• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Fergi

Rolex
2-Faktor
nytt band idag, beställt ifrån elgiganten
jag är rätt så säker på att deras band inte är original eftersom skruvarna vid låset är philips och inte torx - men de känns för övrigt väldigt bra :)

IMG_3931.JPG
Vad heter den ”urtavlan”?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Volvo P1800, med tanke på din profilbild :)
Hehe, bra scoutat :angel:. Hade tidigare än P1800 av senare årsmodell (med svarta mätare och klocka). Har dock hastihetsmätare (eller var det varvräknare) och klocka i den modell som bilden ovan som pappa plockade ur en 1800:a som han krocktestade på Volvo på 60-talet. Klockan går fint!
 

Agnby⌚

Rolex
Varför inte denna?
https://www.widforss.se/garmin-instinct-solar-surf-white
Då får du visserligen inte tactical functions men du får surf funktioner :) det låter ballare
Annars är den gula snygg!

Banden kostade för övrigt typ 20 kr på Aliexpress. Bra kvalité också.
20kr är absolut inte dyrt! :D
Nä, det där med tidvatten kommer jag aldrig förstå mig på, så länge jag inte flyttar utomlands...
Har den gula tactical functions?
Hade den varit ljusare eller mörkare gul skulle jag inte velat köpa klockan men denna gula är perfekt (iallafall på bild).
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
20kr är absolut inte dyrt! :D
Nä, det där med tidvatten kommer jag aldrig förstå mig på, så länge jag inte flyttar utomlands...
Har den gula tactical functions?
Hade den varit ljusare eller mörkare gul skulle jag inte velat köpa klockan men denna gula är perfekt (iallafall på bild).
Nej tror bara dom militära färgerna har taktiska funktioner. Typ att man kan stänga av synk mot klocka. Fallskärmsläge osv.
 

Agnby⌚

Rolex
Nej tror bara dom militära färgerna har taktiska funktioner. Typ att man kan stänga av synk mot klocka. Fallskärmsläge osv.
Undra hur många privatpersoner som har nytta av tactics egentligen... o_O

"Med dubbla positioner visar klockan samtidigt två uppsättningar koordinatsystem, som till exempel MGRS och latitud/longitud, på samma dataskärm
När nattvisningsläget är aktiverat kommer skärmens inställning för bakgrundsbelysningen att minska till en nivå som inte stör mörkerglasögonens funktion.
Stealthläge där lagring upphör och delning av GPS-position och trådlösa kommandon inaktiveras. I dolt läge är GPS-positionen synlig på enheten; platserna sparas dock inte i enhetsminnet eller delas
Jumpmaster med tre hopptyper: HAHO, HALO och Statisk"
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Undra hur många privatpersoner som har nytta av tactics egentligen... o_O

"Med dubbla positioner visar klockan samtidigt två uppsättningar koordinatsystem, som till exempel MGRS och latitud/longitud, på samma dataskärm
När nattvisningsläget är aktiverat kommer skärmens inställning för bakgrundsbelysningen att minska till en nivå som inte stör mörkerglasögonens funktion.
Stealthläge där lagring upphör och delning av GPS-position och trådlösa kommandon inaktiveras. I dolt läge är GPS-positionen synlig på enheten; platserna sparas dock inte i enhetsminnet eller delas
Jumpmaster med tre hopptyper: HAHO, HALO och Statisk"
Jag valde tactical bara för färgen. Ville ha helt svart. Jag kommer aldrig använda funktionerna.
100kr skillnad så det var värt
 

Agnby⌚

Rolex
Klockan. Imponerande exakt, tycker jag. Just efter jag tog kortet justerade klockan till 435 m, inte ens en 1/2 % fel, om jag räknar rätt!
Beställde ju en sån igår som du har på dig men ångrade mig direkt efteråt och ska byta till en solar istället. Väntar bara på att Klockia ska återgå till arbetet efter helgen :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har kört med en del olika, här är några jag testat:
Har kört en variant på denna innan.
Screenshot_20200822-170804_Connect IQ.jpg


Önsketänkande att någon gång köpa en riktig PH.
20200822_171255.jpg

Testade ta en bild från nätet på en Omega, blev inget vidare dock...
20200822_170944.jpg

Actiwheather eller Army är nog de jag kör mest med.
Screenshot_20200822-170337_Connect.jpg
 

NickG

Cartier
Efter att polaren gick och köpte en Garmin Fenix 6X Titan med titaniumarmband, vilket jag var väldigt tveksam till från början, har alltid tyckt som ser mycket bättre ut med gummiband.
Men efter att ha sett hans så blev jag själv lite sugen, så köpte ett homage stålarmband till min Garmin Fenix 5 Plus, men nu när det sitter på så blev jag lika tvekam igen haha.
F53F9B3A-C1DF-4A58-A5E9-3C5DA57E08FB.jpeg

1ED22A0A-19BC-4EC3-83DE-1822C087BF12.jpeg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Efter att polaren gick och köpte en Garmin Fenix 6X Titan med titaniumarmband, vilket jag var väldigt tveksam till från början, har alltid tyckt som ser mycket bättre ut med gummiband.
Men efter att ha sett hans så blev jag själv lite sugen, så köpte ett homage stålarmband till min Garmin Fenix 5 Plus, men nu när det sitter på så blev jag lika tvekam igen haha.
F53F9B3A-C1DF-4A58-A5E9-3C5DA57E08FB.jpeg

1ED22A0A-19BC-4EC3-83DE-1822C087BF12.jpeg
Lurigt det där. Har personligen ALLTID föredragit länk på mina klockor. Har kämpat med att köra på läder och korta stunder med Nato, men alltid tillbaka till länk.

Ända till dess att jag började bära träningsklocka i stort sett på heltid. Jag har haft någon form av pulsklocka i min träning sedan 2006, men i alla år enbart under träning ända fram till jag köpte en Garmin Fenix 5 2017. Då började jag använda den nästan uteslutande. Och för den typen av klockor håller jag med dig. Silikon eller gummi är det självklara. Funkar som bäst när det blir svettigt och sitter stadigt på handleden. Eftersom det är snabbkoppling på banden så har jag köpt några extra band, bland annat i läder (vilket ju inte alls är lämpligt vid träning). Och när jag lyxade till med en ny Garmin förra året, så slog jag till på en titanlänk också. Den kommer till användning då och då, men även om den är lätt, så tar den lite udden av finessen med att få klockan att sitta tight (inte så att man fipplar med länken inför ett träningspass). Det funkar dock ganska bra att ha den kombinationen på träning, även om silikonband är bäst.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Solar eller inte på Garmin? Det är ju rätt mycket högre pris på solar åtminstone procentuellt. Är det värt det? Hur snabbt laddas Garmin i ljus och hur ljust behöver det vara?
 
Topp