• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

clock

Omega
15300 idag. Var ett tag sedan. Alltid lika gott.
58525817-3C78-4919-8374-E3BE179AFF00.jpeg
Svårslagen den där. Helt klart AP bästa.
 

PJZ

Cartier
Har du 19cm handleder så skulle jag rekommendera 41mm. Men självklart ska du köpa det du är mest bekväm med.
Haha där ligger svårigheten, de har ju ALDRIG någon inne för att ens få testa hur de sitter... Tack för rekommendation :)

Det är en riktigt grym klocka :cigar:
Mina handleder är 19 cm eller kanske max 19.5. Det varierar ju lite beroende på hur varm man är osv :)
Tack för feedback :)

Jag har 17,5-18 cm handled och för mig funkar 15500, men det är precis på gränsen. Den sitter inte helt perfekt kanske. (Se bild högre upp i tråden på 15400)
Jag upplevde att 15400 satt marginellt bättre, höjden gör viss skillnad dem emellan. Men mkt är nog bara känslan av att 15500 enl mig upplevs lite större då tavlan är utformad på annat sätt. För mig är verket i 15500 mkt snyggare och mer proportionerligt klockan.

15450 vs 15500 är ju stooor skillnad rent storleksmässigt och upplevelse. Länkens bredd dem emellan är påtaglig.

För mig landar det i vad man gillar bäst i size och vad du har för andra preferenser.
Galet fina klockor båda två :)

Men för att svara på din fråga, tror jag att du kan ha 15500 med den handleden....
Tack för ett genomtänkt och gediget svar. Jag har aldrig ägt AP utan mest sport rollar. Daytonan sitter absolut bäst av de jag äger. Måste ut och jaga lite.. vill fan pröva dem båda side by side! Hört att man ska gå ner en storlek när de kommer till AP just pga deras "bulkighet". :happyhappy:
 

Svante7

Omega
Haha där ligger svårigheten, de har ju ALDRIG någon inne för att ens få testa hur de sitter... Tack för rekommendation :)


Tack för feedback :)


Tack för ett genomtänkt och gediget svar. Jag har aldrig ägt AP utan mest sport rollar. Daytonan sitter absolut bäst av de jag äger. Måste ut och jaga lite.. vill fan pröva dem båda side by side! Hört att man ska gå ner en storlek när de kommer till AP just pga deras "bulkighet". :happyhappy:

Du menar tvärtom va? :)
 
  • Like
Reactions: PJZ

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Haha där ligger svårigheten, de har ju ALDRIG någon inne för att ens få testa hur de sitter... Tack för rekommendation :)


Tack för feedback :)


Tack för ett genomtänkt och gediget svar. Jag har aldrig ägt AP utan mest sport rollar. Daytonan sitter absolut bäst av de jag äger. Måste ut och jaga lite.. vill fan pröva dem båda side by side! Hört att man ska gå ner en storlek när de kommer till AP just pga deras "bulkighet". :happyhappy:

För vad det är värt:

Jag upplever 15400 & 15500 som betydligt större än Daytona på handleden. Det skiljer väl typ bara 1 mm men det ”känns” mer.

Jag vill påstå att även 15300 ”känns” som en större klocka. Men det är nog den jag hade tittat på om du föredrar storleken på Daytona.
 

fc2

Rolex
Intressant släpp från AP. Limiterad till 500 ex.

5305E159-018C-4FF9-8FA9-D2E84349AFB7.jpeg
Gillar designen men misstänker att den inte är så graciös som originalet. 40 mm är för stort enligt mig, sedan undrar jag om den inte kan vara lite väl hög. Jag har svårt för retrokronografer som kör med automatiska verk, härmandes klockor från en tid när detta inte var uppfunnet ännu.

