• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är inte dessa lite mysiga eller är de bara fula 90-talare?
5_zps1n69t0mb.jpg

uhr-aufmacherbild.jpg
..säger han bilden efter min nittiotals-”fula” (om inte denna är åttiotal?). Jag tycker den är jättefin, säkert bra storlek också?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Fel av mig verkar det som? Få som specar verket. Trodde faktiskt det var en enklare version typ triple-date. Vad trevligt, nu finns det fler möjliga kandidater. Men den saknar ju så klart skottårsindikator som @bbits ovan nämnde.
Surfade lite perp cals idag och snubblade över dessa. Under 100’. Känns ju rätt värt.

Finns även en trevlig IWC på 36mm. Romana. Men manuell och perp cal rimmar sisådär i mina öron hehe
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Surfade lite perp cals idag och snubblade över dessa. Under 100’. Känns ju rätt värt.

Finns även en trevlig IWC på 36mm. Romano. Men manuell och perp cal rimmar sisådär i mina öron hehe
OT men gillar även den IWCn. IWC var tydligen billiga att serva, APn har jag inte koll på? GG har ju typ de billigaste PP men servicen låg på 40-60'...
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Nu kom jag på hur jag tänkte, trodde detta var en annual calendar? Dvs måste ställas en gång per år? Hur är det egentligen? Har en klocka ingen indikator för år eller skottår är det en annual calendar?
Googlade lite. Fann detta. Men vet ej om rimligt eller ej.

28D64AE2-239B-4890-8B37-0409A2D50F18.png


OT men gillar även den IWCn. IWC var tydligen billiga att serva, APn har jag inte koll på? GG har ju typ de billigaste PP men servicen låg på 40-60'...
Ursäkta vidare OT men känns inte det meckigt med manuell och perp cal? Winder löser ju problemet vid en automatisk
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Googlade lite. Fann detta. Men vet ej om rimligt eller ej.

28D64AE2-239B-4890-8B37-0409A2D50F18.png



Ursäkta vidare OT men känns inte det meckigt med manuell och perp cal? Winder löser ju problemet vid en automatisk
Jag vet faktiskt inte. Isf får man snurra och se hur många dagar februari har när man ställer den? Någon borde kunna googla sig till hur ofta man får ställa den, @Echo Delta ?

Visst är det lite dumt med manuell evighetskalender, men blir läcker tunt. Finns specialhållare till IWCn med tryckknappar så man kan ställa den snabbare.
 

-al-

Omega
Har läst stora delar av denna tråd men ämnet om service på dessa skönheter berörs ju knappt. Har haft 3 st royal oak chronograph 39mm men kommer tyvärr aldrig köpa mer AP. Den första (2006) gick helt felfritt, den andra en service normal för att den gick 5 min för snabbt per vecka (ej tappat den eller dyl) - pris 20 000 SEK. Den tredje normal service, efter 3,5 år gick den 4 min för långsamt, de testade att rucka den men snabbt 4 min långsamt igen. Tänkte de kunde vara lite schyssta på AP men nej, ny service igen - kostnad 25 000 (med lite rabatt dessutom).
Så på mina tre AP har hade jag kunnat köpa en schysst Rolex i bara servicekostnader.

Nä, inga mer AP för mig. Någon med liknande erfarenheter?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har läst stora delar av denna tråd men ämnet om service på dessa skönheter berörs ju knappt. Har haft 3 st royal oak chronograph 39mm men kommer tyvärr aldrig köpa mer AP. Den första (2006) gick helt felfritt, den andra en service normal för att den gick 5 min för snabbt per vecka (ej tappat den eller dyl) - pris 20 000 SEK. Den tredje normal service, efter 3,5 år gick den 4 min för långsamt, de testade att rucka den men snabbt 4 min långsamt igen. Tänkte de kunde vara lite schyssta på AP men nej, ny service igen - kostnad 25 000 (med lite rabatt dessutom).
Så på mina tre AP har hade jag kunnat köpa en schysst Rolex i bara servicekostnader.

