• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ocentrerad subdial - redial eller bara olycksfall i arbetet?

MOL

Silver
73C67939-DCF1-4725-856B-2A8398CE2AF4.jpeg
E2CEA2DA-A1B3-4EE0-8107-D55F77DD2F75.jpeg
D28743B3-E802-429A-8B31-D9E06DEAF8FE.jpeg
För en del år sedan skickade jag en Breitling 40-tals kronograf till fabriken för renovering (dumt, jag vet, detta var 1997). Länge var jag mycket nöjd med klockan, tills dess en antikurmakare flera år senare sågade klockan baserat på att trycket på en av sub dials var ocentrerat. Sedan dess har jag köpt 2 kronografer som ”känns” helt original i tavlan, men med snedtryckta subdials. En Zenith och en Movado. Så, min fråga eller mitt upprop är helt enkelt: Myten om icke-centrerat tryck=re-dial: sant eller falskt eller oklart? Bilder på de 3 nedan

Man får kolla samtliga detaljer som kan avslöja en renovering av urtavla. Ocentrerat kan vara ett tecken.
I alla 3 av dina fall är de troligtvis renoverade. Ocentrerade subdials, ojämnt tryck. Vissa siffror udda osv.

• Like
Reactions: MOL
Man får kolla 90 samtliga detaljer som kan avslöja en renovering av urtavla. Ocentrerat kan vara ett tecken.
I alla 3 av dina fall är de troligtvis renoverade. Ocentrerade subdials, ojämnt tryck. Vissa siffror udda osv.
Detta är egentligen min fråga från början; jag vet själv att den i mitten (Breitling) är renoverad. De andra två har jag testat på märkesexperter; de har kommit ut som ”original”. Alltså: Är vi för snabba på re-dial triggern?

Detta är egentligen min fråga från början; jag vet själv att den i mitten (Breitling) är renoverad. De andra två har jag testat på märkesexperter; de har kommit ut som ”original”. Alltså: Är vi för snabba på re-dial triggern?
Du menar alltså att din Zenith och Movado inte har renoverade urtavlor?

Jag försöker alltid kolla på helheten och tycker inte bara det är dina subdials som talar emot dem.

Sen ska man komma ihåg att urtavlor har länge renoverats, det är ingen modern företeelse.

För dålig upplösning på bilderna för att ge ett seriöst uttalande med min kompetens. Men jag hade nog varit skeptisk till Bratten och Movadon. Zenithen hade jag dock inte reagerat på.

Du menar alltså att din Zenith och Movado inte har renoverade urtavlor?

Jag försöker alltid kolla på helheten och tycker inte bara det är dina subdials som talar emot dem.

Sen ska man komma ihåg att urtavlor har länge renoverats, det är ingen modern företeelse.
Oklarheten är orsaken till tråden: Hade jag velat ha svar på frågan: Tänker köpa, är den OK, hade jag inte startat tråden. Tror du/(vi) att det fanns mindre centrerade tryck sim gick ut från fabrik på 40-50 talet är kanske frågan

Oklarheten är orsaken till tråden: Hade jag velat ha svar på frågan: Tänker köpa, är den OK, hade jag inte startat tråden. Tror du/(vi) att det fanns mindre centrerade tryck sim gick ut från fabrik på 40-50 talet är kanske frågan
Låter snarare som att du vill ha bekräftelse på din utgångspunkt. Vet inte varför du specifikt hänger upp sig bara på subdials, finns mycket mer än det som talar emot din Movado. Man får alltid se till helheten.

Mindre märken och skummisar som Chronographe Suisse kunde se ut lite hur som helst. Tror Zenith och Movado hade bättre kvalitetskontroll.

Låter snarare som att du vill ha bekräftelse på din utgångspunkt. Vet inte varför du specifikt hänger upp sig bara på subdials, finns mycket mer än det som talar emot din Movado. Man får alltid se till helheten.

Mindre märken och skummisar som Chronographe Suisse kunde se ut lite hur som helst. Tror Zenith och Movado hade bättre kvalitetskontroll.
Låter snarare som...så är det inte, scouts honor. Vad mer ser du som knepigt med Movadon? Håller med om helhet måste vara utgångspunkt. Jag var nog mer nyfiken på om ocentrarat lämnat fabrik eller om det är en give-away för nytryck. Vill inte gå i polemik om mina klockor specifikt - Inte det viktiga - utan om ocentrerat som utgångspunkt. Tack för dina tankar.

Låter snarare som...så är det inte, scouts honor. Vad mer ser du som knepigt med Movadon? Håller med om helhet måste vara utgångspunkt. Jag var nog mer nyfiken på om ocentrarat lämnat fabrik eller om det är en give-away för nytryck. Vill inte gå i polemik om mina klockor specifikt - Inte det viktiga - utan om ocentrerat som utgångspunkt. Tack för dina tankar.
Ojämnt tryck och kontrast. Jämför tex svarta mot röda siffror. Ojämna siffror. Nollorna specifikt tycker jag ser spännande och väldigt gapande ut. Jämför 2 olika 50 tex. Du kan ju också radiumtesta den, skulle tro du får utslag på visarna men inte tavlan.

• Like
Reactions: MOL
Ojämnt tryck och kontrast. Jämför tex svarta mot röda siffror. Ojämna siffror. Nollorna specifikt tycker jag ser spännande och väldigt gapande ut. Jämför 2 olika 50 tex. Du kan ju också radiumtesta den, skulle tro du får utslag på visarna men inte tavlan.
Tavlan känns rätt ärlig förutom subdialsen tycker jag. Jag tvekar på att visarna har originallume. Men, det är ju bara en känsla.

Tavlan känns rätt ärlig förutom subdialsen tycker jag. Jag tvekar på att visarna har originallume. Men, det är ju bara en känsla.
Jag vet ju inte heller, men ja specifikt subdials ser märkliga ut. Har många oanvända visare från den tiden och de brukar se ut så och inte som tavlans lysmassa, så de kan säkert vara original även om det går att åldra ny lysmassa.

För dålig upplösning på bilderna för att ge ett seriöst uttalande med min kompetens. Men jag hade nog varit skeptisk till Bratten och Movadon. Zenithen hade jag dock inte reagerat på.

På de specifika klockorna så var min spontana input precis som din.

Gällande ocentrerade subdials så tycker jag absolut att det är någonting man bör reagera på och då leta vidare efter andra Telia.
Däremot tror (notera ordvalet) jag att en del missar gjordes även hos de finare husen.
Tycker också att vi överlag har en viss tendens att ropa ”reeeedial” lite väl lättvindigt. Det är liksom bättre att ha fel på det hållet än att okeja någonting som senare faktiskt blir bekräftat som just en ommålning.

Roade mig med att jämföra print på 50 i sub dials med 4 olika av samma design. Är lite spretigt överlag. Dock ser O:an nere till höger på 2:a bilden avvikande ut.
356C1FC0-D394-47E5-84E5-7E3F45EDFAEE.jpeg
082C727C-7544-4B51-A1DA-EEB36CA26EB4.jpeg
A97BC14F-4E05-4D7A-9F35-8C1398E7DD9D.jpeg

Tillbaka
Topp