ut för någonting själv, men att mötas upp någonstans med medel til mycket folk, uppust och med kameror är väl det bästa. Att ta med ett par kompisar är inte heller en dålig idé.
 
Här är tråden. Vad jag minns kommer det fram senare att någon av klockorna har annonserats på klocksnack. Ska inte ta gift på det dock (men jag tror inte det är någon garanti för enbart säkra affärer) https://klocksnack.se/threads/varning-för-bedragare.18072/

Jag ska läsa igenom hela tråden med intresse.
Hunnit till Sidan 2 än så länge.. Det verkar inte vara samma kille iallafall... Han som jag träffade hade ingen tatuering över kinden..
Men mer eller mindre samma teknik han använt sig av.
 
Verkligen dumt, det håller jag med om. Men att man får skylla sig själv för att andra är idioter, det låter inte riktigt rätt..

Har som tur är inte råkat ut för någonting själv, men att mötas upp någonstans med medel til mycket folk, uppust och med kameror är väl det bästa. Att ta med ett par kompisar är inte heller en dålig idé.

Precis så jag tänkte med!
Ett par kompisar blir nog lite mycket dock. Man vill ju ogärna göra köparen obekväm..

Men en välklädd vän som inte ser kriminell ut kan ju vara bra : )
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att få någon att tro att pengar är på väg och sedan övertyga säljaren att släppa varan innan är inget klockspecifikt. Jag känner till affärer där personer blivit blåsta på entreprenadmaskiner för flera hundra tusen :sorry: Upplägget är exakt samma.

Falska paypalbekräftelser används i samma syfte också.
 

Platinum

Cartier
Precis så jag tänkte med!
Ett par kompisar blir nog lite mycket dock. Man vill ju ogärna göra köparen obekväm..

Men en välklädd vän som inte ser kriminell ut kan ju vara bra : )
Det har du ju rätt i. Beroende på vart man gör affären kanske man kan ha en kompis med sig/vid sig och en till i närheten för nödfall typ. Låter lite gansterdeal över det hela men men, bättre att ta det säkra före det osäkra..
 
Att få någon att tro att pengar är på väg och sedan övertyga säljaren att släppa varan innan är inget klockspecifikt. Jag känner till affärer där personer blivit blåsta på entreprenadmaskiner för flera hundra tusen :sorry: Upplägget är exakt samma.

Falska paypalbekräftelser används i samma syfte också.

Bedragarna har ju uppenbarligen energin att lägga ner på dessa bedrägerier.
Synd att dom inte kunde använda sig av den energin till hederliga affärer som bidrar till skatteintäkter istället.

Kika bara på gubben ifrån Göteborg som agerar fallskärm för bilköpare.
Man betalar han 500:- så står han på ens fordon... Gubben har xx miljoner i obetalda p-boter och trafikförseningsavgifter.....

Människor som dessa som drabbar oss hederliga värst.
 

Spy vs Spy

Breitling
@Magido
Ditt tillfälle 1, är ju definitivt det det värsta och kan sluta hur som helst! Glad att det gick fint.
-Har en bekant som råkat ut för exakt samma.. Slutade illa där och då! Senare blev dock 2 av de inblandade fängslade (de fick 1år) efter rättegång.
// M
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Kan tycka att själv dyka upp med ett gäng kompisar också blir dumt. Man får ju tänka på att på andra sidan står kanske en ensam helt ärlig människa med fickorna fulla av klockpengar.
Hur funkar det med swish på större belopp? Har för mig det är begränsat vilka summor som kan föras över?
Bäst måste väl ändå vara om man kan få hjälp via en handlare. De vet vilka knep man skall se upp med och så får man med sig deras "auktoritet" på köpet....
 

Spy vs Spy

Breitling
En vän med vid köp och en vän med vid försäljning anser jag är OK. Beror ju också lite vad som ska säljas / köpas (läs värde).
// Martin
 
@Magido
Ditt tillfälle 1, är ju definitivt det det värsta och kan sluta hur som helst! Glad att det gick fint.
-Har en bekant som råkat ut för exakt samma.. Slutade illa där och då! Senare blev dock 2 av de inblandade fängslade (de fick 1år) efter rättegång.
// M

Ja när dom gick ut ur dörren så pustade jag ut ordentligt...
Jag är väl inte den mesigaste i stan heller precis. Men när 6 personer står och nästan muckar gräl framför mig när jag står ensam i min egen hall så är jag inte kaxig hehe :)

Men jag kunde inte låta bli att tänka för mig själv efter: (Fan undra om det hade blivit en affär om jag inte kört iväg dom)
 
Kan tycka att själv dyka upp med ett gäng kompisar också blir dumt. Man får ju tänka på att på andra sidan står kanske en ensam helt ärlig människa med fickorna fulla av klockpengar.
Hur funkar det med swish på större belopp? Har för mig det är begränsat vilka summor som kan föras över?
Bäst måste väl ändå vara om man kan få hjälp via en handlare. De vet vilka knep man skall se upp med och så får man med sig deras "auktoritet" på köpet....

Swish funkar upp till åtminstone en miljon om man låser upp det. Så det är lugnt :)
Men alla hade inte Swish då (som nu) tyvärr :/

Angående handlare så har du helt rätt! Men tyvärr så ringde dom på en helg. Och jag var naiv som bjöd in dom till mitt hem.

En vän med vid köp och en vän med vid försäljning anser jag är OK. Beror ju också lite vad som ska säljas / köpas (läs värde).
// Martin

Yes jag håller med! En vän (Väl vald sådan) kommer vara standard för mig i fortsättningen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan tycka att själv dyka upp med ett gäng kompisar också blir dumt. Man får ju tänka på att på andra sidan står kanske en ensam helt ärlig människa med fickorna fulla av klockpengar.
Hur funkar det med swish på större belopp? Har för mig det är begränsat vilka summor som kan föras över?
Bäst måste väl ändå vara om man kan få hjälp via en handlare. De vet vilka knep man skall se upp med och så får man med sig deras "auktoritet" på köpet....
Swish funkar upp till 150.000kr
Handlare vill inte befatta sig med privatpersoners klockaffärer. Flera ADs i Stockholm säger åtminstone uttryckligen nej.
 
Topp