• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella 7C43 tråden

Senpai

Cartier
2-Faktor
Fin! Grattis. Släng gärna upp fler bilder
E4034CA4-115C-4C2B-AE36-2EDE8D2702A4.jpeg

Väntar på nya feta spring bars, jag måste slängt dem som följde med under unboxing-frenzyn. Sen blir det vristskott, på vintage Tropic eller Dal3bp.
 
För en som inte har så stor koll....

vad är det för skillnad mellan 7C43, 7548 & skx007? Förutom urverken naturligtvis.
Är det samma boett, bezel, l2l etc.?
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
vad är det för skillnad mellan 7C43, 7548 & skx007? Förutom urverken naturligtvis.
Är det samma boett, bezel, l2l etc.?

Helt olika klockor. Urverk, boett, bezel, visare, tavla, lume är olika.

Det är ju inte så konstigt då de producerades under olika perioder. Quartz 7548->7C43
Automatic 6309->7002->7s26

Det enda rätta är att köpa en av varje.
 
Skx och 7548 har väl i princip samma boett?
De ser väldigt lika ut, men skillnaden är i kronans placering. På SKX är den 3:45 med spetsiga "crown guards", medan 7548 har den kl 4:00 med en mindre mjukare form. Min SKX skär tyvärr in i baksidan på handen, medan 7548 inte märks av. Säkert personligt hur passformen är.

Sen föredrar jag vridningen och insert på 7548 också.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
De ser väldigt lika ut, men skillnaden är i kronans placering. På SKX är den 3:45 med spetsiga "crown guards", medan 7548 har den kl 4:00 med en mindre mjukare form. Min SKX skär tyvärr in i baksidan på handen, medan 7548 inte märks av. Säkert personligt hur passformen är.

Sen föredrar jag vridningen och insert på 7548 också.
Nja, placeringen av kronan kl. 3:45 vs 4, och fasningar. Finns också många versioner av 7548 som mycket väl kan ha variationer (export/jdm/transitional). Har inga exakta mått, men jag vill minnas att kvartsarna är nån millimeter tunnare.

Nummer två på bollen. Får mäta lite en dag när jag har tid!
Att det finns jdm-versioner, koreaner och annat har jag koll på. Men mest nyfiken på hur boetterna skiljer sig åt, men det där med kronan stämmer. Det har jag tänkt på!

Men jag kan inte påstå att det skulle bäras/kännas olika på armen. Aldrig upplevt någon större skillnad mellan de skx,7548 och 7c43 jag ägt.

Däremot finns det som ni säger många skillnader på klockan I övrigt :)
 

Roger.SWE

Omega
Du får nog hoppas att quartz-verket håller eller göra som jag. Köpa en reservdels-klocka också ;)

Att 7548:an kan upplevas som skönare att bära. Det kanske kan ha med vikten att göra. En qurtzare är nästan alltid lättare.

7C43:an är absolut den skönaste att bära. Mycket tunnare och helt platt på baksidan 👍
 
Du får nog hoppas att quartz-verket håller eller göra som jag. Köpa en reservdels-klocka också ;)

Att 7548:an kan upplevas som skönare att bära. Det kanske kan ha med vikten att göra. En qurtzare är nästan alltid lättare.

7C43:an är absolut den skönaste att bära. Mycket tunnare och helt platt på baksidan 👍
En bra anledning att få köpa en till klocka. Måste ju ha reservdels-klockan med.....😀
 
En bra anledning att få köpa en till klocka. Måste ju ha reservdels-klockan med.....😀
Det som är tacksamt med 7548 är ju dels att det fortfarande går att hitta reservdelsklockor (exvis div 7546:eek:r), och dels att 7548-verket är rätt bra byggt med nästan alla delar i metall, 5 juveler, inbyggd låg-batteri-varning, går att underhålla ner till varje del, och kan regleras till väldigt bra precision. Märks det att jag gillar den? :)
 
Det som är tacksamt med 7548 är ju dels att det fortfarande går att hitta reservdelsklockor (exvis div 7546:eek:r), och dels att 7548-verket är rätt bra byggt med nästan alla delar i metall, 5 juveler, inbyggd låg-batteri-varning, går att underhålla ner till varje del, och kan regleras till väldigt bra precision. Märks det att jag gillar den? :)
Haha! Fasen, nu måste jag ha en 7548 eller 7c43....
Ska hitta en skx007/009 med sonens födelse år och månad i serienumret först.
sen börjar vi med Quartzarna.
blir snabbt en dyr hobby detta😀
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Det som är tacksamt med 7548 är ju dels att det fortfarande går att hitta reservdelsklockor (exvis div 7546:eek:r), och dels att 7548-verket är rätt bra byggt med nästan alla delar i metall, 5 juveler, inbyggd låg-batteri-varning, går att underhålla ner till varje del, och kan regleras till väldigt bra precision. Märks det att jag gillar den? :)
Ja dem är fina. Men det är enklare att byte batteri på 7C43, (två skruvar på 7548 och kommer man åt koppartråden är det kört).

7C43 har en antimagnetisk sköld innanför baklocket, och glasringen skruvas ner. Tillsammans med utvecklingen av packningar blev det möjligt att klara 200m. 15 nyutvecklade patent, 7 juveler, 3 års batteritid.

Eller som det står på: Tokunaga Watch Museum

”No.010 Professional 200m diver's watch
(Analog quartz movement : 7C43)
Expand Commercialization: in 1986

Feature:
The best-seller professional 200m diver's watch model which attained the performance in 200m saturation diving. The movement is [7C43] which has the same performance as that of [7C46] and smaller size, and magnetic-resistant ability with the high reliability of higher output torque. Although the case structure is a standard type two-piece case (with screw case back) specification, there are 15 new technologies in this case such as; the powerful glass screw ring fixed structure same as 600m with the same glass fixing structure, L shaped glass gasket structure, glass screw ring fixing structure, twin side shield crown structure, special elastic strap made from polyurethane rubber of SEIKO original strap.”

Här finns mer info:
7C43
Seiko Quartz Divers (använd google translate)
 
Senast ändrad:
Topp