• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hei! Jeg har akkurat kjøpt min første AP (15300). Men den trenger service. På Nymanns sin webside står det at service koster 10 300 SEK (uten polering). Vet dere om det pleier komme mye tillegg til den prisen? Noen som har tatt service der nylig og som har erfaring? Og hvor lang tid må de ha klokken sånn ca? Takknemlig for svar!
Legger ved noen bilder av min AP :)
A5352044-22DE-45AB-8202-55F0561F3122.jpeg
A6DFCA17-0C05-4248-9269-1EF26D4DF9F5.jpeg
Är väl individuellt beroende på vilka delar som behöver bytas :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hei! Jeg har akkurat kjøpt min første AP (15300). Men den trenger service. På Nymanns sin webside står det at service koster 10 300 SEK (uten polering). Vet dere om det pleier komme mye tillegg til den prisen? Noen som har tatt service der nylig og som har erfaring? Og hvor lang tid må de ha klokken sånn ca? Takknemlig for svar!
Legger ved noen bilder av min AP :)
A5352044-22DE-45AB-8202-55F0561F3122.jpeg
A6DFCA17-0C05-4248-9269-1EF26D4DF9F5.jpeg
Allt mellan 10300 och 30000, garanterat.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
FE1653F2-4843-4D4F-8064-8A927808833C.jpeg


Här är den i profil på min handled.

Rätt inzoomad bild, svårt att säga hur det ser ut men jag tycker inte den ser klumpig ut.
Men om man vill ha en super-tunn royal oak är det nog smart att gå efter en super-tunn modell. (Extra thin).
Finns i ett gäng utföranden - och alla är stört fina (och sjukt dyra).

:)
 

Svante7

Omega
Rätt inzoomad bild, svårt att säga hur det ser ut men jag tycker inte den ser klumpig ut.
Men om man vill ha en super-tunn royal oak är det nog smart att gå efter en super-tunn modell. (Extra thin).
Finns i ett gäng utföranden - och alla är stört fina (och sjukt dyra).

:)

Jag upplevde den inte som stor och tjock i affären. Jag tycker sweet spot för Royal Oak är nånstans 36-39 mm. 15500 kändes spontant mindre än 15400.

Här är 15500 ovanifrån. Mina handleder är ca 18.5 cm:

FF2BA054-9520-4A66-86D5-3C93F681FA66.jpeg


Här är min 15450 för jämförelse:
6982A48A-112D-468F-AA99-60691D0C05E6.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju repor på den ändå! Hur fan har man lyckats repa sönder den så att den "behöver" poleras. Och sen repa den igen? (Och då pratar jag inte ens om hur galet dålig poleringen är).
Japp, både sönderpolerad och repad. Jag vill inte förespråka misshandel av sina klockor men kudos åt dem som har den inställningen att klockan ska brukas. Den behövdes aldrig poleras, om man får repor så låt dem vara i min mening. Hellre ren repig royal oak med vackra former kvar:

s-l1600.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad har ni för erfarenheter av 15450?
Jag har trånat efter en mindre Royal Oak ett tag och länge tittat på vintage men har blivit lite avskräckt efter historier jag läst samt att priserna stuckit iväg en hel del. Tänker att en modern klocka känns mer safe.

Men hur stort bärs den?
Vad kostar en 15450 idag? Är den blå tavlan jag gillar mest, kostar den premium? Går det att byta tavla? :)
55fc50fd-8666-4331-8dfb-1f0585c02fcd_zpswh8fwens.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vad har ni för erfarenheter av 15450?
Jag har trånat efter en mindre Royal Oak ett tag och länge tittat på vintage men har blivit lite avskräckt efter historier jag läst samt att priserna stuckit iväg en hel del. Tänker att en modern klocka känns mer safe.

Men hur stort bärs den?
Vad kostar en 15450 idag? Är den blå tavlan jag gillar mest, kostar den premium? Går det att byta tavla? :)
55fc50fd-8666-4331-8dfb-1f0585c02fcd_zpswh8fwens.jpg
Fyra poster upp har du ett ws från en på forumet som har en. :)
 

EWEA

Cartier
Vad har ni för erfarenheter av 15450?
Jag har trånat efter en mindre Royal Oak ett tag och länge tittat på vintage men har blivit lite avskräckt efter historier jag läst samt att priserna stuckit iväg en hel del. Tänker att en modern klocka känns mer safe.

Men hur stort bärs den?
Vad kostar en 15450 idag? Är den blå tavlan jag gillar mest, kostar den premium? Går det att byta tavla? :)
55fc50fd-8666-4331-8dfb-1f0585c02fcd_zpswh8fwens.jpg
Kör på en 14790 :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor

EWEA

Cartier
Jo ser att den bärs bra och inte för stort, men hade velat ha lite mer input på modellen :)

Gillar inte de kortade indexen, och känns lite mellanmjöklig mellan vintage och modern. Då föredrar jag nog en helt ny istället!
Men den kanske bärs bättre om det är vad du menar? :)
14790 finns ju med långa index :)

Har bara testat 15450 med silvertavla, men gillade inte alls. Märkliga proportioner
 

EWEA

Cartier
Okej, trodde 14790 bara var med korta index!


