• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

The lord

Audemars
Screenshot_20200906_110817_com.android.chrome.jpg
 

Bonumm

Panerai
Helt rätt att Nymans säljer blå 15450. Men deras tilldelning var ytterst minimal när jag pratade med dem. Så cha sen att plocka upp en där är ju obefintlig.
 

Svante7

Omega
Jag trodde att blå tavla på 15450, 15400 och 15500 va Boutique Exclusive. Men på AP:s hemsida står det inget om det. Dock får väl vanliga AD:s knappt några blåa tavlor. Sen skall det ju tilläggas att Nymans även får tag på blåa 15202st om jag har fattat det rätt.
 
Tror inte det är något de är helt öppna med. Har iofs inga konkreta belägg för det påståendet men någon annan kanske vet säkert?
Förr så kunde man få en indikation baserat på serienumrena men idag så går det inte att ta reda på utan insider info och då pratar vi högt upp i organisationen. Återförsäljarna får ingen info om detta.
 

Anders1980

Breitling
Har ägt en 25860 tidigare, kikat på den senare modellen 26300. Är det några skillnader storleksmässigt på dessa? Vet att båda är 39 men tänker att det kan skilja sig på andra delar
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nej de har inte fått några 15202 oavsett material och urtavla på flera år.

Kanske ska tillägga att de inte kommer få det heller. På deras egna event pratade jag med AP och enligt AP är 15202 boutique only.

Kuriosa är att en vän står på listan för en 15202 efter lite AP-köp. 8-10 år sa de när han kollade status. Det måste väl vara ett sätt att få honom att öka spend, väl? Landet är Schweiz om det spelar någon roll.
 

DMechanics

Breitling
Hej! Tänkte kolla Om det finns några AP Jules fans i detta forum, alternativt om ni skulle kunna hänvisa till rätt forum (om detta visar sig vara fel)?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Plockade ut den här finingen från AD igår :) Är mest van vid Rolex och Speedy vintage ur och oftast med vikt länk så den här känns ganska så maffig att ha på handleden men jag vänjer mig säkert :)
9146054E-A0FC-4CB1-B875-180CCAD66BE8.jpeg
Lite intressant att du gick från rassligt vintage till en så stor RO. Någon speciell tanke eller du bara testade dig fram och tyckte denna satt bäst på handleden?
 

Eric Ekman

Breitling
Hej,
Några snabba frågor ang Royal Oak Offshore. Jag har en 26400SO som jag ägt i snart 3 år, tillverkad 2012 skulle jag tro eller något runt det. Tror aldrig den varit servad, i alla fall inte i min ägo och har brukat den ganska sparsamt senaste tiden av olika anledningar. Nu när jag började använda den lite igen går långsamt och håller inte riktigt tiden, vilket för mig är ett tecken på att en service är dags. Den har inte suttit i någon winder under tiden den inte använts. Är det bara Nymans i Stockholm som servar dessa eller kan man hitta någon runt västkusten som gör detta? Vad brukar priset ligga på? Tacksam för lite hjälp :)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Hej,
Några snabba frågor ang Royal Oak Offshore. Jag har en 26400SO som jag ägt i snart 3 år, tillverkad 2012 skulle jag tro eller något runt det. Tror aldrig den varit servad, i alla fall inte i min ägo och har brukat den ganska sparsamt senaste tiden av olika anledningar. Nu när jag började använda den lite igen går långsamt och håller inte riktigt tiden, vilket för mig är ett tecken på att en service är dags. Den har inte suttit i någon winder under tiden den inte använts. Är det bara Nymans i Stockholm som servar dessa eller kan man hitta någon runt västkusten som gör detta? Vad brukar priset ligga på? Tacksam för lite hjälp :)
Enligt Nymans prislista startar en service på en Royal Oak Offshore kronograf på 15 800 kr inkl polering och 12 600 kr exklusive. https://nymansur.com/serviceprislista.html
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Några snabba frågor ang Royal Oak Offshore. Jag har en 26400SO som jag ägt i snart 3 år, tillverkad 2012 skulle jag tro eller något runt det. Tror aldrig den varit servad, i alla fall inte i min ägo och har brukat den ganska sparsamt senaste tiden av olika anledningar. Nu när jag började använda den lite igen går långsamt och håller inte riktigt tiden, vilket för mig är ett tecken på att en service är dags. Den har inte suttit i någon winder under tiden den inte använts. Är det bara Nymans i Stockholm som servar dessa eller kan man hitta någon runt västkusten som gör detta? Vad brukar priset ligga på? Tacksam för lite hjälp :)

Endast Nymans som servar i Sverige.
Går även att skicka direkt till AP Service Center. Kontaktar du AP kan dom skicka pack material och fraktsedel.
Pris hos Nymans
https://nymansur.com/serviceprislista.html
 
Fun fact är att Nymans Urs AP-urmakare Henrik är bland en handfull urmakare i världen som fortsatt får serva AP officiellt. För några år sedan drog man in den "licensen" för i princip alla utomstående urmakare hos ADs men Henrik är så pass bra att man låter honom fortsätta. Om man låter honom polera ens Royal Oak så kommer sannolikt resultatet bli bättre än om man skickar den till AP. Det har jag sett med egna ögon och ofta har de sett ut som nya/opolerade.