Nä, inga mer AP för mig. Någon med liknande erfarenheter?
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Service efter 3-4 år är väl inga konstigheter egentligen i det här segmentet? Hur länge hade de andra två gått utan service? Har nu två APs som jag snart ägt och brukat mycket i fyra år, inga problem alls förutom att ena kanske går aningens fort. Service är inte så långt bort för någon utav dem, jag kanske ska återkomma efteråt och se om jag fortfarande resonerar på samma sätt :blackeye:.
Nu nämnde Rolex... Rolex är svårslagna när det kommer till bekymmersfritt och prisvärda driftkostnader över tid. Är det en viktig faktor så gör du rätt i att inte köpa en AP igen.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Har läst stora delar av denna tråd men ämnet om service på dessa skönheter berörs ju knappt. Har haft 3 st royal oak chronograph 39mm men kommer tyvärr aldrig köpa mer AP. Den första (2006) gick helt felfritt, den andra en service normal för att den gick 5 min för snabbt per vecka (ej tappat den eller dyl) - pris 20 000 SEK. Den tredje normal service, efter 3,5 år gick den 4 min för långsamt, de testade att rucka den men snabbt 4 min långsamt igen. Tänkte de kunde vara lite schyssta på AP men nej, ny service igen - kostnad 25 000 (med lite rabatt dessutom).
Så på mina tre AP har hade jag kunnat köpa en schysst Rolex i bara servicekostnader.

Nä, inga mer AP för mig. Någon med liknande erfarenheter?
Vad trist med såna upplevelser! På Nymans tar dem väl typ 12 000 för en RO-kronograf? Jämfört med typ 8 000 - 10 000 för en ex. daytona? Men ja, Rolex är rätt bra när det gäller service, men jag ser också AP som ett snäpp upp från kronan!
 

-al-

Omega
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Service efter 3-4 år är väl inga konstigheter egentligen i det här segmentet? Hur länge hade de andra två gått utan service? Har nu två APs som jag snart ägt och brukat mycket i fyra år, inga problem alls förutom att ena kanske går aningens fort. Service är inte så långt bort för någon utav dem, jag kanske ska återkomma efteråt och se om jag fortfarande resonerar på samma sätt :blackeye:.
Nu nämnde Rolex... Rolex är svårslagna när det kommer till bekymmersfritt och prisvärda driftkostnader över tid. Är det en viktig faktor så gör du rätt i att inte köpa en AP igen.
Absolut är det en exklusiv klocka med dyrare servicear. Men när man betalar en 1/5 av klockans värde i servicekostnad vart 3-4 år, då går ekvationen inte ihop för mig. Trenden har ju varit liknande för t ex Ferrari och lambo men de har ju insett detta och har numer service som ingår (iofs betalar man ju det på nåt annat sätt, för inget är ju gratis )
 

-al-

Omega
Vad trist med såna upplevelser! På Nymans tar dem väl typ 12 000 för en RO-kronograf? Jämfört med typ 8 000 - 10 000 för en ex. daytona? Men ja, Rolex är rätt bra när det gäller service, men jag ser också AP som ett snäpp upp från kronan!
12k hade jag kunnat ta men det var inte de priser jag fick. Sen upplever jag att delarna till AP är dyrare än dito till Rolex
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Absolut är det en exklusiv klocka med dyrare servicear. Men när man betalar en 1/5 av klockans värde i servicekostnad vart 3-4 år, då går ekvationen inte ihop för mig. Trenden har ju varit liknande för t ex Ferrari och lambo men de har ju insett detta och har numer service som ingår (iofs betalar man ju det på nåt annat sätt, för inget är ju gratis )
Rolex är betydligt bättre ”ägandeekonomi” på känns det som
Många ogillar biljämförelser men de är ganska bra i min mening. Sitter själv och tittar på en beggad 911 kontra beggad Gallardo för runt miljonen, rätt stora skillnader i driftkostnader per mil även om inköpspriset är samma. Porsche och Rolex vinner överlägset i ägandeekonomi
 

-al-

Omega
Många ogillar biljämförelser men de är ganska bra i min mening. Sitter själv och tittar på en beggad 911 kontra Gallardo för runt miljonen, rätt stora skillnader i driftkostnader per mil även om inköpspriset är samma. Porsche och Rolex vinner överlägset i ägandeekonomi
911 vs lambo - 911 alla dagar i veckan. Priset på 911 står ju nästan still med. Fast på gallardon kan man ju montera dubbelturbo och kliva över 1000 hk
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Länken är magisk! När klockan varit på service och länken var nypolerad ville jag inte ”slita” på den sen gjorde gummit den mer sportig
Förstår det! Kan tänka mig att det tog emot när länken var fräsch. Håller med vad gäller sportigheten också, känns dessutom som att den inte alls gör sig bra på läder. Så det är länk eller gummi som gäller, skulle jag säga.
 

Bally

Cartier
Jag var in i en butik i Hong Kong som sålde just olika eftermarknads band till bland annat AP. Mest ROO.
Jag frågade vart de hade banden till vanliga RO, och när jag sa att det var till stål RO undrade han varför jag någonsin skulle vilja byta ut den länken. Han visade mig åtminstone motvilligt banden haha.
 
Topp