• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

aleks

Aka Wi
2-Faktor
0a70ac32a409.jpg

658269a9cfa6.jpg
 

Malmoo

Omega
Lol precis så.
Men jag kan förstå att vissa tycker det kan vara stort.
Det är dock ganska subjektiv.

Har svårt för hela diskussionen om att en klocka är för stor. En klocka kan bara vara för stor på någon som köpt en för stor klocka för sin egen handled. (Det är därför det är så skönt att de flesta modeller har lite olika storlekar, ni vet preferenser.

Själv rockar jag allt från 35mm till 44mm där min sweetspot ligger runt 40mm.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Typ såhär:

IMG_20170419_115041-710044.jpg


Jag upplevde 15202 som för liten på mig men perfekt på min vän som inte är 195cm lång (snarare 183 cm). Men det är en smaksak.
Tackar! Precis en sån bild jag var ute efter... jag har ganska taniga handleder så jag är orolig för att 15400 blir för stor på mig. Kollar man recensioner på Youtube är det många som säger att 15400 är en stor klocka

Edit: Jag är sugen på en med vit tavla om det gör någon som helst skillnad?!
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Tackar! Precis en sån bild jag var ute efter... jag har ganska taniga handleder så jag är orolig för att 15400 blir för stor på mig. Kollar man recensioner på Youtube är det många som säger att 15400 är en stor klocka

Edit: Jag är sugen på en med vit tavla om det gör någon som helst skillnad?!
Du får testa och se, på mina 16,5cm sitter den ok bekvämlighetsmässigt men ser rätt stor ut. Beror ju vad man är ute efter för look/känsla. Folk brukar säga att den vita ser lite större ut.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Lol precis så.
Men jag kan förstå att vissa tycker det kan vara stort.
Det är dock ganska subjektiv.

Har svårt för hela diskussionen om att en klocka är för stor. En klocka kan bara vara för stor på någon som köpt en för stor klocka för sin egen handled. (Det är därför det är så skönt att de flesta modeller har lite olika storlekar, ni vet preferenser.

Själv rockar jag allt från 35mm till 44mm där min sweetspot ligger runt 40mm.

Samma här, men från 36 till 47. (Sista är Panerai, såklart).

Tackar! Precis en sån bild jag var ute efter... jag har ganska taniga handleder så jag är orolig för att 15400 blir för stor på mig. Kollar man recensioner på Youtube är det många som säger att 15400 är en stor klocka

Edit: Jag är sugen på en med vit tavla om det gör någon som helst skillnad?!

Du måste nog testa! Du har alltid alternativet att kolla på 15300, lite trevligare pris än 15400. 39mm men inte lika tunn som 15202.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
15202 är en fantastisk (men platt och stor) sportklocka.

Varför någon skulle vilja köpa en 15400 kommer jag aldrig förstå. Utgår från att man bara vill ha en Royal Oak att steka med men är livrädd för servicekostnader på 15300 och saknar kapital för 15202.
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
15202 är en fantastisk (men platt och stor) sportklocka.

Varför någon skulle vilja köpa en 15400 kommer jag aldrig förstå. Utgår från att man bara vill ha en Royal Oak att steka med men är livrädd för servicekostnader på 15300 och saknar kapital för 15202.
För att den "potentiellt" kan öka värde med raketfart närmsta tiden såklart!
 

Malmoo

Omega
15202 är en fantastisk (men platt och stor) sportklocka.

Varför någon skulle vilja köpa en 15400 kommer jag aldrig förstå. Utgår från att man bara vill ha en Royal Oak att steka med men är livrädd för servicekostnader på 15300 och saknar kapital för 15202.

Hah, så är det nästan säkert du har rätt!

Det kan absolut inte vara för att man tycker den större varianten sitter bättre, ser bättre ut, samtidigt som man slipper höga (högre) servicekostnader, och dessutom slipper lägga ut mer pengar för en klocka som sitter sämre. ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hah, så är det nästan säkert du har rätt!

