• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

NickG

Cartier
Jag vet att många bär träningsklockor "civilt" och inte i träningssammanhang, så verkar det även vara på detta forum. Jag har själv en Fenix 5 men den används uteslutande i samband med träning. Om man är intresserad av steg m.m. får man ju ut den datan av iPhone och vill man få en bra uppskattning kring puls så räcker det att bära klockan några dagar för att den ska "förstå" din puls väl.

Jag tänker att alla som hänger på detta forum faktiskt är klockintresserade och vill ha vanliga klockor civilt men uppenbarligen har jag fel, så till min fråga: varför har ni träningsklocka på er civilt?
Jag har använt min Fenix 5 Plus sedan jag köpte den i Februari och mina andra klockor har fått ligga på hyllan, hade en Vivoactive 3 innan som inte alls fick lika mycket handledstid, men efter att ha köpt Fenixen så är jag extremt nöjd med kvaliten och materialet så att jag nästan lurar mig själv att det är en riktig klocka.
Jag har velat ta tag i träningen igen nu inför sommaren och tycker klockan fungerar som världens bästa motivator och personlig tränare, även när man inte tränar. Jag har en urtavla som ständigt visar hur aktiv jag är under dagen vilket gör att jag verkligen ser till att gå ut och röra på mig när jag har haft en stillasittande dag.

Sen tycker jag mig märka att GPS-klockor börjar bli lite av en statussymbol, likadant som att en Rolex många gånger visar att någon lyckats ekonomiskt så visar idag en dyr GPS-klocka att personen har en aktiv livsstil. Tänker att det är därför Garmins klockor har blivit extremt populära för marathon och triathlon utövare men samtidigt 5km joggaren och hobby-cyklisten.
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Jag vet att många bär träningsklockor "civilt" och inte i träningssammanhang, så verkar det även vara på detta forum. Jag har själv en Fenix 5 men den används uteslutande i samband med träning. Om man är intresserad av steg m.m. får man ju ut den datan av iPhone och vill man få en bra uppskattning kring puls så räcker det att bära klockan några dagar för att den ska "förstå" din puls väl.

Jag tänker att alla som hänger på detta forum faktiskt är klockintresserade och vill ha vanliga klockor civilt men uppenbarligen har jag fel, så till min fråga: varför har ni träningsklocka på er civilt?

Stegen. Har inte på mig mobilen hela dagarna plus att jag inte har den när jag springer.stegen blir mer rätt med klockan på. Pulsen, Garmin ex mäter stress och body batteri under dagen.då ska man ha på sig klockan hela dagen för att det ska vara korrekt. Stressen är Olika från dag till dag, beronde på hur man sover,äter eller tränar.blir jag sjuk så ser jag det i stresscore innan det har slagit ut än. Abc sensorerna tycker jag är bra ha som man har på g-shock eller protrek.
Notiser också.
 

Hubbe

Omega
Jag vet att många bär träningsklockor "civilt" och inte i träningssammanhang, så verkar det även vara på detta forum. Jag har själv en Fenix 5 men den används uteslutande i samband med träning. Om man är intresserad av steg m.m. får man ju ut den datan av iPhone och vill man få en bra uppskattning kring puls så räcker det att bära klockan några dagar för att den ska "förstå" din puls väl.

Jag tänker att alla som hänger på detta forum faktiskt är klockintresserade och vill ha vanliga klockor civilt men uppenbarligen har jag fel, så till min fråga: varför har ni träningsklocka på er civilt?

Puls och syremättnaden. Min puls är ibland nere på 32 om nätterna, så vill ha lite koll på hur det ser ut. Bär min Fenix 5x plus i stort sett alltid numera. Gillar den mer och mer.
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Första löpningenmed gbd-h1000 Vs fenix 5 med pulsband. Riktigt bra puls för stt vara på handleden
5DF6ECA9-7E91-45B6-8FA6-AB3DDAE0B8DE.png
BB38DCFA-5A4D-4D27-9C5E-C23258875C60.png
6E5FD924-6FAF-4C6C-9A75-241EEECD274A.png
 

Tre333

Cartier
Vill se ett wristshot på Casion;)!

