• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den är riktigt mumsig, synd bara att AP bärs så vansinnigt stort för mina handleder
F655D59A-34AE-401A-A0BB-ED8A3C167462.jpeg
Finns väl en storlek för alla?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Såg den och tänkte jösses vad de gått upp i pris (shit vad dyrt för er som saknar humor). :D Sålde min som var nyservad och i kanonfin för 135 dock var det något år sedan.
Av någon anledning så har ju priserna legat still på 15300 den allra senaste tiden om man jämför med övriga modeller/märken i samma segment. De har ju dock vandrat från 70 till 130-140 på några år :)
 

stevenD

Breitling
Hej! Jag har en RO 15202 (från 2015) som varit på stor-service men jag har fortfarande problem med att den fortar ca 25 sek per dag. Toleransen på urverket ligger på -2 till +10 per dag fick jag reda på. Det skumma är att om jag använder klockan på dagen, men låter den ligga helt stilla under natten ca 8h, verkar den inte forta onormalt (har mätt över en veckas tid), men om jag har den i watchwindern eller har på mig den 24/7 så fortar den alldeles för mycket. Ska det vara så eller är det fel på klockan?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Jag har en RO 15202 (från 2015) som varit på stor-service men jag har fortfarande problem med att den fortar ca 25 sek per dag. Toleransen på urverket ligger på -2 till +10 per dag fick jag reda på. Det skumma är att om jag använder klockan på dagen, men låter den ligga helt stilla under natten ca 8h, verkar den inte forta onormalt (har mätt över en veckas tid), men om jag har den i watchwindern eller har på mig den 24/7 så fortar den alldeles för mycket. Ska det vara så eller är det fel på klockan?
Hej! Jag har en RO 15202 (från 2015) som varit på stor-service men jag har fortfarande problem med att den fortar ca 25 sek per dag. Toleransen på urverket ligger på -2 till +10 per dag fick jag reda på. Det skumma är att om jag använder klockan på dagen, men låter den ligga helt stilla under natten ca 8h, verkar den inte forta onormalt (har mätt över en veckas tid), men om jag har den i watchwindern eller har på mig den 24/7 så fortar den alldeles för mycket. Ska det vara så eller är det fel på klockan?
upp till 15 hade jag inte brytt mig om men 25 är för mycket. Hur har du förresten räknat fram 25 sek(tänker eftersom du saknar sekundvisare)?
 

stevenD

Breitling
upp till 15 hade jag inte brytt mig om men 25 är för mycket. Hur har du förresten räknat fram 25 sek(tänker eftersom du saknar sekundvisare)?
Har kollat avvikelsen över en vecka och delat med 7. Är ju såklart inte exakt men man kan ju ändå se ca 5-10 sekunders skillnader med ögonmått på minutvisaren om man jämför med annan klocka exakt när AP:ns minutvisare står exakt på en av helminutsmarkeringarna.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
På något sätt så känns en sliten submariner bättre än en royal oak, passar liksom inte.
Min klocka är ursprungs Royal Oaken, en så kallad Jumbo, ref 5402. Min från 1979.

Jag köpte klockan i det skick den är, dvs väl använd. Förmodligen en förmögen herre som köpt sig en fin klocka och sedan använt den som sin klocka. Länken är ändå tight och fin utan speciellt mycket stretch.
Jag tycker ändå det är lite befriande med en RO som är brukad av en ägare som hade råd att bära och använda den.
Royal Oaks är dyra och folk så ängsliga att använda klockorna och riskera få en hair line någonstans, förmodligen hade jag varit likadan med en ny. Därför är det rätt skönt med en insliten som jag obekymrat kan använda och inte särskilja vilka repor jag åstadkommit :)

172F3378-DE95-466B-99DB-3FFF764A841E.jpeg
 
Topp