Det kan absolut inte vara för att man tycker den större varianten sitter bättre, ser bättre ut, samtidigt som man slipper höga (högre) servicekostnader, och dessutom slipper lägga ut mer pengar för en klocka som sitter sämre. ;)
Nej, men däremot är det ju precis vad man intalar sig själv och andra när man köpt sin nästan-klocka ;)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Lol precis så.
Men jag kan förstå att vissa tycker det kan vara stort.
Det är dock ganska subjektiv.

Har svårt för hela diskussionen om att en klocka är för stor. En klocka kan bara vara för stor på någon som köpt en för stor klocka för sin egen handled. (Det är därför det är så skönt att de flesta modeller har lite olika storlekar, ni vet preferenser.

Själv rockar jag allt från 35mm till 44mm där min sweetspot ligger runt 40mm.
Vad har du för omkrets runt handleden? På de flesta ser 15400 stor och klossig ut, men på dig verkar det i alla fall funka
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Den är ju uttagen ur produktion?

Förvisso, men innebär det automatiskt att den ökar i värde? Vet att det finns de som bettar på det. Men utöver att den är uttagen ur produktion finns väl rätt lite som ger premium? (likhet med original estetiskt (5402, A/B/C), storleken (diffar från original), osv).
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Förvisso, men innebär det automatiskt att den ökar i värde? Vet att det finns de som bettar på det. Men utöver att den är uttagen ur produktion finns väl rätt lite som ger premium? (likhet med original estetiskt (5402, A/B/C), storleken (diffar från original), osv).
Med tanke på hur dagens marknad ser ut och att de kommer försöka pusha Code 11:59 ist för tex. 15500 så känns det rätt troligt att 15400 kommer öka
 

Bally

Cartier
Med tanke på hur dagens marknad ser ut och att de kommer försöka pusha Code 11:59 ist för tex. 15500 så känns det rätt troligt att 15400 kommer öka
Det har också slutat levereras 15400 och 15500 kommer inte förrän i slutet på året, kombinerat med att det redan var kö för en 15400 kan de säkert gå upp. Luxurywatches säljer till ex. 15400 för 215k
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
15202 är en fantastisk (men platt och stor) sportklocka.

Varför någon skulle vilja köpa en 15400 kommer jag aldrig förstå. Utgår från att man bara vill ha en Royal Oak att steka med men är livrädd för servicekostnader på 15300 och saknar kapital för 15202.
Läser man TRF så verkar väldigt många amerikaner fortfarande yra om att tex 15202, 116500 mfl referenser är alldeles för små... så nog finns de folk som fortfarande vill ha för stora klockor. Därav släppet av YM WG på 42mm etc

Själv föredrar jag 36-40mm
 

The lord

Audemars
Jaha vad fan har hänt nu? upptäckte att datumet har stannat mitt emellan. Ska man prova att vrida om det för hand eller är det risk att man förstör något då?
IMG_20190406_081154.jpg
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Jaha vad fan har hänt nu? upptäckte att datumet har stannat mitt emellan. Ska man prova att vrida om det för hand eller är det risk att man förstör något då?
IMG_20190406_081154.jpg
Jag hade samma problem med en IWC Portofino ett tag, men då var det bara att vrida fram datumet manuellt så fixade det av sig själv efter ett tag. Vet inte om jag skulle våga med ett superkänsligt AP urverk dock :nailbiting:
 

The lord

Audemars
Jag hade samma problem med en IWC Portofino ett tag, men då var det bara att vrida fram datumet manuellt så fixade det av sig själv efter ett tag. Vet inte om jag skulle våga med ett superkänsligt AP urverk dock :nailbiting:
Vi får se om det händer något de bytte ju datumhjulet samtidigt som jag bytte tavlan så det kan ju vara något med det.
 
Topp