• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Bergets

Panerai
Är lite sugen på en smart klocka,har aldrig ägt en förut. Vill ha de till att logga lite träning kolla notiser mm. Har tittat på Samsung,Apple och fenix. Jag jobbar som målare och kommer använda den i jobbet också (förekommer såklart slipdamm då) jag använder iPhone som mobil. Vilken modell tycker ni skulle passa bäst?

jag hade skaffat en Fenix 5s, 5, 5x, alternativt någon ifrån 6 serien
problemet med apple watch är att man blir tokig på att ladda dom varje natt. Min 5x håller en vecka ifall jag tränar varje dag (och ibland 2ggr om dagen) batteritiden är således ännu längre ifall man tränar mindre.

EDIT: Garmins app är med ett stort plus
 

Rikala

Patek
2-Faktor
jag hade skaffat en Fenix 5s, 5, 5x, alternativt någon ifrån 6 serien
problemet med apple watch är att man blir tokig på att ladda dom varje natt. Min 5x håller en vecka ifall jag tränar varje dag (och ibland 2ggr om dagen) batteritiden är således ännu längre ifall man tränar mindre.

EDIT: Garmins app är med ett stort plus
Garmins klockor är ju inte supersmarta, men dock väldigt bra för va de är gjorda för, tränings/sportklockor.
 

Agnby⌚

Rolex
Är lite sugen på en smart klocka,har aldrig ägt en förut. Vill ha de till att logga lite träning kolla notiser mm. Har tittat på Samsung,Apple och fenix. Jag jobbar som målare och kommer använda den i jobbet också (förekommer såklart slipdamm då) jag använder iPhone som mobil. Vilken modell tycker ni skulle passa bäst?
En Fenix med safirglas kanske vore nåt.
Dra över handsken eller tröjan när du rullar tak så den inte blir vitprickig :)
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
jag hade skaffat en Fenix 5s, 5, 5x, alternativt någon ifrån 6 serien
problemet med apple watch är att man blir tokig på att ladda dom varje natt. Min 5x håller en vecka ifall jag tränar varje dag (och ibland 2ggr om dagen) batteritiden är således ännu längre ifall man tränar mindre.

EDIT: Garmins app är med ett stort plus
Kanske ska läsa på lite mer om Fenix klockorna verkar de som :) frågan är bara vilken av modellerna man ska satsa på? Finns ju säkerligen massa info på Google jag får läsa men kanske någon här som haft några olika modeller som kan ge lite input också
 

Bergets

Panerai
Kanske ska läsa på lite mer om Fenix klockorna verkar de som :) frågan är bara vilken av modellerna man ska satsa på? Finns ju säkerligen massa info på Google jag får läsa men kanske någon här som haft några olika modeller som kan ge lite input också
det beror egentligen på hur mycket du vill lägga och hur stor den ska vara :p

jag har ägt den vanliga 5an och 5X, och jag föredrar 5x alla dagar.
större skärm, Kartor/navigering och bättre batteri
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Kanske ska läsa på lite mer om Fenix klockorna verkar de som :) frågan är bara vilken av modellerna man ska satsa på? Finns ju säkerligen massa info på Google jag får läsa men kanske någon här som haft några olika modeller som kan ge lite input också

Kanske garmin instinct vore något. Bra batteri. tål stryk som g-shock. Den utan solar är riktigt prisvärd
 

NickG

Cartier
Är lite sugen på en smart klocka,har aldrig ägt en förut. Vill ha de till att logga lite träning kolla notiser mm. Har tittat på Samsung,Apple och fenix. Jag jobbar som målare och kommer använda den i jobbet också (förekommer såklart slipdamm då) jag använder iPhone som mobil. Vilken modell tycker ni skulle passa bäst?
F47E373F-B928-4204-8716-F8ECEBB4D940.jpeg

Skulle verkligen rekommenderat Fenix serien för en smartklocka som ska användas varje dag. Inte varit många dagar utan min sedan inköp vilket får ses som ett bra betyg:)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Tjena, har tidigare kört lite Garmin och Suunto som sportklockor, nu senast Suunto Ambit 3 - har varit riktigt nöjd med den. Kör även Suunto som dykdator och gillar den finska attityden. Har precis börjat kolla efter en uppgradering till en smartare klocka, och ser nu att även Suunto börjar köra Googles wear os. Nån som testat de modellerna? Är det nåt att ha? Kör annars bara mac, iphone osv. Inte det minsta intresserad av Apple Watch då den är ful.

