• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

och mera mögel...

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Även de här rejält mögliga kom in under veckan: En Fleurie, en Lagonda och en Lemania. Fleurier lär ha varit ett av de tåligare/tooligare märkena på 70-talet. Nåväl skall försöka få ordning på de här... :shock:
Moumlgel.jpg

mvh
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Även de här rejält mögliga kom in under veckan: En Fleurie, en Lagonda och en Lemania. Fleurier lär ha varit ett av de tåligare/tooligare märkena på 70-talet. Nåväl skall försöka få ordning på de här... :shock:
mvh
Ingen dålig vecka, grattis till kul mögel! Fleurier är ett coolt märke, har inte riktigt greppat deras roll i historien. blir kul att se vad det blir av ditt senaste lass! :)
Jag frossar i dina inköp då jag själv har stiltje i inköpen...men i veckan väntar en tur till urmakaren och han har lovat att ha många klara...:)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hej
Har nu skaffat tapatalk så att jag kan ta del av KS härifrån Phimai 400 km norr om Bkk. Tog med de här tre klockorna och lämnade på skoj in för uppfräschning i Bangkok. Har nu fått Lemanian & Lagondan i retur. Får säga att resultatet var över förväntan. Ser bra ut och går inom minuten bägge med 39 timmar gångreserv vardera. Lagondan var ohyggligt bucklig men blev ändå till det bättre.
a3aqu3em.jpg


Mvh

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Hej
Har nu skaffat tapatalk så att jag kan ta del av KS härifrån Phimai 400 km norr om Bkk. Tog med de här tre klockorna och lämnade på skoj in för uppfräschning i Bangkok. Har nu fått Lemanian & Lagondan i retur. Får säga att resultatet var över förväntan. Ser bra ut och går inom minuten bägge med 39 timmar gångreserv vardera. Lagondan var ohyggligt bucklig men blev ändå till det bättre.
Vilken långtripp du är på, har ni flyttat permanent? :)
Kul att testa urmakare i andra länder, gjorde de en redial på Lemanian eller bara magi? Det kanske är till Thailand man ska skicka sina gamla möglisar för renovering...:)
Ha det gott!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
@Ariste
Dom var helt på det klara med värdet av originalskick, så ingen redial. Lemanians boett är polerad på rätt sätt med skarpa fina vinklar. Vad gäller Lagondan så var den som sagt så kraftigt patinerad att poleringen nog var svår att avväga. Men den blev i alla fall bättre.
Förutom helservice och nya glas så applicerade dom oombedda ny lume på visarna mm.
Att det kostade en bråkdel av motsvarande SPA i Sverige behöver väl knappast nämnas.
Jag skulle nog inte vilja sända från Sverige då den personliga kontakten är så viktig här. Då får man nog ha en väldigt nära relation.
På måndag passerar vi Bkk på väg upp till Chiang Rai och då skall Fleuriern hämtas upp. Det blir intressant.
Mvh




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
@Ariste
Dom var helt på det klara med värdet av originalskick, så ingen redial. Lemanians boett är polerad på rätt sätt med skarpa fina vinklar. Vad gäller Lagondan så var den som sagt så kraftigt patinerad att poleringen nog var svår att avväga. Men den blev i alla fall bättre.
Förutom helservice och nya glas så applicerade dom oombedda ny lume på visarna mm.
Att det kostade en bråkdel av motsvarande SPA i Sverige behöver väl knappast nämnas.
Jag skulle nog inte vilja sända från Sverige då den personliga kontakten är så viktig här. Då får man nog ha en väldigt nära relation.
På måndag passerar vi Bkk på väg upp till Chiang Rai och då skall Fleuriern hämtas upp. Det blir intressant.
Jag ser inga sekundstreck på din före-bild på Lemanian men väldigt tydliga på efter-bilden, men kanske beror det på fotografiets kvalitet eller min syn. Då det är applicerad logga tål den tavlan säkert ett ganska hårt/tufft bad men då brukar målade detaljer kunna ryka.
Kul att det är så bra service och att de vet vad de gör, det skulle inte vara bra för mitt klocksamlande med låga SPA-priser för gissningsvis skulle sparade pengar inte gå till annat. :)
Ha det bra och ser fram mot nySPA:ad Fleurier!
 
U

urinvånaren

Guest
Vilka härliga klockor ni har,fick själv denna med posten idag :)
 

Bilagor

  • 9.jpg
    9.jpg
    45 KB · Visningar: 484

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ariste skrev:
urinvånaren skrev:
Vilka härliga klockor ni har,fick själv denna med posten idag :)
Tackar, vilken charmig snygging du fått hem. Vad kallas strukturen på den där tavlan?

"smutsiga målabyxor i linne", den är väl ommålad? ...och det var svårare att måla på linnemönstret än de trodde... ...plus fått lite "schmutz" i linnemönstret??? ...men en charmig rackare! :) eller är det bara en suddig bild???
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
@Ariste
När du säger så, så vete f-n! Får kolla sekundstrecken när jag har högupplöst bild tillhanda. Tavlans struktur med den fina reliefen är dock utan klander.
Men den ser i a f mycket bra ut!
Mvh


