• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ok, tre bilder till. 15300/15400/specialdiver. Känner mig lite kluven när det gäller AP. Ena sekunden känns de fullständigt helrätt för att nästa sekund kännas lite för klumpiga. 15300 är smidigare men jag tyckte inte den nådde upp till samma höga nivå på finish som 15400 och denna diver. Kanske bara var just detta exemplaret?

2D25260C-DF0F-46D0-89C1-FDDA848A8869.jpeg
A182425C-409A-46C3-A47E-5088287B42A1.jpeg
E9F88563-4578-48F0-84B7-D90BA1E766CE.jpeg
Det slutar aldrig vara helt sinnessjukt att folk faktiskt köper och använder 15400.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ok, tre bilder till. 15300/15400/specialdiver. Känner mig lite kluven när det gäller AP. Ena sekunden känns de fullständigt helrätt för att nästa sekund kännas lite för klumpiga. 15300 är smidigare men jag tyckte inte den nådde upp till samma höga nivå på finish som 15400 och denna diver. Kanske bara var just detta exemplaret?

2D25260C-DF0F-46D0-89C1-FDDA848A8869.jpeg
A182425C-409A-46C3-A47E-5088287B42A1.jpeg
E9F88563-4578-48F0-84B7-D90BA1E766CE.jpeg
15300, ja.
Övriga, toknej.
 
Hej på er AP-fantaster!
Går i tankarna att införskaffa mig en 15300 med svart tavla eller en helguld 14790...
Vad tycker ni är ett rimligt pris för klockorna samt finns det något man ska vara uppmärksam för? Har relativt stora handleder (19,5cm), tror ni 14790 kommer upplevas för liten?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det slutar aldrig vara helt sinnessjukt att folk faktiskt köper och använder 15400.
Är det fortfarande 41mm i storleken som du stör dig på? Vill man ha en ny RO från AP och inte orkar vänta på,vill ha eller kan få tag en jumbo så är man förpassad till 41mm. Chrono, Perpetual, Tourbillon, Open Worked,... alla säljs enbart i 41mm. 15400 är ersättaren av 15300 vare sig du gillar den eller inte.

Har en styggelse på handleden idag förresten
F2E411AC-9111-49F8-B300-800B63724BEC.jpeg
 

Zingo

Rolex
Är det fortfarande 41mm i storleken som du stör dig på? Vill man ha en ny RO från AP och inte orkar vänta på,vill ha eller kan få tag en jumbo så är man förpassad till 41mm. Chrono, Perpetual, Tourbillon, Open Worked,... alla säljs enbart i 41mm. 15400 är ersättaren av 15300 vare sig du gillar den eller inte.

Har en styggelse på handleden idag förresten
F2E411AC-9111-49F8-B300-800B63724BEC.jpeg
Eller 37 mm. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är det fortfarande 41mm i storleken som du stör dig på? Vill man ha en ny RO från AP och inte orkar vänta på,vill ha eller kan få tag en jumbo så är man förpassad till 41mm. Chrono, Perpetual, Tourbillon, Open Worked,... alla säljs enbart i 41mm. 15400 är ersättaren av 15300 vare sig du gillar den eller inte.
Den är:

1. För stor för i stort sett alla. Och har du möjligtvis svinstora handleder, så kommer ändå 15300 sitta bättre.
2. Totalt uppfuckad designmässigt. Det går inte bara att göra en 15300 2mm större och tror att det ska se bra ut.

Jag vill påstå att 15400 är till för de som vill ha en så ny RO som möjligt för att ha den under garanti, samtidigt som de inte bryr sig nämnvärt om detaljer eller utseende så länge länken och allt det viktiga signalerar RO.

Tilläggas bör också: Den är för stor. Ja. Men det är ändå mycket rimligare med en ROO, som är större, för det är en klocka som är byggd för att vara stor och vräkig. RO är inte det.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
40-41mm är ju snarare standard idag oavsett vad man tycker om det. Räcker ju att kolla på både Omega och Rolex.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hej på er AP-fantaster!
Går i tankarna att införskaffa mig en 15300 med svart tavla eller en helguld 14790...
Vad tycker ni är ett rimligt pris för klockorna samt finns det något man ska vara uppmärksam för? Har relativt stora handleder (19,5cm), tror ni 14790 kommer upplevas för liten?
Jag har 18,5 runt handleden och hade aldrig valt 14790. 15300 däremot sitter kalas på nästan alla handleder. I ditt fall skulle en Diver (15703/15710) också sitta som en käftsmäll..
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Den är:
Jag vill påstå att 15400 är till för de som vill ha en så ny RO som möjligt för att ha den under garanti, samtidigt som de inte bryr sig nämnvärt om detaljer eller utseende så länge länken och allt det viktiga signalerar RO.
Jag vill påstå att det verkligen inte är så jag upplever Tomas.. Således måste 15400 vara till för fler än ovan beskrivna..
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Jag tycker 15400 med länk ligger bekvämare på min beniga handled än t.ex SubC som hamnar högt och ligger och balanserar på sitt baklock. Tillsammans med SubCs kraftiga utstickande lugs som svävar millimeter över handleden ser det inte snyggt ut och klockan vill vrida på sig både sidledes och upp/ned.