Märkliga proportioner som i förkrympt? Liten och knubbig? För hög? :)
Tror bara det var de sista 4-5 åren den gjordes med korta index.

Hehe allt du nämnde..... Beror ju på vad nan gillar såklart. Det jag uppskattar med originalet och den moderna jumbon är tunnheten. 14790 bygger ju också på ett jaeger-verk och är lika platt som 15202, men 3mm mindre.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Vad har ni för erfarenheter av 15450?
Jag har trånat efter en mindre Royal Oak ett tag och länge tittat på vintage men har blivit lite avskräckt efter historier jag läst samt att priserna stuckit iväg en hel del. Tänker att en modern klocka känns mer safe.

Men hur stort bärs den?
Vad kostar en 15450 idag? Är den blå tavlan jag gillar mest, kostar den premium? Går det att byta tavla? :)
55fc50fd-8666-4331-8dfb-1f0585c02fcd_zpswh8fwens.jpg
Har haft en 15450 med silvertavla och köpte sedan en med blå tavla.
Jag gav ca 130' för silver och 170' för den blå så ja, du får vara beredd att betala lite mer för den.
Jag tycker den bärs något mindre än en Yacht-Master 116622 som jag ägde tidigare. Jag har smala handleder på strax under 16mm och tycker en 15450 sitter helt perfekt på mig. Gillar lite mindre ur och har bland annat sålt en 116610 tidigare för jag tyckte den kändes för stor och "blockig" för min del.
Bjuder på en halvkass bild med.

Foto.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har haft en 15450 med silvertavla och köpte sedan en med blå tavla.
Jag gav ca 130' för silver och 170' för den blå så ja, du får vara beredd att betala lite mer för den.
Jag tycker den bärs något mindre än en Yacht-Master 116622 som jag ägde tidigare. Jag har smala handleder på strax under 16mm och tycker en 15450 sitter helt perfekt på mig. Gillar lite mindre ur och har bland annat sålt en 116610 tidigare för jag tyckte den kändes för stor och "blockig" för min del.
Bjuder på en halvkass bild med.

Foto.jpg
Tack för utlåtandet :)
Vill minnas att jag läste i tråden nyligen att AP öppnat upp för att byta tavlor fritt på Royal Oak. Men kanske bara gäller 15400?
 
  • Like
Reactions: Nic

Nic

Rolex
2-Faktor
Tack för utlåtandet :)
Vill minnas att jag läste i tråden nyligen att AP öppnat upp för att byta tavlor fritt på Royal Oak. Men kanske bara gäller 15400?
Det var så lite :)
Ja jag såg det tidigare jag med. Känner faktiskt inte till för vilka modeller det gäller. Om ingen i tråden vet kan du säkert få mer info om du kontaktar Nymans.
 
Vad har ni för erfarenheter av 15450?
Jag har trånat efter en mindre Royal Oak ett tag och länge tittat på vintage men har blivit lite avskräckt efter historier jag läst samt att priserna stuckit iväg en hel del. Tänker att en modern klocka känns mer safe.

Men hur stort bärs den?
Vad kostar en 15450 idag? Är den blå tavlan jag gillar mest, kostar den premium? Går det att byta tavla? :)
55fc50fd-8666-4331-8dfb-1f0585c02fcd_zpswh8fwens.jpg

Storleken var perfekt upplevde jag och den blå tavlan är grym, länken åt mycket armhår men det kan man väl leva med när den är så snygg. Dock saknade jag lite tyngd, när jag hade den parallellt med andra klockor kändes exempelvis min Daytona mer gedigen på något vis:)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Storleken var perfekt upplevde jag och den blå tavlan är grym, länken åt mycket armhår men det kan man väl leva med när den är så snygg. Dock saknade jag lite tyngd, när jag hade den parallellt med andra klockor kändes exempelvis min Daytona mer gedigen på något vis:)


När jag läser ditt inlägg så inser jag att du är ”skuld” till att det inte blivit AP för mig och att jag sitter här med annat :)

Är dock alltid nyfiken och sugen på AP, har provat 15450 några ggr och tycker den är trevlig.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Storleken var perfekt upplevde jag och den blå tavlan är grym, länken åt mycket armhår men det kan man väl leva med när den är så snygg. Dock saknade jag lite tyngd, när jag hade den parallellt med andra klockor kändes exempelvis min Daytona mer gedigen på något vis:)
Länken på 15450 är dock kort och lövtunn i jämförelse med 15400. Testade den en gång och trodde jag skulle knäcka den
 
Topp