• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oberoende tillverkare

För att en klocktillverkare skall vara oberoende, vad är det som går inom ramarna av det? Producera sina egna urverk? Tillverka varenda del själv? Hur fungerar det? Och isåfall, hur många oberoende tillverkare finns det? Jag hittar ingen komplett lista eller någon bra artikel om detta. Själv skulle jag vilja veta vilka tillverkare som är det.

Tack på förhand!
 
Kriterierna för att kvalificera sig som oberoende låter jag vara osagt, men du hittar en hel del intressant läsning på länkarna nedan. Tyvärr så är en del tillverkare ganska okända för allmänheten, och produktionen är många gånger blygsam då det handlar om hantverk.

http://www.ahci.ch/

http://www.independent-watchmakers.com/
Okej tack, skall ta mig en titt. Så du är inte säker på vad man "måste göra" för att bli kallad oberoende tillverkare?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Oberoende låter som om tillverkaren skulle vara fri att få köpa delar och material från vem som än kan tänkas vilja sälja. Är man inte oberoende så måste man hålla sig inom den stora konglomerat-familjens olika leverantörer.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tänker mig:

Kari Voutilainen
Laurent Ferrier
Roger W Smith
Philippe Dufour
Peter Speake Marin
De Bethune

Och liknande.
 

MånsT

Rolex
Har många gånger hört att Nomos har klassats som "independent" (oberoende). Min tolkning är att tillverkaren inte är del av/ägs av något större företag. Exempelvis är Blancpain då ingen oberoende tillverkare eftersom Swatch Group äger dem.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Audemars Piguet och Patek Philippe är väl självständiga och står på egna fötter (ingår inte i större koncerner). Rolex lika så.
Dessa är ju stora drakar men de är vä mer eller mindre privatägda och sköter det mesta av tillverkningen själva (inhouse etc). Sedan köper ju i princip alla tillverkare delar så som tex tavlor eller speciellt balansfjädrar utifrån (undantag Rolex vad gäller fjädern).
 
Senast ändrad:
Topp