Coolt! Har själv en Fenix 5s men de nya modellerna från Casio är helt klart lockande, är det något du saknar på din Casio som du har på Fenixen? Funkar synken via appen lika bra på Casio som med Garmins dito? Kör även med Strava och där synkar allt perfekt med Garmin och är lite osäker på hur det är med Casios dito?
Jag har tidigare även haft en fenix 3 som fungerade mkt bra (ville bara uppgradera lite :) )
Om du har möjlighet kanske du kan fota dem bredvid varandra? Alltså Casio och Fenixen?
 

NickG

Cartier
Coolt! Har själv en Fenix 5s men de nya modellerna från Casio är helt klart lockande, är det något du saknar på din Casio som du har på Fenixen? Funkar synken via appen lika bra på Casio som med Garmins dito? Kör även med Strava och där synkar allt perfekt med Garmin och är lite osäker på hur det är med Casios dito?
Jag har tidigare även haft en fenix 3 som fungerade mkt bra (ville bara uppgradera lite :) )
Om du har möjlighet kanske du kan fota dem bredvid varandra? Alltså Casio och Fenixen?
Blev nog fel-citerat men jag är minst lika intresserad av svaren :)
 

Tre333

Cartier
Nytt försök eller så kanske jag bara missförstått vem som har vilka/vilken klocka? :)
Coolt! Har själv en Fenix 5s men de nya modellerna från Casio är helt klart lockande, är det något du saknar på din Casio som du har på Fenixen? Funkar synken via appen lika bra på Casio som med Garmins dito? Kör även med Strava och där synkar allt perfekt med Garmin och är lite osäker på hur det är med Casios dito?
Jag har tidigare även haft en fenix 3 som fungerade mkt bra (ville bara uppgradera lite :) )
Om du har möjlighet kanske du kan fota dem bredvid varandra? Alltså Casio och Fenixen?
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Nytt försök eller så kanske jag bara missförstått vem som har vilka/vilken klocka? :)
Coolt! Har själv en Fenix 5s men de nya modellerna från Casio är helt klart lockande, är det något du saknar på din Casio som du har på Fenixen? Funkar synken via appen lika bra på Casio som med Garmins dito? Kör även med Strava och där synkar allt perfekt med Garmin och är lite osäker på hur det är med Casios dito?
Jag har tidigare även haft en fenix 3 som fungerade mkt bra (ville bara uppgradera lite :) )
Om du har möjlighet kanske du kan fota dem bredvid varandra? Alltså Casio och Fenixen?
appen funkar lika bra som garmin connect. har hört vissa som har problem med casio och strava har inget problem med min.
garmin har mer sporter, casio har bara löpning men sen kan man ändra när man syncat till strava. sen så saknar casio stress mätning men inget jag saknar. träningstatus och återhämtning är likadan på båda från firstbeat. enligt casio så är batteritiden med HR 24/7 på 66 timmar bara. har inte provat det, har min på bara vid aktivitet.
tar kort lite senare ikväll
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Jävlar vad begränsat Polars klockor är när det kommer till själva klockan.
Man kan välja digital eller analog tid, thats it
6971B3E0-5DF2-4F82-831E-F2AFDF66BD19.jpeg
 

Bergets

Panerai
Jag har tidigare ägt både Apple Watches och en Garmin Fenix 5
supernöjd med båda

jag sitter nu och funderar på en Apple Watch series 5 LTE - jag är jätte sugen (impuls? ;) och så slipper jag köpa en cykeldator vilket jag egentligen med skulle gjort. - jag brukar dock störa mig på att ladda den varje natt...
vad säger ni?
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Jag har tidigare ägt både Apple Watches och en Garmin Fenix 5
supernöjd med båda

jag sitter nu och funderar på en Apple Watch series 5 LTE - jag är jätte sugen (impuls? ;) och så slipper jag köpa en cykeldator vilket jag egentligen med skulle gjort. - jag brukar dock störa mig på att ladda den varje natt...
vad säger ni?
Jag har ägt flertalet Aws samt Fexix från Garmin.