Hade de kört på ett V.72 eller Lemania 2310 i denna hade det varit årets fullträff.
 

fc2

Rolex
Originalet var dock inte alls stort för sin tid som de skrev. Denna bilden säger allt om hur mycket sämre den nya är:
audemars-piguet-remaster01-chronograph-7.jpg
På nåt sätt är den snygg men tror den är för stor. Bara urverket är 32 mm, att jämföra med de gamla manuella klassiska kronograferna där hela klockan kunde vara 32 mm (obs, ej denna klockas ursprungsmodell). Det jag gillar mest är nog kombinationen mellan guldet och stålet och grunddesignen. Resten är lite fail tycker jag.
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Kanske konstig/dum fråga angående AP Royal Oak stål. Om list priset är 20-21k$ då varför säljes dem under? Skulle de inte gå uppåt än att gå ner och sälja under priset. Har kollat nyss köp & sälj.
Ganska många som såld under list’pris typ 155k | 165k | 180k de här priserna är från 2019 annons. Det är bara några personer som såld över list med +15-20k=215k - 220k

Det jag undrar är vad är det för ”HYPE” ?? Bakom AP Royal Oak stål. Om de säljes under list’pris? Det jag ser att om man kan tillåta sig med en AP typ för list pris då varför ska du vänta?? Ge bara 15-20k extra och köp här i KS
 

Zingo

Rolex
Kanske konstig/dum fråga angående AP Royal Oak stål. Om list priset är 20-21k$ då varför säljes dem under? Skulle de inte gå uppåt än att gå ner och sälja under priset. Har kollat nyss köp & sälj.
Ganska många som såld under list’pris typ 155k | 165k | 180k de här priserna är från 2019 annons. Det är bara några personer som såld över list med +15-20k=215k - 220k

Det jag undrar är vad är det för ”HYPE” ?? Bakom AP Royal Oak stål. Om de säljes under list’pris? Det jag ser att om man kan tillåta sig med en AP typ för list pris då varför ska du vänta?? Ge bara 15-20k extra och köp här i KS
Hyfsat svår text att förstå och syftningar. :confused:

edit: finns många olika ref på RO, vilken avses? Och vilken färg på tavlan?
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Dålig koll på den modellen men tror det har sålts en st senaste halvåret?
Det är väl främst butik versionerna som det är högre tryck på?
”Dålig koll på den modellen men tror det har sålts en st senaste halvåret?” Såg några stycken från förra året.

”Det är väl främst butik versionerna som det är högre tryck på?” Jag vet inte, det är därför jag frågade om AP Royal Oak.
Så du tycker alltså att det är butik versionerna som gäller? ”högre tryck på” eller?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kanske konstig/dum fråga angående AP Royal Oak stål. Om list priset är 20-21k$ då varför säljes dem under? Skulle de inte gå uppåt än att gå ner och sälja under priset. Har kollat nyss köp & sälj.
Ganska många som såld under list’pris typ 155k | 165k | 180k de här priserna är från 2019 annons. Det är bara några personer som såld över list med +15-20k=215k - 220k

Det jag undrar är vad är det för ”HYPE” ?? Bakom AP Royal Oak stål. Om de säljes under list’pris? Det jag ser att om man kan tillåta sig med en AP typ för list pris då varför ska du vänta?? Ge bara 15-20k extra och köp här i KS

Om det är 15400 du menar så var listpriset för den typ 140 när den släpptes 2012 (Kan någon som har bättre koll än jag rätta mig med exakt siffra här). De går för mellan 220-240 nu (ja, innan Corona iaf). På slutet låg väl list på 200k i Sverige (203 har jag för mig).

Men länge kostade en begagnad 15400 typ 140-150. Det sista året har de ökat i pris ordentligt. Detsamma gäller 15300.

15202 är en helt annan historia. 15305 också.
 

Bally

Cartier
Kanske konstig/dum fråga angående AP Royal Oak stål. Om list priset är 20-21k$ då varför säljes dem under? Skulle de inte gå uppåt än att gå ner och sälja under priset. Har kollat nyss köp & sälj.
Ganska många som såld under list’pris typ 155k | 165k | 180k de här priserna är från 2019 annons. Det är bara några personer som såld över list med +15-20k=215k - 220k

Det jag undrar är vad är det för ”HYPE” ?? Bakom AP Royal Oak stål. Om de säljes under list’pris? Det jag ser att om man kan tillåta sig med en AP typ för list pris då varför ska du vänta?? Ge bara 15-20k extra och köp här i KS

Jag la ut min 15400 förra året för 180k, den köptes av en handlare som sen la ut den för 230k~
Av nyfikenhet höll jag koll på sidan om den såldes, den var såld typ 3 dagar senare.
 
Topp