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
"smutsiga målabyxor i linne", den är väl ommålad? ...och det var svårare att måla på linnemönstret än de trodde... ...plus fått lite "schmutz" i linnemönstret??? ...men en charmig rackare! :) eller är det bara en suddig bild???
Mönstret är fint, de linnetavlor jag haft har känts mer "sköra" i ytan...porösare, den där ser "hård" och lackad ut men det kanske beror på fotot. Vet inte hur de ser ut original men gillar den där...nice!
Kettil skrev:
@Ariste
När du säger så, så vete f-n! Får kolla sekundstrecken när jag har högupplöst bild tillhanda. Tavlans struktur med den fina reliefen är dock utan klander.
Men den ser i a f mycket bra ut!
Den ser bra ut och strukturen i "zonen" är vacker...kanske är det bara sekundstreck de målat dit/förstärkt....keep it up!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fick efter litet väntan Fleuriern från urmakaren i Bkk.
Det visade sig att rotorlager samt mekanismen/ plattan under rotorn( vad den nu kallades)var bortom all räddning. Klockan har någon gång gleggats ner med silikon där boettlockets packning skall sitta. Jag antar att detta är dödsorsaken.
Vad hände? Jo urmakaren lyckades skicka fram en exakt likadan mekanism. Inte illa då det handlar om en snart halvsekel gammal klocka från en annan världsdel! Automaten fungerar nu klanderfritt och är nog den mest lättstartade automat jag har för tillfället Fantastiskt! En vridning i bättre skick gick han dock bet på.
9anyqysa.jpg


Innan vi skildes åt, vänskapligt förenade av vårt gemensamma vintage intresse, så sa han att om jag någon gång får problem här i Bkk; någon försöker lura mig eller annat, så skulle jag bara höra av mig.
Då jag tidigare bott i den här staden var det en lättlöst rebus; butiker på MBK; kan utlova beskydd.. Aha; "en man på tigerns rygg" som man säger här. Har man klivit på går det aldrig att kliva av.
Genuint intresse för gamla europeiska ur har han dock; vi är många olika sorter i det här intresset!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Fick efter litet väntan Fleuriern från urmakaren i Bkk.
Det visade sig att rotorlager samt mekanismen/ plattan under rotorn( vad den nu kallades)var bortom all räddning. Klockan har någon gång gleggats ner med silikon där boettlockets packning skall sitta. Jag antar att detta är dödsorsaken.
Vad hände? Jo urmakaren lyckades skicka fram en exakt likadan mekanism. Inte illa då det handlar om en snart halvsekel gammal klocka från en annan världsdel! Automaten fungerar nu klanderfritt och är nog den mest lättstartade automat jag har för tillfället Fantastiskt! En vridning i bättre skick gick han dock bet på.

Innan vi skildes åt, vänskapligt förenade av vårt gemensamma vintage intresse, så sa han att om jag någon gång får problem här i Bkk; någon försöker lura mig eller annat, så skulle jag bara höra av mig.
Då jag tidigare bott i den här staden var det en lättlöst rebus; butiker på MBK; kan utlova beskydd.. Aha; "en man på tigerns rygg" som man säger här. Har man klivit på går det aldrig att kliva av.
Genuint intresse för gamla europeiska ur har han dock; vi är många olika sorter i det här intresset!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Det är en härlig känsla när man får hämta ut ett gammalt ur som renoverats varsamt, grattis till en fin klocka...ser fram mot fler bilder av skönheten!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
@Ariste
Har nu lämnat vridringen till "trollkarl". Har inte fått besked vad han kan göra ännu...
Bilder lär dyka upp oavsett.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
I morse kollade vår vän Pat som driver en boutique in de klockor ( nämda ovan) som jag nu låtit restaurera i Bkk. Jag såg i hennes ögon att hon blev överförtjust i Lagondan från 1955, så i idag skaffade jag ett band i damstorlek och vid kvällens middag överlämnade jag den. Oj vad hon blev glad!
Här kommer ett vristshot från tillfället.
ybuje7a5.jpg

Det har sällan varit så roligt att ge bort en klocka!



Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
@Ariste
Har nu lämnat vridringen till "trollkarl". Har inte fått besked vad han kan göra ännu...
Bilder lär dyka upp oavsett.
Spännande att se vad de kan åstadkomma...ser fram mot rapport!
Kettil skrev:
I morse kollade vår vän Pat som driver en boutique in de klockor ( nämda ovan) som jag nu låtit restaurera i Bkk. Jag såg i hennes ögon att hon blev överförtjust i Lagondan från 1955, så i idag skaffade jag ett band i damstorlek och vid kvällens middag överlämnade jag den. Oj vad hon blev glad!
Här kommer ett vristshot från tillfället.
Det har sällan varit så roligt att ge bort en klocka!
Fin gest och kul med presenter som uppskattas, jösses vad den där 34mm-boetten ser stor ut på hennes arm....på ett klädsamt vis! :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
@Ariste
Jag vet att du har en likadan ( och flera liknande). Så du lär inte lida brist på "dampresenter". Jag talar ju självfallet inte om respektive...:)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej
Har nu skaffat tapatalk så att jag kan ta del av KS härifrån Phimai 400 km norr om Bkk. Tog med de här tre klockorna och lämnade på skoj in för uppfräschning i Bangkok. Har nu fått Lemanian & Lagondan i retur. Får säga att resultatet var över förväntan. Ser bra ut och går inom minuten bägge med 39 timmar gångreserv vardera. Lagondan var ohyggligt bucklig men blev ändå till det bättre.
a3aqu3em.jpg


Mvh

Sent from my iPad using Tapatalk HD


Gammal tråd, men kommer du ihåg på ett ungefär vad du fick betala för en klockservice i BKK?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
För service vill jag rekommendera Urmakaren längst ned på Robinson vid Centre Point Silom. En intresserad och !00% ärlig kille (han kommer fr Chiang Rai) som mest får sitta och byta batterier. Han tar fr 800THB för en service.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För service vill jag rekommendera Urmakaren längst ned på Robinson vid Centre Point Silom. En intresserad och !00% ärlig kille (han kommer fr Chiang Rai) som mest får sitta och byta batterier. Han tar fr 800THB för en service.


Ska garanterat göra ett besök nästa gång jag besöker BKK, tack för tipset! :)
 
Topp