Gör mig av med mina aws av samma anledning varje gång, batteritid samt känsligheten.


Numera kör jag en redig träningsklocka, cykeldator samt en mekanisk klocka till "fint"
 

Tre333

Cartier
Jag har tidigare ägt både Apple Watches och en Garmin Fenix 5
supernöjd med båda

jag sitter nu och funderar på en Apple Watch series 5 LTE - jag är jätte sugen (impuls? ;) och så slipper jag köpa en cykeldator vilket jag egentligen med skulle gjort. - jag brukar dock störa mig på att ladda den varje natt...
vad säger ni?

Just att ladda varje natt är största skälet till att apple och samsungs dito går bort för min del. Har nu en fenix 5s som jag även testat "att ha" på styret så funkar den hyffsat som cykeldator. Visar distans och hastighet/tid. Men självklart inte lika mkt som en cykeldator så blir väl en prioriteringsfråga säg :)
 

Bergets

Panerai
Jag har ägt flertalet Aws samt Fexix från Garmin.

Gör mig av med mina aws av samma anledning varje gång, batteritid samt känsligheten.


Numera kör jag en redig träningsklocka, cykeldator samt en mekanisk klocka till "fint"
Just att ladda varje natt är största skälet till att apple och samsungs dito går bort för min del. Har nu en fenix 5s som jag även testat "att ha" på styret så funkar den hyffsat som cykeldator. Visar distans och hastighet/tid. Men självklart inte lika mkt som en cykeldator så blir väl en prioriteringsfråga säg :)

ja jag har samma problem, men det är något med Apple watchen som kallar efter mig :eek:
i fjol loggade jag en 8h kajakpaddlingstur med min dåvarande fenix 5, det kan man ju bara glömma med apple watchen

däremot hade det ju varit hur skönt som helst att lämna iphonen hemma då man ska ut och springa, och ändå vara kontakt bar via klockan ifall det skulle vara något..
 

Carez

Cartier
2-Faktor
ja jag har samma problem, men det är något med Apple watchen som kallar efter mig :eek:
i fjol loggade jag en 8h kajakpaddlingstur med min dåvarande fenix 5, det kan man ju bara glömma med apple watchen

däremot hade det ju varit hur skönt som helst att lämna iphonen hemma då man ska ut och springa, och ändå vara kontakt bar via klockan ifall det skulle vara något..
Det sista uppskattade jag på min senaste AW, att kunna lämna telefonen hemma.
Insåg dock efter ett tag att jag aldrig blev kontaktad när jag var ute och tränade

Jag faller alltid tillbaka till Aw pga smidigheten när man har iPhone, allt fungerar 110% alltid.
Dock som sagt, nu har jag hållt mig borta i 6 månader drygt, det ryktas ju om en ny AW så man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda.
 

Bergets

Panerai
Det sista uppskattade jag på min senaste AW, att kunna lämna telefonen hemma.
Insåg dock efter ett tag att jag aldrig blev kontaktad när jag var ute och tränade

Jag faller alltid tillbaka till Aw pga smidigheten när man har iPhone, allt fungerar 110% alltid.
Dock som sagt, nu har jag hållt mig borta i 6 månader drygt, det ryktas ju om en ny AW så man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda.

här om dagen på WWDC visade apple upp watchOs 7 där de kommer en native app för Sleeptracking.
så vem vet, nästa appe watch kanske har bättre batteri för att förenkla sleeptrackingen
 

Pepsi_II

Breitling
Jag har tränat med "pulsklockor" sedan -90 talet och har ägt massor av Polar och Garmin klockor. Under dom senare åren har det blivit uteslutande Garmin då dom var snabbast ut med en klocka som batteriet höll längre än 2h. Det som är viktigt för mig är att klockan har en tydlig display, är lätt att använda (under aktivitet), har lång batteritid och är väldigt lätt på armen. Sporterna jag håller på med är simning, cykling, löpning, triathlon och längdskidåkning. Just nu äger jag en Garmin 945 och anser att det är det bästa alternativet på marknaden för mina ändamål. Garmin Fenix6 är ett alternativ om man vill ha en snyggare och robustare klocka. Funktionerna är till 99% samma i Garmin 945 och Fenix 6.

