• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Morning!
2DE7C577-6CEB-46CB-9688-A88CEC044395.jpeg
 
Rätt ny här i forumet. Hittade hit tack vare en annons, som jag hoppas på :)
Har en Garmin Vivosmart HR+ jag köpte för ett antal år sedan när Teknikmagasinet körde rea på dem. Använder den mest för att sova med, kolla pulsen, men även på orienteringstävlingar när de väl blir av.
Söker efter något att bära mer ofta och nyttja till alla träningspass jag kör. Bodyweightträning och löpning.
Garmin har ju en hel del intressanta alternativ.

Annars har jag kollat en hel del på Polar Vantage V då jag gillar den till utseendet, och deras sätt att se på återhämtning med mera.
Någon som har en och vill dela med sig av hur den är?
Även nyfiken på hur appen upplevs.

Tittat på Suunto 9, men i jämförelse med Vantage V känns den galet stor.
Lite stökigt med Suunto och att de har två appar vad jag förstått. Någon som vet något om dem?

Nu känns nog Fenix 5 kanske lika stor, men gillar ändå utseendet på den svarta Sapphire.

Trevlig läsning här i tråden för övrigt :)
 
Senast ändrad:

Dan1jel

Panerai
2-Faktor
Garmin Tactix Bravo med metall armband (till salu om någon är intresserad)

edit: Såld.
IMG_20190719_173738.jpg
 
Senast ändrad:

TNT

Omega
Jag har haft en Garmin forerunner 735xt i ca 3 år nu. Till utseende (kanske även hårdvara) är den snarlik 235. Till skillnad från 235 har den bl.a. triathlon funktion. Den har fått hänga med många mil löpning, en del simning och ett stort antal OCR-lopp (klockan har då varit med i lera, grus, krypning, klättring, simning, höga hopp/fall mm). Första året hade jag klockan dygnet runt, men växlade arm.

Den har fungerat mer eller mindre perfekt hela tiden. De enda två skavankerna är en repa på glaset (efter att jag slog armen i en putsad vägg) och att mitt mest använda läge på armbandet gått sönder (men jag använder fortfarande originalarmbandet).

Batteritiden är fortfarande i princip som ny. Vid 3-4 pass i veckan behöver den laddas med ca 1-2 veckors mellanrum.

Även om klockan är ganska lätt och gjord i plast så är den extremt tålig och har grymt bra funktion. För mig finns det ingen tvekan om att det blir ytterligare en garmin när den slutar fungera.
Kanske kommer det en bild under morgondagen.
 

phille87

Cartier
Skulle också slå ett slag för garmin 235. Sjukt prisvärd och har de flesta funktioner kopplade till garmin appen. Det är väl simningsfunktionen den inte har, men den kan jag vara utan. Däremot rekommenderar jag skyddsfilm till samtliga av garmins modeller som inte har safirglas. Blir riktigt repigt snabbt.
 

Bilagor

  • 46AFDC93-4213-464A-909D-9FB9A0626D94.jpeg
    46AFDC93-4213-464A-909D-9FB9A0626D94.jpeg
    109 KB · Visningar: 4

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Håller på att kika på en klocka till min sambo. Hon vill ha en träningsklocka som hon även kan använda utanför träningen. Därav får den gärna vara ganska clean och inte så bulkig

Kikat lite på fenix5s och tycker den verkar lovande. Finns dock två grejer som jag stör mig på
  • Lite för stor(och platt?).
  • Går inte att köra musik direkt från klockan och lämna telefonen hemma (finns det på någon klocka idag?)
Någon som har tips på någon annan klocka?


upload_2019-8-5_13-35-59.png
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Håller på att kika på en klocka till min sambo. Hon vill ha en träningsklocka som hon även kan använda utanför träningen. Därav får den gärna vara ganska clean och inte så bulkig

Kikat lite på fenix5s och tycker den verkar lovande. Finns dock två grejer som jag stör mig på
  • Lite för stor(och platt?).
  • Går inte att köra musik direkt från klockan och lämna telefonen hemma (finns det på någon klocka idag?)
Någon som har tips på någon annan klocka?


upload_2019-8-5_13-35-59.png
5S Plus kan spela musik till hörlurar via bluetooth utan en tillkopplad mobil. Hade en sådan.
 

