• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

KolanE

Omega
Provade till slut båda 15400 och 15202. Ni hade helt rätt. Det är stor skillnad på dessa! 15202 är mycket nättare och, i mitt tycke, elegantare. Känns som att 15202 är mer allround som funkar till t-shirt såväl som skjorta.

15202
0ACC5687-81BA-4284-A158-FC75713AD46A.jpeg


15400
391F0426-6417-438F-B15A-48ED9EFE2904.jpeg

Det är stor skillnad på alla sätt och vis, inte minst pris. Men även storlek och tjocklek. Vet ej hur allround den är dock, 15202 är väl relativt omtålig?
 

KolanE

Omega
Tackar! Precis en sån bild jag var ute efter... jag har ganska taniga handleder så jag är orolig för att 15400 blir för stor på mig. Kollar man recensioner på Youtube är det många som säger att 15400 är en stor klocka

Edit: Jag är sugen på en med vit tavla om det gör någon som helst skillnad?!

Vit 15400 = lättare att få tag på & billigare men vit urtavla upplevs större
 

inox

Cartier
Är ute efter ett gummi till min 25721. Är det bara band till roo som passar eller kan man även använda band till diver?
53AE1736-FA8C-40F9-9F5E-EE71694BAC18.jpeg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kan du motivera dina påståenden? De billigaste 15400 på chrono24 har nämligen svarta tavlor.

Den vita tavlan har alltid varit billigare på begmarknaden. Det gäller de flesta märken också för den delen, inte bara AP. (Gäller fö 15300 också).

Men du har rätt att det finns väldigt få vita 15400 ute just nu. Och de vita som ligger ute är överprissatta (IMHO).

Med det sagt är den vita tavlan till 15400 helt fantastisk. Den går inte att jämföra med en vit tavla från (sättinvalfrittklockmärke). Den har ett fantastiskt djup och lyster.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Är ute efter ett gummi till min 25721. Är det bara band till roo som passar eller kan man även använda band till diver?
53AE1736-FA8C-40F9-9F5E-EE71694BAC18.jpeg

Du kan använda gummi från Diver men du behöver ett C-spänne från Diver.
Förutsätter att du redan har plottar och ett viklås sen innan.
 

inox

Cartier
Du kan använda gummi från Diver men du behöver ett C-spänne från Diver.
Förutsätter att du redan har plottar och ett viklås sen innan.
Nä, jag har bara länk.
Försöker ta reda på vad jag behöver- vill ha ett blått gummi, helst med vanligt spänne då jag inte är så förtjust i viklås.
Vad finns det för möjligheter om jag vill ha grejer från AP?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Nä, jag har bara länk.
Försöker ta reda på vad jag behöver- vill ha ett blått gummi, helst med vanligt spänne då jag inte är så förtjust i viklås.
Vad finns det för möjligheter om jag vill ha grejer från AP?
Det finns blått att köpa, kostar 3900:- hos Nymans. Spänne tillkommer.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nä, jag har bara länk.
Försöker ta reda på vad jag behöver- vill ha ett blått gummi, helst med vanligt spänne då jag inte är så förtjust i viklås.
Vad finns det för möjligheter om jag vill ha grejer från AP?

Du behöver:
4x plottar för att fästa band i boett
2x skruv med hylsa
Gummi från nyare modell av Offshore med C-spänne alt bredare Diver gummi med Diver C-spänne

Detta går att beställa från AD eller från AP´s egna butiker.
 

inox

Cartier
Det finns blått att köpa, kostar 3900:- hos Nymans. Spänne tillkommer.

Du behöver:
4x plottar för att fästa band i boett
2x skruv med hylsa
Gummi från nyare modell av Offshore med C-spänne alt bredare Diver gummi med Diver C-spänne

Detta går att beställa från AD eller från AP´s egna butiker.
Tack!
Då går jag in på Nymans när jag är i Stockholm nästa gång.
 
  • Like
Reactions: SWC

andreasf

Breitling
2-Faktor
Någon som kan ge en prisindikation på en AP 15450 med blå tavla, uttagen Sverige hösten 2017, fullset, fint skick. Värdet verkar variera väldigt mycket när man tar sig runt på nätet.
Tack på förhand!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det bara jag upplever 15500 som lite knubig? Större diameter på urverket är helt rätt, 4hz och 70h kraftreserv likaså. Men kanske på bekostnad av en mindre elegant profil?
C872260F-DB28-4A97-99D4-1834D1F472AF.jpeg
 

Bally

Cartier
Är det bara jag upplever 15500 som lite knubig? Större diameter på urverket är helt rätt, 4hz och 70h kraftreserv likaså. Men kanske på bekostnad av en mindre elegant profil?
C872260F-DB28-4A97-99D4-1834D1F472AF.jpeg
Den är tjockare än 15400 så det är mycket möjligt. Har inte klämt på någon ännu så har svårt att väga in på hur det upplevs.
Ska du köpa en?
 

KTS69

Omega
Hei! Jeg har akkurat kjøpt min første AP (15300). Men den trenger service. På Nymanns sin webside står det at service koster 10 300 SEK (uten polering). Vet dere om det pleier komme mye tillegg til den prisen? Noen som har tatt service der nylig og som har erfaring? Og hvor lang tid må de ha klokken sånn ca? Takknemlig for svar!
Legger ved noen bilder av min AP :)
A5352044-22DE-45AB-8202-55F0561F3122.jpeg
A6DFCA17-0C05-4248-9269-1EF26D4DF9F5.jpeg
 
Topp