• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nya keramiska 44 ROO-modeller
104432727_271394407512050_1727762149253765340_n.jpg

104442687_774533939749167_7865712077413336213_n.jpg

104684840_119937909467877_5050536204389732405_n.jpg

Källa: https://www.instagram.com/p/CBxpYyyHZUE/
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Coolt, ser lite nytt och fräscht ut. Känns som det börjar bli dags att förnya royal oakserien på något sätt :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Indexen ser förjävliga ut tyvärr. Gillar mkt av resten dock. hade velat se irl, men på bild ser inte tavelfaden speciellt kul ut heller imo. Kanske bättre irl som sagt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här är en annan bild på den gröna. Jag är fortfarande skeptisk. Siffrorna funkar fortfarande inte för mig och den där taniga handleden gör saken inte bättre. (ännu en stulen bild)
D4604788-6E75-4312-BD28-2ABBC0A3F87C.jpeg
Jag har problem med att ringen ska matcha centrum av tavlan, tror jag tycker det ska vara tvärt om isf. Förmodligen lugnast om man inte matchar tavlan med ringen när den är tonad.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Indexen ser förjävliga ut tyvärr. Gillar mkt av resten dock. hade velat se irl, men på bild ser inte tavelfaden speciellt kul ut heller imo. Kanske bättre irl som sagt.
Jag tycker de indexen ser bättre ut på 44mm, de fyller ut tavlan riktigt bra. AP har kört de indexen på offshore i +20 år. Tror 21 men inte helt säker... Så rätt beprövat och en rimlig evolution.
Beroende på tillgänglighet hade jag inte varit främmande att köpa den gröna.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Är ni inte lite tråkiga? Vad skulle ni ändra på ROO för att vidareutveckla den, eller ska den fortsätta se ut som den alltid gjort?
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Att bygga vidare på 26480TI-designen och integrera kronografverket från Code 11:59 hade väl varit en bra start...
Rätt märkligt att de inte integrerat inhouse kronografurverket från Code 11:59 i någon RO modell ännu, när de äntligen skapat ett sådant. Har de inte kapacitet till större serieproduktion av det eller vad kan anledningen vara?
 

ChumpTime

Panerai
Rätt märkligt att de inte integrerat inhouse kronografurverket från Code 11:59 i någon RO modell ännu, när de äntligen skapat ett sådant. Har de inte kapacitet till större serieproduktion av det eller vad kan anledningen vara?

1159-urverket 4401 är 1,3mm tjockare än nuvarande 2385, kan ev ha med det att göra. Det är nog precis det du säger, kapaciteten måste ökas gradvis. Därav sätta 4401 i Re:Master-01 innan ROC får smaka på inhouse. Är väl lite som att Submarinern är den sista modellen från Rolex som inte fått uppgradering från 3135 till 3235. Fast nu spekulerar jag bara.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Swizz beat

Patek
2-Faktor
1159-urverket 4401 är 1,3mm tjockare än nuvarande 2385, kan ev ha med det att göra. Det är nog precis det du säger, kapaciteten måste ökas gradvis. Därav sätta 4401 i Re:Master-01 innan ROC får smaka på inhouse. Är väl lite som att Submarinern är den sista modellen från Rolex som inte fått uppgradering från 3135 till 3235. Fast nu spekulerar jag bara.
Inte omöjligt alls
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Är lite småsugen att prova AP ROO som en OWG-klocka - närmare bestämt denna:

https://gripenbro.se/artiklar/watches/audemars-piguet.html

Pris från KS för 109'. Okänd servicehistorik men ska ha gått igenom säljarens egna urmakare och allt såg tydligen bra ut. Tycker ni att priset på 109' är rimligt med okänd servicehistorik? Någon varning som bör utfärdas om ovan exempel? Exempelvis om kalibern är ökänd för att gå sönder etc eller om klockan väldigt stryktålig. Inte hittat så mycket information mer än att det kan bli dyrt med service om vissa delar behöver bytas ut. Går det att köpa gummiband i andra färger från AP till denna?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är lite småsugen att prova AP ROO som en OWG-klocka - närmare bestämt denna:

https://gripenbro.se/artiklar/watches/audemars-piguet.html

Pris från KS för 109'. Okänd servicehistorik men ska ha gått igenom säljarens egna urmakare och allt såg tydligen bra ut. Tycker ni att priset på 109' är rimligt med okänd servicehistorik? Någon varning som bör utfärdas om ovan exempel? Exempelvis om kalibern är ökänd för att gå sönder etc eller om klockan väldigt stryktålig. Inte hittat så mycket information mer än att det kan bli dyrt med service om vissa delar behöver bytas ut. Går det att köpa gummiband i andra färger från AP till denna?
Det är ett bra urverk i de där som tål att användas. Finns inte jättemånga färgkombinationer till 42mm med smala spännet, svart, blå, grå är de som finns i standardutbudet. Men finns andra färger att beställa, men det kan ta tid att få....
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Det är ett bra urverk i de där som tål att användas. Finns inte jättemånga färgkombinationer till 42mm med smala spännet, svart, blå, grå är de som finns i standardutbudet. Men finns andra färger att beställa, men det kan ta tid att få....
Tack för info! Vet du huruvida det skulle gå att ersätta Gummi-bezeln med en i stål likt denna ref:en 26170ST.OO.D305CR.01 om lusten faller på? Skrivit till Nymans men inte fått något svar än.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack för info! Vet du huruvida det skulle gå att ersätta Gummi-bezeln med en i stål likt denna ref:en 26170ST.OO.D305CR.01 om lusten faller på? Skrivit till Nymans men inte fått något svar än.

Antingen skicka befintlig bezel till oberoende urmakare för att strippas på gummi.
Alt köpa en bezel av handlare, AD kommer inte sälja dig en bezel som inte är till denna referens.
Jag bör ha nån bezel I lager om det blir aktuellt.
 
Topp