• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Alltid kul att kunna delge info!
Kontentan av det är väl någon som ganska många glömmer; In-house verk betyder inte per definition att det är bättre! Det KAN vara det, men det kan också vara katastrof!
Några av de mest pålitliga verken i världen är från ETA eller JLC. (Räknar bort Rolex eftersom de inte säljer verk till andra och endast deras egna klockor har dem.)
Men vissa in-house verk är fantastiskt bra, så som Omegas nya 85/89/88 serie!

Men de JLC-urverk du nämnde ovan till bla ROO togs ju fram när ägarstrukturen för JLC och AP va sammanflätade så man kan ju nästan kalla det inhouse även då? Hehehe
 

Bas

Patek
Still going strong. Kört denna bjässen varje dag sedan köpet :)
AFB64AA2-65F2-4B2D-8652-007422610A3A.jpeg
 
Men de JLC-urverk du nämnde ovan till bla ROO togs ju fram när ägarstrukturen för JLC och AP va sammanflätade så man kan ju nästan kalla det inhouse även då? Hehehe

Nja, 889 utvecklades helt av JLC, och användes även av JLC självs än idag och IWC under namnet 887 och 884, så inte riktigt!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nja, 889 utvecklades helt av JLC, och användes även av JLC självs än idag och IWC under namnet 887 och 884, så inte riktigt!

Tänkte mer på AP 2329 / 2846 och AP 2126 / 2840. De har väl 888 resp 889 baser? (Men utvecklades när JLC och AP var sammanflätade så kan delvis påstås vara in-house men ändå inte). :)
Men jag är ute på tunn is här, långt från mitt expertområde (däremot ditt :))
 
Tänkte mer på AP 2329 / 2846 och AP 2126 / 2840. De har väl 888 resp 889 baser? (Men utvecklades när JLC och AP var sammanflätade så kan delvis påstås vara in-house men ändå inte). :)
Men jag är ute på tunn is här, långt från mitt expertområde (däremot ditt :))

Båda är baserade på 889 i min vetskap, men 889 och 888 är samma verk, tror bara att det är finishering eller någon ytterst liten detalj som skiljer!
Men det kan mycket väl stämma, att verket togs fram med avsikt att vara lätt att anpassa för montering av moduler! (Tunt, automatiskt, men samtidigt pålitligt.)
Men om det togs fram specifikt i samarbete med AP i avsikt för deras ROO eller om det togs fram i en mer bred avsikt för moduler överlag vet jag inte i skrivande stund.
Det är mycket möjligt och kan samma väl med tanke på historian mellan företagen.

Får höra med JLC-killarna på jobbet och se om de vet! ;)
 
Man rattar alltså alla komplikationer med kronan? Låter jobbigt

Rattar alla komplikationer?!
Min hjärna som urmakare fick precis kortslutning!
Det är en evighetskalender, och är således förinställd att vara korrekt.
På vissa sådana finns knappar i sidan på boetten för snabbjustering, men eftersom det är en evighetskalender så är det bara att det fram tiden manuellt om den stannat så kommer allt vara korrekt ändå.
 

VallMacks

Cartier
Senast ändrad:
Topp