Mankebank

Cartier
Håller på att kika på en klocka till min sambo. Hon vill ha en träningsklocka som hon även kan använda utanför träningen. Därav får den gärna vara ganska clean och inte så bulkig

Kikat lite på fenix5s och tycker den verkar lovande. Finns dock två grejer som jag stör mig på
  • Lite för stor(och platt?).
  • Går inte att köra musik direkt från klockan och lämna telefonen hemma (finns det på någon klocka idag?)
Någon som har tips på någon annan klocka?


upload_2019-8-5_13-35-59.png
Garmin Forerunner 645 är samma storlek men med bättre utformade bandhorn, även om Fenix 5s finns i fler och snyggare färger. Music-modellen kan väl spela musik utan telefon? Dubbelkolla det dock, jag har varianten utan Music men skillnaden är väl just att den dyrare spelar Spotify.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor

Richie

Audemars
2-Faktor
Håller på att kika på en klocka till min sambo. Hon vill ha en träningsklocka som hon även kan använda utanför träningen. Därav får den gärna vara ganska clean och inte så bulkig

Kikat lite på fenix5s och tycker den verkar lovande. Finns dock två grejer som jag stör mig på
  • Lite för stor(och platt?).
  • Går inte att köra musik direkt från klockan och lämna telefonen hemma (finns det på någon klocka idag?)
Någon som har tips på någon annan klocka?


upload_2019-8-5_13-35-59.png
Apple Watch.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Håller på att kika på en klocka till min sambo. Hon vill ha en träningsklocka som hon även kan använda utanför träningen. Därav får den gärna vara ganska clean och inte så bulkig

Kikat lite på fenix5s och tycker den verkar lovande. Finns dock två grejer som jag stör mig på
  • Lite för stor(och platt?).
  • Går inte att köra musik direkt från klockan och lämna telefonen hemma (finns det på någon klocka idag?)
Någon som har tips på någon annan klocka?


upload_2019-8-5_13-35-59.png
Jag hade 245 Music, men bytte till 245 och sparade mig en 500ing. Anledning: Spotify/musiksynkning är väldigt segt och "old school" i menyerna, trots att det sker över WiFi. Att synka podcaster är bökigt tyckte jag. Sen brukar jag inte ha musik när jag är ute och springer, därav kände jag att det var overkill.
Skall du ha smidig musik och allt annat är det nog bara Apple Watch som gör allt smidigt och fint.

Glöm Fenix 5S säger jag, se mitt svar nedan.
245 är annars oerhört bra som träningsklocka/aktivitetsmätare som passar tjejhandleder med likväl som män. Lug to lug-avståndet är rätt kort så den bärs rätt litet (bra för träning, vill ej ha något i vägen i onödan, som exempelvis min gamla Fenix 5).

5S Plus är lika stor som 5S. 42mm, konstigt att 42mm anses vara damstorlek. Hade en på mig, med mia 19.5cm handleder och då satt den bra. Ser nog för stor ut på en kvinna, speciellt när det gäller en everyday klocka.
5S har tyvärr ökänt långa/raka lugs, den bärs mycket större än spec'at. Inte så bra på en vanlig kvinnohandled tror jag.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
I egenskap av trådstartare och evig flippare/testare av klockor, både "riktiga" klockor och smart-/träningsklockor, så följer här "tre-i-en"-recension gällande träningsklockor jag testat nyligen.

Bakgrund:
Jag har ägt Garmin Forerunner 220, Garmin Fenix 5 och Forerunner 235 tidigare. Ville uppdragera min 235 till något med simningsfunktioner och ville allmänt ha en nyare pryl bara.
(Disclosure: Bilder skamlöst stulna från Internet)

Jag ska inte gå in på detaljer gällande funktioner/träningsappar etc, då alla dessa redan har mer grejer än vad gemene man behöver - detta är bara mina reflektioner överlag. Och ja - Garmin är det enda som gäller för mig när det gäller träning - då jag gillar Garmin Connect-appen och statistiken man kan se där.

1: Garmin Instinct
instinct.jpg

Denna köpte jag för att den skulle få ersätta min jobb-beater (SKX007, G-Shock etc) och kombinera med träning.
Sålde den, eftersom den inte levde upp till mina förväntningar kring robusthet. Den tål säkert mer än jag tror - men bandet känns extremt tunt och "flimsigt". Tror att det är en weak-point på den klockan, för att kunna ställa upp som ordentlig beater.
Ytterligare nackdel med bandet är att den är av "kladdig" och svettig sort (iallafall på min handled). Den klibbar fast så in helvete i varmt väder. En sista nackdel - alldeles för liten skärm. Jag gillar inte att det är en fyrkant "riktig" skärm inuti det runda skalet/bezelen så att säga. Ser fult ut när solen inte ligger rätt och man ser kontrasterna.
Den är som sagt G-Shockinspirerad i bygget, och skärmen är något större än en G-Shock 6900 t ex men när jag är ute och springer t ex vill jag ha stora tydliga siffror.
Status: Såld

2. Garmin Forerunner 245 / 245 Music
245.jpg

Köpte först 245 Music, för att använda Spotify offline-synk för podcasts när jag är ute på långtur. Men bytte snabbt till en vanlig 245 (sparade någon 500ing), då synkningsprocessen är på tok för omständig trots över Wi-Fi. Att navigera Spotify-appen i klockan (som man måste gå in i för att ladda ner sitt material) känns 10 år för gammalt. Segt, pixligt och jobbigt. Lösning: jag fortsätter springa utan extern stimulans såsom musik/podcast.
Däremot upplevde jag musik/podcast funka kanon utan avbrott (Airpods 2 samt Jabra Elite Active 65t) när man väl var ute, när man har klockan på vänster handled och springer på.