Garmin 945
Fördelar: Väldigt lätt (50g), tydlig display, lång batteritid (36h med GPS), ser okej ut.
Nackdelar: Glaset är INTE reptåligt, klockan är helt i plast, lite krångligt att ladda ner rutter att följa, dyr.
Garmin945.jpg
 

Bergets

Panerai
någon som använt både 5s och 5x och har ett hum hur batteritiderna står sig mot varandra?

5s storlek tilltallar mig mest men jag har hittat en begagnad 5x saphirre för 2750kr som förvisso har en rätt repig bezle men det kan man kanske leva med.
 
Senast ändrad:

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Personligen tycker jag att AWs alltid faller på ”varför behövs den?”.
  • Som träningsklocka är skärmen lite liten.
  • Som tillbehör till iPhone så fyller den ingen funktion jag saknar.
  • Den är cool och LTE är skönt att ha, men att komma bort en 60 min från alla måsten går ju att fixa ändå.
Så i slutändan köper jag en för den är cool... och säljer den sedan.
Just nu springer och cyklar jag med ett pulsbälte och telefonen.
 

Pepsi_II

Breitling
någon som använt både 5s och 5x och har ett hum hur batteritiderna står sig mot varandra?

5s storlek tilltallar mig mest men jag har hittat en begagnad 5x saphirre för 2750kr som förvisso har en rätt repig bezle men det kan man kanske leva med.
5x har Även kartfunktion och pålitligare höjdmätare om jag inte missminner mig. Hur mycket ”kräm” som finns kvar i batteriet är ju svårt att säga efter X-timmars användning. Men det kan ju vara värt att kolla när klockan togs i bruk och hur den har använts. Känner inte till att man på ett smidigt sätt kan byta batteriet i Garmin klockor.
 

Bergets

Panerai
5x har Även kartfunktion och pålitligare höjdmätare om jag inte missminner mig. Hur mycket ”kräm” som finns kvar i batteriet är ju svårt att säga efter X-timmars användning. Men det kan ju vara värt att kolla när klockan togs i bruk och hur den har använts. Känner inte till att man på ett smidigt sätt kan byta batteriet i Garmin klockor.

sant
han köpte den 2018, så den är ju 1.5-2år gammal och jag tror att den är rätt så aktivt använd
garmin har ingen meny för att kolla batterihälsa va?
 

Pepsi_II

Breitling
sant
han köpte den 2018, så den är ju 1.5-2år gammal och jag tror att den är rätt så aktivt använd
garmin har ingen meny för att kolla batterihälsa va?
Nej, jag känner inte till någon batteri kontroll för Garmin. Dock har jag jag aldrig hört någon klaga på dåligt batteri efter 1,5-2år. Svårt beslut... priset är ju ganska bra.
 

Bergets

Panerai
Köpte den begagnade 5x igår, en rejäl pjäs
Den fick följa med på paddling idag

IMG_3858.JPG


jag hade den uppkopplad till datorn igårkväll och såg då att där enbart var 240mb kvar av 16gb (trotts att förra ägaren återställt den) - det verkar ju som att "directoryt" får ligga kvar alltså Garmin mappen som öppnas då man ansluter den till datorn.

Förra ägaren ska ha köpt till ett par kartor, så det är väll dom som tar plats, där är bl.a cykelkartor för usa, topoactive europe och något till

finns där något sätt att göra en hel fabriksåterställning? enligt Garmins hemsida ska man välja "Delete Data and Reset Settings." i inställningarna men det alternativet finns inte för mig.

EDIT: jag tog en kopia av garmin mappen från klockan, sedan raderade jag innehållet i mappen på klockan, efter en återställning har den återskapat originalmapparna och nu kan jag flytta över de kartor jag vill behålla
 
Senast ändrad:
Topp