15450 tycker jag får lite konstiga proportioner. Den är lika tjock i boett och länk som 15400 men mindre till måttet och ligger inte värst bra över handledsknölen. Med 15400 lägger sig boetten över hela handleden och lugs/länk kan följa yttre delen av handleden direkt. Nackdelen med 15400 är att den ser stor ut och tar upp nästa hela ovansidan av handleden, något som också förstärks av att länken är så fasligt bred vid boetten, men den känns inte överdrivet stor för mig iom platt undersida. Upplever att 15400s länk är följsam nedåt också, till skillnad mot 15300 på läder där armbandet fortsätter nästan rakt ut. 15400 på läder, lite bättre än 15300 på läder men inte lika följsam som med länk. Nu har jag bara testat gammal jumbo i guld, men den var helt klart bekvämast.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tycker 15400 med länk ligger bekvämare på min beniga handled än t.ex SubC som hamnar högt och ligger och balanserar på sitt baklock. Tillsammans med SubCs kraftiga utstickande lugs som svävar millimeter över handleden ser det inte snyggt ut och klockan vill vrida på sig både sidledes och upp/ned.

15450 tycker jag får lite konstiga proportioner. Den är lika tjock i boett och länk som 15400 men mindre till måttet och ligger inte värst bra över handledsknölen. Med 15400 lägger sig boetten över hela handleden och lugs/länk kan följa yttre delen av handleden direkt. Nackdelen med 15400 är att den ser stor ut och tar upp nästa hela ovansidan av handleden, något som också förstärks av att länken är så fasligt bred vid boetten, men den känns inte överdrivet stor för mig iom platt undersida. Upplever att 15400s länk är följsam nedåt också, till skillnad mot 15300 på läder där armbandet fortsätter nästan rakt ut. 15400 på läder, lite bättre än 15300 på läder men inte lika följsam som med länk. Nu har jag bara testat gammal jumbo i guld, men den var helt klart bekvämast.
33 mm och batteridrivet sitter bra på min handled. Vi är alla olika.
C2855877-CB0F-4E31-AFB9-06CDAC0390F4.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker 15400 med länk ligger bekvämare på min beniga handled än t.ex SubC som hamnar högt och ligger och balanserar på sitt baklock. Tillsammans med SubCs kraftiga utstickande lugs som svävar millimeter över handleden ser det inte snyggt ut och klockan vill vrida på sig både sidledes och upp/ned.

15450 tycker jag får lite konstiga proportioner. Den är lika tjock i boett och länk som 15400 men mindre till måttet och ligger inte värst bra över handledsknölen. Med 15400 lägger sig boetten över hela handleden och lugs/länk kan följa yttre delen av handleden direkt. Nackdelen med 15400 är att den ser stor ut och tar upp nästa hela ovansidan av handleden, något som också förstärks av att länken är så fasligt bred vid boetten, men den känns inte överdrivet stor för mig iom platt undersida. Upplever att 15400s länk är följsam nedåt också, till skillnad mot 15300 på läder där armbandet fortsätter nästan rakt ut. 15400 på läder, lite bättre än 15300 på läder men inte lika följsam som med länk. Nu har jag bara testat gammal jumbo i guld, men den var helt klart bekvämast.
Håller helt med dig kring 15450. Har provat en ett par gånger på Nymans samt provat "frosted" 15450 både i geneve och milano men den känns hög. Föredrar 15400 alla dagar i veckan.
Sen måste jag också säga att jag delar din syn om bekvämlighet kring 15400, upplever min minst lika bekväm som subc (ägt 3st sådana).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vill verkligen gilla mindre RO's men jag får samma känslor som tudors minisubbar eller många mindre Cartiers. Är man inte hipster eller gubbe så tycker jag inte det är snyggt. Kanske att jag lär mig med åldern...
Är knappast speciellt gammal men har lärt mig uppskatta proportioner och komfort efter 10+ år med denna galenskap. Har även mycket svårt för när tex länken böjer kraftigast vid boetten för att sedan gå jämnare på RO. Då är klockan för stor. Förr ville jag ha stora ur för att det var ovanligt och att jag ville att mina dyra inköp skulle synas. Idag går komfort, symmetri före. Samt att handleden ser kraftigare/normalare ut när boetten inte täcker hela handleden.

Detta är dock tycke och smak, så finns få sanningar som gäller individer. Det enda man kan göra är att utmana sig själv och testa något en hel vecka för att sedan kunna utvärdera hur det känns.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är knappast speciellt gammal men har lärt mig uppskatta proportioner och komfort efter 10+ år med denna galenskap. Har även mycket svårt för när tex länken böjer kraftigast vid boetten för att sedan gå jämnare på RO. Då är klockan för stor. Förr ville jag ha stora ur för att det var ovanligt och att jag ville att mina dyra inköp skulle synas. Idag går komfort, symmetri före. Samt att handleden ser kraftigare/normalare ut när boetten inte täcker hela handleden.

Detta är dock tycke och smak, så finns få sanningar som gäller individer. Det enda man kan göra är att utmana sig själv och testa något en hel vecka för att sedan kunna utvärdera hur det känns.
Har fått höra av flera att min datejust är mer flashig/blingig än någon av mina andra klockor. En stor klocka är ju inte synonym med en dyr klocka och det är ju inte så att en 41" syns på 30m håll och en 33mm på 1m håll. Jag respekterar både bärare av en vintage calatrava och 44mm offshore.
Mycket är ju en ren modesak, både du och jag delar nog åsikten att en fin klocka kompletterar ens utstyrsel. När det gäller till komfort så är min RO mer bekväm DJ, detta för att DJn har en tendens att vilja rotera lite på handleden. Så mindre är inte alltid bekvämare av min erfarenhet.

Det är ett bra råd att bära en klocka en hel vecka för att på riktigt bilda sig en uppfattning om storleken är behaglig eller inte. Första utlandsresan med en klocka brukar vara elddopet.
 
Topp