• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

JesperO

Rolex
Intressant att de flesta nästan alltid refererar till diameter måttet när man snackar storlek (och tillverkarna med...)
Det är ju sällan relevant - min vintage Connie (34 mm) har samma bandhorn-till-bandhorn mått som min 1675 (40 mm). Så ”längden” är ju ofta mer relevant när msn pratar storlek...
Gäller kanske allra mest just RO med sin integrerade länk.
Min 36mm ;) sitter klockrent på mig.
56F0D5D2-A1E0-40AD-8BAC-4700C3607FA9.jpeg
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Intressant att de flesta nästan alltid refererar till diameter måttet när man snackar storlek (och tillverkarna med...)
Det är ju sällan relevant - min vintage Connie (34 mm) har samma bandhorn-till-bandhorn mått som min 1675 (40 mm). Så ”längden” är ju ofta mer relevant när msn pratar storlek...
Gäller kanske allra mest just RO med sin integrerade länk.
Min 36mm ;) sitter klockrent på mig.
56F0D5D2-A1E0-40AD-8BAC-4700C3607FA9.jpeg
Ref?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ni med lite AP-erfarenhet, skulle ni säga att det är stor skillnad på vad en ROO tål i form av stötar och väder jämfört med en RO?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Vore det helt idiotiskt att köpa en 15450 på C24 från en gråhandlare? Känns som att de inte dyker upp så ofta på KS.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Vore det helt idiotiskt att köpa en 15450 på C24 från en gråhandlare? Känns som att de inte dyker upp så ofta på KS.
Kolla vad AD kan erbjuda för pris också, de kanske kan matcha. Vet inte hur det är med garanti heller, kan inte AD ge utökat nåt år eller är det bara boutique?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Kolla vad AD kan erbjuda för pris också, de kanske kan matcha. Vet inte hur det är med garanti heller, kan inte AD ge utökat nåt år eller är det bara boutique?

De kommer ju från en AD från början så varför skulle det vara idiotiskt?

Förstår inte frågan?
Spelar väl ingen roll vart ifrån man köper eller?

Tänker mer om det är ovärt om skillnaden inte är så stor (även om jag tycker att den är det) sett ur perspektivet andrahandsvärde, garanti osv. Kommer de alltid från AD? Men andra märken så förekommer det väl en del "läckage" på grossist/fabriksnivå för att balansera marknaden?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tänker mer om det är ovärt om skillnaden inte är så stor (även om jag tycker att den är det) sett ur perspektivet andrahandsvärde, garanti osv. Kommer de alltid från AD? Men andra märken så förekommer det väl en del "läckage" på grossist/fabriksnivå för att balansera marknaden?
Rolex, AP, PP mfl kommer enbart från ADs vad jag känner till. Lågpris märken kanske det är annorlunda för men där finns det någon ingen som bryr sig om var klockan kommer ifrån.

Andrahandsvärdet ska vara detsamma. Klockorna har världsgaranti och kommer från samma fabrik.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Rolex, AP, PP mfl kommer enbart från ADs vad jag känner till. Lågpris märken kanske det är annorlunda för men där finns det någon ingen som bryr sig om var klockan kommer ifrån.

Andrahandsvärdet ska vara detsamma. Klockorna har världsgaranti och kommer från samma fabrik.
Ok, tack! Då kanske man ska överväga att spara 30K på att köpa från UK istället. Svårt att tro att AD i Sverige skulle gå ned så mycket för en kund som de inte har en relation till.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ni med lite AP-erfarenhet, skulle ni säga att det är stor skillnad på vad en ROO tål i form av stötar och väder jämfört med en RO?

Min ROO råkade ut för en olycka i december när den fick en bra smäll av en porslinsskål. Skålen gick i bitar, och bezeln fick några trevliga jack. Men inga problem med verket enligt urmakaren, och den går lika bra nu som innan. Funkade också utmärkt att åka skidor i snålblåst och snöstorm med -12 grader. (Jag glömde ta av den ett par gånger)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Min ROO råkade ut för en olycka i december när den fick en bra smäll av en porslinsskål. Skålen gick i bitar, och bezeln fick några trevliga jack. Men inga problem med verket enligt urmakaren, och den går lika bra nu som innan. Funkade också utmärkt att åka skidor i snålblåst och snöstorm med -12 grader. (Jag glömde ta av den ett par gånger)
Låter utmärkt! Tack!
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Tänker mer om det är ovärt om skillnaden inte är så stor (även om jag tycker att den är det) sett ur perspektivet andrahandsvärde, garanti osv. Kommer de alltid från AD? Men andra märken så förekommer det väl en del "läckage" på grossist/fabriksnivå för att balansera marknaden?
Efter att ha läst på lite verkar det som man kan genom att registrera få fem års garanti på klockor köpta 2017 och frammåt, så se till att inte köpa något gråhandlaren plockat ut från AD innan dess.
 
Topp