• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Säg såhär, det var iallafall inte bezeln på APn....

Förvånad över hur väldimensionerad pannan är. Har aldrig testat en men vet hur trevlig ROO är.
Och se dom sida vid sida sådär, Pannan ser verkligen inte dålig ut!
Klassiskt. Folk som bara sett ensamma Pannor på bild, alternativt enbart reagerar på måtten dissar.. Och sen när de väl får se lite jämförelsebilder och framför allt prova live är det ett annat ljud i skällan...
Nåväl, AP-tråden som detta är kan jag liksom tidigare talare bekräfta att om man rent storleksmässigt trivs med 44 mm Luminor är oddsen synnerligen goda att man trivs med 42 mm ROO (och troligen även 44 mm) och vice versa.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Klassiskt. Folk som bara sett ensamma Pannor på bild, alternativt enbart reagerar på måtten dissar.. Och sen när de väl får se lite jämförelsebilder och framför allt prova live är det ett annat ljud i skällan...
Nåväl, AP-tråden som detta är kan jag liksom tidigare talare bekräfta att om man rent storleksmässigt trivs med 44 mm Luminor är oddsen synnerligen goda att man trivs med 42 mm ROO (och troligen även 44 mm) och vice versa.

Har provat en Submersible som hastigast men det går inte riktigt att räkna.
Och nu sitter och jag och kikar på Luminor i Rosé :rolleyes:
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Och varför man inte ska ta bilder på toan där det är stengolv även om ljuset är bra. Råkade sumpa pannan i golvet och fick en ding på glaset
IMG_8409.JPG
Fuck va surt! Du får ta det på hemförsäkringen.
 

Theess

Breitling
Försöker bestämma mig för drömklockan att spara till, även om det som student är långt borta... 15300 och 15450 är två starka kandidater. Testade en 15400 i Verona på semestern förra veckan och upplevde 41 mm som för stort för min (taniga) handled.
IMG_4092.JPG

Tror ni att 15300 med sina 39 mm skulle räcka eller bör man sikta på 37 mm med 15450? Kan tillägga att jag inte är så förtjust i särskilt stora klockor...

Tacksam för råd! :)
 
Försöker bestämma mig för drömklockan att spara till, även om det som student är långt borta... 15300 och 15450 är två starka kandidater. Testade en 15400 i Verona på semestern förra veckan och upplevde 41 mm som för stort för min (taniga) handled.
IMG_4092.JPG

Tror ni att 15300 med sina 39 mm skulle räcka eller bör man sikta på 37 mm med 15450? Kan tillägga att jag inte är så förtjust i särskilt stora klockor...

Tacksam för råd! :)

Har aldrig testat 15300 så är inget facit men jag tycker att 15450 sitter helt perfekt och jag upplevde den inte alls som för liten i alla fall. Nymans kan ha grå eller vit inne så rekommenderar att du prövar ifall du bor i Sthlm:)
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Försöker bestämma mig för drömklockan att spara till, även om det som student är långt borta... 15300 och 15450 är två starka kandidater. Testade en 15400 i Verona på semestern förra veckan och upplevde 41 mm som för stort för min (taniga) handled.
IMG_4092.JPG

Tror ni att 15300 med sina 39 mm skulle räcka eller bör man sikta på 37 mm med 15450? Kan tillägga att jag inte är så förtjust i särskilt stora klockor...

Tacksam för råd! :)
Baserat på bara den där bilden ser det ju bra ut med 41mm.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Försöker bestämma mig för drömklockan att spara till, även om det som student är långt borta... 15300 och 15450 är två starka kandidater. Testade en 15400 i Verona på semestern förra veckan och upplevde 41 mm som för stort för min (taniga) handled.
IMG_4092.JPG

Tror ni att 15300 med sina 39 mm skulle räcka eller bör man sikta på 37 mm med 15450? Kan tillägga att jag inte är så förtjust i särskilt stora klockor...

Tacksam för råd! :)

Vad kan gå fel med en 15300? Egentligen precis allt men jag lovar att den kommer sitta som gjuten på dig. ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nope slö surfade och tycke uppstod iaf. Jag har ingen AP förstunden men jag väntar på en 15202 som kommer i september. Dock redan tröttnat lite på den men hoppas det blir andra bullar när den väl är på armen.

Okej förstår, såg den där på Nymans i våras och reagerade mest på att tavlan var mycket ljusare än på bilder från AP. Kul med 15202, verkar onekligen omtyckt hos de på forumet som äger dem så det blir nog bra när den landar:) väntar själv ett nyförvärv till hösten i liknande banor, vi får kämpa!
 

hannes1988

Cartier
En fråga till någon av er som har 15300st. Är det någon som vet eller vågar sig på att mäta med skjutmått från skruvhålets övre del upp till överdelen av boetten för att se ungefär hur många millimeter det är på ett opererat exemplar.

Har aldrig kollat på någon live och inte heller på jakt nu direkt men hade vart intressant att veta för framtiden om man kan få till ett köp någon gång (behöver samla lite dolares först)

De flesta ex man ser på nätet ser väldigt polerade ut.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En fråga till någon av er som har 15300st. Är det någon som vet eller vågar sig på att mäta med skjutmått från skruvhålets övre del upp till överdelen av boetten för att se ungefär hur många millimeter det är på ett opererat exemplar.