Men jag tror inte han tar sig an så många Offshores, mestadels vanliga Royal Oaks utan några större komplikationer.
 
  • Like
Reactions: PJZ

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Fun fact är att Nymans Urs AP-urmakare Henrik är bland en handfull urmakare i världen som fortsatt får serva AP officiellt. För några år sedan drog man in den "licensen" för i princip alla utomstående urmakare hos ADs men Henrik är så pass bra att man låter honom fortsätta. Om man låter honom polera ens Royal Oak så kommer sannolikt resultatet bli bättre än om man skickar den till AP. Det har jag sett med egna ögon och ofta har de sett ut som nya/opolerade.

Men jag tror inte han tar sig an så många Offshores, mestadels vanliga Royal Oaks utan några större komplikationer.
Jasså, har ej sett en enda Nymanspolerad AP som ser lika bra/bättre ut än när AP polerat.
 

Eric Ekman

Breitling
Fun fact är att Nymans Urs AP-urmakare Henrik är bland en handfull urmakare i världen som fortsatt får serva AP officiellt. För några år sedan drog man in den "licensen" för i princip alla utomstående urmakare hos ADs men Henrik är så pass bra att man låter honom fortsätta. Om man låter honom polera ens Royal Oak så kommer sannolikt resultatet bli bättre än om man skickar den till AP. Det har jag sett med egna ögon och ofta har de sett ut som nya/opolerade.

Men jag tror inte han tar sig an så många Offshores, mestadels vanliga Royal Oaks utan några större komplikationer.
Intressant :) Får ta med klockan till Nymans nästa gång jag är i Stockholm helt enkelt. Det gnager lite i mig dock då jag tyckte deras bemötande sist jag var där var helt horribelt men det är väl så när man har monopol.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fun fact är att Nymans Urs AP-urmakare Henrik är bland en handfull urmakare i världen som fortsatt får serva AP officiellt. För några år sedan drog man in den "licensen" för i princip alla utomstående urmakare hos ADs men Henrik är så pass bra att man låter honom fortsätta. Om man låter honom polera ens Royal Oak så kommer sannolikt resultatet bli bättre än om man skickar den till AP. Det har jag sett med egna ögon och ofta har de sett ut som nya/opolerade.

Men jag tror inte han tar sig an så många Offshores, mestadels vanliga Royal Oaks utan några större komplikationer.
Angående poleringen har du fel, Nymans är inte att rekommendera för polering om man gillar originalfinishen.
 
Det är såklart svårt att konstatera och det kan säkert påverka i vilket skick klockan var i när den lämnades in. Om klockan är i dåligt skick och till exempel behöver lasersvetsas så kan jag tänka mig att AP har bättre förutsättningar medan om klockan kommer in med vanliga repor så vill jag ändå hävda att Henrik gör ett väldigt bra jobb och i många fall bättre än vad AP själva hade utfört. Jag har sett många klockor som han polerat som imponerat på mig.
Men det skiljer säkert en hel del mellan de olika urmakarna hos AP också. Det finns säkert några enstaka som är bättre än Henrik men också flera som är sämre. Således skulle jag föredra att Henrik tar hand om min klocka än att den eventuellt går till en ny/mindre erfaren urmakare hos AP.
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Det är såklart svårt att konstatera och det kan säkert påverka i vilket skick klockan var i när den lämnades in. Om klockan är i dåligt skick och till exempel behöver lasersvetsas så kan jag tänka mig att AP har bättre förutsättningar medan om klockan kommer in med vanliga repor så vill jag ändå hävda att Henrik gör ett väldigt bra jobb och i många fall bättre än vad AP själva hade utfört. Jag har sett många klockor som han polerat som imponerat på mig.
Men det skiljer säkert en hel del mellan de olika urmakarna hos AP också. Det finns säkert några enstaka som är bättre än Henrik men också flera som är sämre. Således skulle jag föredra att Henrik tar hand om min klocka än att den eventuellt går till en ny/mindre erfaren urmakare hos AP.
Polering generellt ger ju lite smärre magsår. Bara tanken på att en okänd person ska polera min klocka är jobbig tycker jag.
Hade vart guld att lämna till en person som man VET är svinbra.
Dock hade jag mått bättre om inte flera här direkt påpekade att de inte alls håller med utan nästan anser motsatsen.
 
Topp