• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hehe ja. Det jag menar är att känslan att det ska bli skit är jobbig.
Jag har själv lämnat in på polering och det är väl bara att bita i äpplet.
Däremot vore det såklart skönt att lämna till person som man VET var briljant.
Är väl bara att ta kontakt med ansvarig urmakare och be om lite referenser på tidigare poleringar innan man lämnar in.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Stort grattis och välkommen till 41mm-klubben :)
73BE4130-0681-44AC-8B81-891141029572.jpeg
Tack så mycket :) Ja, AP 15400 och 15500 är ena riktigt fina pjäser tycker jag :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Fun fact är att Nymans Urs AP-urmakare Henrik är bland en handfull urmakare i världen som fortsatt får serva AP officiellt. För några år sedan drog man in den "licensen" för i princip alla utomstående urmakare hos ADs men Henrik är så pass bra att man låter honom fortsätta. Om man låter honom polera ens Royal Oak så kommer sannolikt resultatet bli bättre än om man skickar den till AP. Det har jag sett med egna ögon och ofta har de sett ut som nya/opolerade.

Men jag tror inte han tar sig an så många Offshores, mestadels vanliga Royal Oaks utan några större komplikationer.
Det är nog inte så många som håller med dig där angående poleringen.

Har du några före/efter-bilder på poleringar som Henrik har gjort?
 
Jag funderar på att köpa en vit 15450 och vill gärna höra andra personers synpunkter.
Vilka fördelar respektive nackdelar finns med den? Har läst att den inte håller tiden så bra, kan det stämma?

Hur står sig värdet osv med tanke på den rejäla prisökningen nu i somras?
 
  • Like
Reactions: PJZ

Bonumm

Panerai
Jag funderar på att köpa en vit 15450 och vill gärna höra andra personers synpunkter.
Vilka fördelar respektive nackdelar finns med den? Har läst att den inte håller tiden så bra, kan det stämma?

Hur står sig värdet osv med tanke på den rejäla prisökningen nu i somras?
Vart har du läst att den inte håller tiden? Tycker min håller tiden bra. Nu stannade min nya 15450 utan någon anledning med det är ju en annan femma. Om man ska prata priser så håller väl den med vit tavla Priset sämst och den med blå bäst. Den blåa säljs väl fortfarande över list.
 
Läste det på något engelskspråkigt forum, minns inte exakt var.
Är medveten om att den blå är klart starkare, men kan köpa den vita hos AD. Är osäker om marknadsvärdet hänger på i och med den 20-procentiga prisökningen som skedde i somras. Tanken är absolut inte att sälja den i närtid, men eftersom det är så mycket pengar vill jag att värdet ska stå sig efter kanske 5 år.

Är det något annat man ska tänka på? Blir det lätt märken på den? Eller andra pros/cons?
 
E

EltonBelton

Guest
Läste det på något engelskspråkigt forum, minns inte exakt var.
Är medveten om att den blå är klart starkare, men kan köpa den vita hos AD. Är osäker om marknadsvärdet hänger på i och med den 20-procentiga prisökningen som skedde i somras. Tanken är absolut inte att sälja den i närtid, men eftersom det är så mycket pengar vill jag att värdet ska stå sig efter kanske 5 år.

Är det något annat man ska tänka på? Blir det lätt märken på den? Eller andra pros/cons?

Det är en borstad klocka i stål med delvis polerade ytor. Så ja märken kommer det bli. För några år sedan kostade klockorna under list och nu över så vad som händer om 5 år är svårt att säga. Köp om du gillar! Jag valde mellan 15450 och 15300 och valde den senare då jag tycker storleken och proportionerna var bättre :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Läste det på något engelskspråkigt forum, minns inte exakt var.
Är medveten om att den blå är klart starkare, men kan köpa den vita hos AD. Är osäker om marknadsvärdet hänger på i och med den 20-procentiga prisökningen som skedde i somras. Tanken är absolut inte att sälja den i närtid, men eftersom det är så mycket pengar vill jag att värdet ska stå sig efter kanske 5 år.

Är det något annat man ska tänka på? Blir det lätt märken på den? Eller andra pros/cons?
Varför funderar du ens på en så dyr klocka med så mycket grejer som du är nojig över?

Den är ömtålig på utsidan, ömtålig på insidan, service är dyrt och du vet aldrig vad som händer med andrahandsvärdet.
 

EWEA

Cartier
Hur ställer man alla funktioner på den klockan sköts allt av olika lägen på Kronan eller måste man vrida fram visarna för någon funktion?
Finns 3 lägen på kronan, första är uppdrag, andra månfas och det tredje är för tid/dag/datum. För att bara ändra veckodag så flippar man visaren mellan 23 och 01, nånting liknande för datum. Rätt smidigt faktiskt :)
 
Topp