Har aldrig kollat på någon live och inte heller på jakt nu direkt men hade vart intressant att veta för framtiden om man kan få till ett köp någon gång (behöver samla lite dolares först)

De flesta ex man ser på nätet ser väldigt polerade ut.
Tror det är betydligt lättare och säkrare att be om hjälp av någon som kan bedöma med sina ögon.
 

hannes1988

Cartier
Det är det alldeles säkert men hade vart kul att veta vad det är original och en närbild från sidan. Vet ju att alla sorters specialkompetens finns här på forumet så man kan fråga om man skulle hitta ett ex framöver men vill ändå veta ;):rolleyes:
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en till AP RO igår, en Annual Calendar, Ref 25920... jäkligt nöjd!

IMG_1553.JPG


Saxat från nätet:
Developing an Annual Calendar
Patek Philippe may have invented the annual calendar in 1996, but Audemars Piguet led the counter-charge for the partisans of Le Brassus. The 25920 Royal Oak Annual Calendar was under development within months of Patek’s launch of the groundbreaking reference 5035. But when arriving second to a gala, a grander entrance is required. And in the iconic Royal Oak’s profile, AP found its party-crasher.

The Royal Oak Annual Calendar was designed to sit within the dimensions of the 14790 mid-size. Implementation of the complication was designed to change as little of the now-sacrosanct core style as possible; only a radial date and an off-center month sub-dial betrayed the JLC-based modular complication sitting beneath the tapisserie dial.


One For The Collectors
When the Royal Oak Annual Calendar reached the market in 1998, it represented a unique proposition to collectors. More compact than the 39mm 25686 Royal Oak Perpetual and more exotic than the 14802 Jumbo of that era, the stumpy Annual Calendar was AP’s quirkiest non-Offshore Royal Oak.

Production of the Royal Oak Annual Calendar bridged the two millennia before discontinuation in the early 2000s. At least two dial generations and two materials – steel and yellow gold – were offered on this rarely seen reference. While exact production numbers elude scholarship, the model is uncommon in the collector market and even unknown to many committed collectors of Audemars Piguet.

Mvh
Micke
 
Senast ändrad:

marmot

Panerai
Köpte en till AP RO igår, en Annual Calendar, Ref 25920... jäkligt nöjd!

IMG_1553.JPG


Saxat från nätet:
Developing an Annual Calendar
Patek Philippe may have invented the annual calendar in 1996, but Audemars Piguet led the counter-charge for the partisans of Le Brassus. The 25920 Royal Oak Annual Calendar was under development within months of Patek’s launch of the groundbreaking reference 5035. But when arriving second to a gala, a grander entrance is required. And in the iconic Royal Oak’s profile, AP found its party-crasher.

The Royal Oak Annual Calendar was designed to sit within the dimensions of the 14790 mid-size. Implementation of the complication was designed to change as little of the now-sacrosanct core style as possible; only a radial date and an off-center month sub-dial betrayed the JLC-based modular complication sitting beneath the tapisserie dial.


One For The Collectors
When the Royal Oak Annual Calendar reached the market in 1998, it represented a unique proposition to collectors. More compact than the 39mm 25686 Royal Oak Perpetual and more exotic than the 14802 Jumbo of that era, the stumpy Annual Calendar was AP’s quirkiest non-Offshore Royal Oak.

Production of the Royal Oak Annual Calendar bridged the two millennia before discontinuation in the early 2000s. At least two dial generations and two materials – steel and yellow gold – were offered on this rarely seen reference. While exact production numbers elude scholarship, the model is uncommon in the collector market and even unknown to many committed collectors of Audemars Piguet.

Mvh
Micke
Grattis! Hur upplever du skicket?
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Köpte en till AP RO igår, en Annual Calendar, Ref 25920... jäkligt nöjd!

IMG_1553.JPG


Saxat från nätet:
Developing an Annual Calendar
Patek Philippe may have invented the annual calendar in 1996, but Audemars Piguet led the counter-charge for the partisans of Le Brassus. The 25920 Royal Oak Annual Calendar was under development within months of Patek’s launch of the groundbreaking reference 5035. But when arriving second to a gala, a grander entrance is required. And in the iconic Royal Oak’s profile, AP found its party-crasher.

The Royal Oak Annual Calendar was designed to sit within the dimensions of the 14790 mid-size. Implementation of the complication was designed to change as little of the now-sacrosanct core style as possible; only a radial date and an off-center month sub-dial betrayed the JLC-based modular complication sitting beneath the tapisserie dial.


One For The Collectors
When the Royal Oak Annual Calendar reached the market in 1998, it represented a unique proposition to collectors. More compact than the 39mm 25686 Royal Oak Perpetual and more exotic than the 14802 Jumbo of that era, the stumpy Annual Calendar was AP’s quirkiest non-Offshore Royal Oak.

Production of the Royal Oak Annual Calendar bridged the two millennia before discontinuation in the early 2000s. At least two dial generations and two materials – steel and yellow gold – were offered on this rarely seen reference. While exact production numbers elude scholarship, the model is uncommon in the collector market and even unknown to many committed collectors of Audemars Piguet.

Mvh
Micke

Mkt bra, grattis!
 
Topp