Känns ju instinktivt som att det är mer framtidssäkert att köra googles os jmf med suuntos egna plattform, de la ju ner utveckligen av movescount som var rätt bra.

Så, för att förenkla, vilken Suunto klocka är det som gäller för sporter nuförtiden :)?
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Någon som möjligtvis har bild på Instinct bredvid någon Fenix eller G-Shock?
Sent svar och jag antar att det egentligen är en rund G-shock du vill jämföra med Instinct, men såhär ser de ut i förhållande till varandra. Jag har kört Instinct nga månader nu och är riktigt nöjd. Förutom att jag inte blir klok på temperaturmätningen, är det enda jag stör mig lite på är att pulsmätningen inte hänger med om du tränar med mycket pulsvariation. Löpning/gång går bra, men till HIT typ tabata och cross-fit så känns det som att man behöver ett separat pulsband för bättre tillförlitlighet. Jag har vurpat och slagit i den nga ggr utan problem, så den verkar rätt tålig också .
20200820_135854.jpg
 

Agnby⌚

Rolex
Sent svar och jag antar att det egentligen är en rund G-shock du vill jämföra med Instinct, men såhär ser de ut i förhållande till varandra. Jag har kört Instinct nga månader nu och är riktigt nöjd. Förutom att jag inte blir klok på temperaturmätningen, är det enda jag stör mig lite på är att pulsmätningen inte hänger med om du tränar med mycket pulsvariation. Löpning/gång går bra, men till HIT typ tabata och cross-fit så känns det som att man behöver ett separat pulsband för bättre tillförlitlighet. Jag har vurpat och slagit i den nga ggr utan problem, så den verkar rätt tålig också .
20200820_135854.jpg
Den ser ju grym ut. Läste lite om att puldmätningen är sådär. Synd på en pulsklocka o_O
Fin sync förresten :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Sent svar och jag antar att det egentligen är en rund G-shock du vill jämföra med Instinct, men såhär ser de ut i förhållande till varandra. Jag har kört Instinct nga månader nu och är riktigt nöjd. Förutom att jag inte blir klok på temperaturmätningen, är det enda jag stör mig lite på är att pulsmätningen inte hänger med om du tränar med mycket pulsvariation. Löpning/gång går bra, men till HIT typ tabata och cross-fit så känns det som att man behöver ett separat pulsband för bättre tillförlitlighet. Jag har vurpat och slagit i den nga ggr utan problem, så den verkar rätt tålig också .
20200820_135854.jpg
Vet inte om den har inbyggd tempgivare? Eller hämtar data från nätet? Hämtar den från nätet måste du nog slå på någon aktivitet tillfälligt så den får gps signal om var du är. Men mest troligt har den väl inbyggd givare, funkar sådär när klockan sitter på armen. Jag har en Timex ws-4 med inbyggd tempgivare, har ibland tagit loss den och slängt i polarens pool. Efter än sisär 10min vet man hur varmt det är på botten... :angel:
 

acce1999

Patek
2-Faktor
fått hem min Fenix 6 idag :) galet bra finish för pengarna. Någon som kan tipsa hur man byter urtavla (mot något som inte finns inlagt i klockan) blir mkt ”pillande” ikväll :) :)
BE7809BF-3C0A-4813-ACDB-61F3134FB235.jpeg
Ladda ner appen ConnectIQ till din mobil och parkoppla klockan. Mycket nöje!

(Men var observant på att en del av urtavlorna, apparna och widgets från ConnectIQ kan dra extra batteri).
 
Topp