245 oavsett musikfunktion är en kanonklocka, som har allt man kan vilja ha om man är hobbymotionär och inte tävlar i triathlon eller liknande (där den säkert fungerar med med vissa kompromisser)
Tydlig, högkvalitativ skärm, bärs bra på handleden och är inte lika bulkig i bygget som Forerunner 235. Däremot gillade jag inte det väldigt tunna bandet. Den känns bättre än Instincts band, men Forerunner 45's band är tjockare / känns mer kvalitativt, utan att för den delen vara mindre kvalitativ.
Status: Såld... se nedan varför.

3. Garmin Forerunner 45
45.jpg

Nu undrar ni säkert varför jag "nedgraderat"? Jag tränar förutom styrketräning/crossfit (där jag aldrig i livet skulle bära klocka - det är helt enkelt i vägen för handledsrörelserna och jag får inte ut något av att bära klocka där överlag, finns gott om klockor/timers på väggarna) löpning och en del simning.
Jag var fullt nöjd med tidigare "endast löpning"-klockor såsom 220 och 235, men ville åt den nya teknologin/snabbare GPS-lock m.m med de nya modellerna.
45'an är superb på det sättet att det mig veterligen är Garmins billigaste instegsmodell och duger fullt utmärkt om man bara vill springa (eller cykla). Jag är inte i behov av avancerad running-metrics etc, jag vill bara ha en nätt, ny träningsklocka som visar mig tempo, distans, tid, kadens, puls, vilket denna gör utmärkt.
En liten nackdel (kanske för vissa) är att den bara kan visa 3 data fields per skärm, till skillnad från t ex 235 och 245 som kan visa 4 st. Men jag använder ändå bara 3 sedan tidigare, så detta är inte en nackdel för mig, men kan vara bra att veta innan man köper.

Den har ingen simfunktion - men det klarar jag mig utan - då jag mest blir besviken på Garmins "stroke detection" och dylikt (mest säkert för att jag har dålig Garmin-underkänd teknik..).
En till sak värd att notera är att jag tycker att bandet på denna klocka är den bekvämaste jämfört med ovanstående modeller. Den har en form av integrerad mot boetten-fästning till skillnad från 245 och bandet kramar rakt neråt/runt handleden på ett skönt sätt.

Uppdaterad status gällande FR45: Min verkade ha problem med att hitta GPS.. tog 10-15 minuter (vid flera olika tillfällen) att hitta GPS. Lämnade tillbaka den. En annan nackdel som kom åt mig till slut var den lilla skärmen. Den har ca 26mm skärmyta jämfört med 245 som har 30mm, vilket gör stor skillnad i praktiken.



Hoppas denna minirecension är till hjälp för någon eller några som går i tankar om att köpa ny träningsklocka.
 
Senast ändrad:

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Garmin 235 går i pension efter god service:)
Och in prövar vi Polar Ignite.:)
Det började med att min Garmin cheststrap ballade ur och det var dags för en ny.
Jag har haft väldigt mycket miljöstörningar där jag tränar med Garmins cheststrap, så valet föll på en Polar H10.
Sen gillar jag att ha modell gemensamma artiklar så jag blev lite sugen när jag såg Igniten och slog till.
Löpning är inte min huvuddiciplin utan styrketräning, pulsloggning, sömn och kalorier tycker jag är kul, så det behövde inte vara så komplext.

Jag gillar att H10 kan köra direkt mot polars "Polar Beat" app, samt deras polar flow gillar jag upplägget på:)

Igniten var mindre än 235an vilket var lite synd då jag gillar mustiga pjäser.
Men designen var bättre.

Ska bli kul att testa iaf:)
IMAG5010.jpg
IMAG5012.jpg
IMAG5013.jpg
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Håller på att kika på en klocka till min sambo. Hon vill ha en träningsklocka som hon även kan använda utanför träningen. Därav får den gärna vara ganska clean och inte så bulkig

Kikat lite på fenix5s och tycker den verkar lovande. Finns dock två grejer som jag stör mig på
  • Lite för stor(och platt?).
  • Går inte att köra musik direkt från klockan och lämna telefonen hemma (finns det på någon klocka idag?)
Någon som har tips på någon annan klocka?


upload_2019-8-5_13-35-59.png
Klockan blev en riktig hitt och måste säga att den är rätt snygg.. för att vara en smartklocka
20190824_135018.jpg
20190824_135204.jpg
 
Topp