• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Stort vill ha på den nya St. Tropez offshore! Hmm behöver man verkligen en lägenhet??
upload_2017-6-2_10-6-1.png

upload_2017-6-2_10-5-52.png

upload_2017-6-2_10-5-44.png
Den där ser ju ut att vara stor nog att kunna användas som hem också? Mycket fet dock.
 
Gillar verkligen ROO och ROC, men tycker det är så tråkigt att de inte satt in ett helt eget urverk i den. Basen de bygger på är väldigt bra, men modulverk i den prisklassen känns lite "meh" för mig.
Ja, jag håller med om att för just dessa så köper man inte dem för urverket, men i den prisklassen borde det inte sitta Dubios-Depraz moduler. Men med det sagt så funkar de ändå hyfsat!

De har ju gjort helt egna kronografverk tidigare som funkat bra, ROC Tourbillon till exempel.
 
Modifierat AP 2889 vore något. (Manuellt krono-tourbillon.) Ta bort tourbillonen, vilket borde vara en förenkling och sätt på en datumfunktion på tavelsidan och låt den vara manuell!
 

Jimpa

Panerai
det roliga/sorgliga är att vinden blåser rätt bra och från helt olika håll (typ 180 grader olika....) på de två båtarna vilka ligger typ 50m från varandra ... vilket alla som satt sin fot på en segelbåt ser direkt...
...jag är seglare och bär AP rent generellt.... ;)
Så den bakboetten är inte verklighetstrogen helt enkelt . Schysst endå eller är den fake menar ni ? Sorry för att jag besvärade er med gott humör gott folk.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Så den bakboetten är inte verklighetstrogen helt enkelt . Schysst endå eller är den fake menar ni ? Sorry för att jag besvärade er med gott humör gott folk.
nä den graverade baksidan är absolut äkta, och snyggt gjord å så... ...frågan är väl snarare hur äkta AP:s engagemang är i segling när de släpper igenom ett motiv som är helt knas......:confused:;)
 

fc2

Rolex
Gillar verkligen ROO och ROC, men tycker det är så tråkigt att de inte satt in ett helt eget urverk i den. Basen de bygger på är väldigt bra, men modulverk i den prisklassen känns lite "meh" för mig.
Ja, jag håller med om att för just dessa så köper man inte dem för urverket, men i den prisklassen borde det inte sitta Dubios-Depraz moduler. Men med det sagt så funkar de ändå hyfsat!

De har ju gjort helt egna kronografverk tidigare som funkat bra, ROC Tourbillon till exempel.
Ingen modul i ROC, däremot en FP1185. Bättre verk är svårt att hitta. Det här med in-house börjar gå lite långt tycker jag där många sätter likamedtecken mellan in-house och bra verk med hög kvalitet.
 
Ingen modul i ROC, däremot en FP1185. Bättre verk är svårt att hitta. Det här med in-house börjar gå lite långt tycker jag där många sätter likamedtecken mellan in-house och bra verk med hög kvalitet.

I beg to differ angående 1185. Det är ett relativt krångligt verk att justera och montera kan jag säga av erfarenhet. Den vertikala kopplingen i den är tyvärr ganska krånglig och kronografverket är sammansatt med verkbryggan vilket krånglar till det hela. Sedan så finns det avsevärt mer stöttåliga och hållbara verk.

Du har rätt en del, men APs egna kronografverk har alltid varit bra.
 

fc2

Rolex
I beg to differ angående 1185. Det är ett relativt krångligt verk att justera och montera kan jag säga av erfarenhet. Den vertikala kopplingen i den är tyvärr ganska krånglig och kronografverket är sammansatt med verkbryggan vilket krånglar till det hela. Sedan så finns det avsevärt mer stöttåliga och hållbara verk.

Du har rätt en del, men APs egna kronografverk har alltid varit bra.
Pratar du om deras JLC+modul, 3120+modul, FP1185, Valjoux 22/72 eller något annat verk jag inte kommer på för tillfället?

FP1185 kan vara krångligt att montera, det köper jag, men det har hela tiden varit avsett för lyxklockor, och det är ett kompakt verk. Krånglig montering är inte samma sak som dåligt i min värld, men en urmakare skulle säkert tycka annorlunda. Är bra verk (nu är vi ute på tunn is...) de som är tåliga borde fler argumentera för tex Lemania 1873 i en Speedmaster eller Lemania 5100.

Personligen gillar jag små verk och det är en av anledningen till att jag gillar Lemania CH27, och senare även FP1185. Omegas nya cal. 9300 har större diameter vilket passar bättre i klockor med moderna diameterar och glasbaksida men sånt bryr jag mig mindre om. En nackdel som jag ser med FP1185 är dock dess korta reserv, något som jag som användare märker av, till skillnad från arbetet med att sätta ihop verket.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har bara haft den på mig en kort stund än men jag tycker den sitter bekvämare då jag skulle behövt ha bort en halv länk på min 15300 så än så länge är jag nöjd. Vad tycker du gör att den sitter sämre än på länk? :)


Tack!
Stel infästning av bandet gör att den sitter oskönt på ovansidan handleden, och sedan gör vikspännet sitt också. Fick den inte att följa handleden på ett bra sätt.
 
Topp