• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Ah. Tycker det märks mindre med negativ bakgrund. Annars är det en toppen klocka, fast det vet du ju. Du hade väl den ett tag. Nya solar instincten är nog en rätt bra uppgradering .

Kör gpsen varje dag när jag cyklar till jobbet och har även kört den vid simning utomhus.
IMG_20200826_175831.jpg
Snyggt med lite olika band. Köpte nyss en instinct här på forumet som kommer nästa vecka. Men blev lite sugen på att beställa några band. Nån säljare som du rekommendera? Är aldrig handlat på aliexpress.

Förresten är det nån annan som ska beställa så kanske man kan köra ett gruppköp?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Snyggt med lite olika band. Köpte nyss en instinct här på forumet som kommer nästa vecka. Men blev lite sugen på att beställa några band. Nån säljare som du rekommendera? Är aldrig handlat på aliexpress.

Förresten är det nån annan som ska beställa så kanske man kan köra ett gruppköp?
Nej jag tog det billigaste och valde frakt från Europa. Frakten är såpass billig att jag inte tror det lönar sig att göra gruppköp.
 

NickG

Cartier
IMG_20200830_135516.jpg

Då jag inte var helt överens med min tidigare länk, tung och väldigt udda länkar så hittade jag en eftermarknadslänk för Fenix 6 som även passar på min Fenix 5 Plus, den är även i Titan precis som originallänken, rekommenderas starkt!
 

OlleC

Breitling
Är det förbjudet att fråga om golfklockor i den här tråden? Om inte - Någon som har en Garmin S60/S62 och kan ge utlåtande? Det jag främst är nyfiken på är:

1) GPS och banuppdatering - Tycker ni att det funkar bra?
2) Funkar klockorna bra även för andra aktiviteter? Typ löpning/cykling/simning?
3) Finns det något rimligt alternativ till Garmin? Bushnell (?)

Tack på förhand!
//Olle
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Nån som är intresserade av garmin instinct tactical?
Köpte nyss här på forumet men är inget för mig så tänkte kolla här innan jag lägger ut annons
Mvh k
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Jag sneglar åt en Fenix 6/6s. Sweetspot på klockor rent generellt ligger för mig på ca 40 mm och gärna med 20 mm band, vilket talar för 6s men blir 42 mm för litet och plottrigt på den typen av klocka?
 

Tre333

Omega
Jag sneglar åt en Fenix 6/6s. Sweetspot på klockor rent generellt ligger för mig på ca 40 mm och gärna med 20 mm band, vilket talar för 6s men blir 42 mm för litet och plottrigt på den typen av klocka?
Jag bytte från en Fenix 3HR till en Fenix 5s just för att den är lite mindre och smidigare. Inte märkt någon brist på funktioner eller möjlighet att se och använda den på samma/liknande sätt som förra. Möjligen att batteriet är lite sämre men marginellt. Lättast är nog att du testar i någon butik som har de varianter du funderar på så ser du vad som passar :)
 

Crispie

Rolex
Jag sneglar åt en Fenix 6/6s. Sweetspot på klockor rent generellt ligger för mig på ca 40 mm och gärna med 20 mm band, vilket talar för 6s men blir 42 mm för litet och plottrigt på den typen av klocka?
Jag har inte provat S varianten men min sweetspot ligger runt 38-40mm och jag kör 5 sapphire på 47mm. Jag tycker att den här typen av klockor spelar i en annan liga och storleken stör mig inte alls. Den lätta vikten gör ju sitt till för bekvämligheten. Mina fem cent. Men som ovan, kolla om du kan testa i butik.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har inte provat S varianten men min sweetspot ligger runt 38-40mm och jag kör 5 sapphire på 47mm. Jag tycker att den här typen av klockor spelar i en annan liga och storleken stör mig inte alls. Den lätta vikten gör ju sitt till för bekvämligheten. Mina fem cent. Men som ovan, kolla om du kan testa i butik.

Jag tycker tvärr Fenix 5 standardstorlek (dvs 47mm) är så larvigt stor även om den är lätt på handleden.
Även om man har hyfsat medelstora handleder så klarar oerhört få människor av en lug to lug på runt 55mm som 47'an mäter. Det ser förjävligt ut när var och varannan nisse springer runt på stan (alltså utanför fystid) med såna klockor. Det är min åsikt. :)

Ungefär lika skrattretande som när var och varannan 16-17cm-handled på forumet bär Panerai och får "ser bra ut" :D
 

Crispie

Rolex
Jag tycker tvärr Fenix 5 standardstorlek (dvs 47mm) är så larvigt stor även om den är lätt på handleden.
Även om man har hyfsat medelstora handleder så klarar oerhört få människor av en lug to lug på runt 55mm som 47'an mäter. Det ser förjävligt ut när var och varannan nisse springer runt på stan (alltså utanför fystid) med såna klockor. Det är min åsikt. :)

Ungefär lika skrattretande som när var och varannan 16-17cm-handled på forumet bär Panerai och får "ser bra ut" :D
Hehe, ja. Det är inte direkt för att det ser så jävla snyggt ut som jag har den. Tycker att oerhört få smartklockor är stiliga dock. Köpte mig precis en vivosmart4 som komplement. Tanken är att de andra klockorna ska få mer handledstid och att trackingen ska kunna vara oavbruten.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Tack för input. Jo, jag får väl ta mig till en butik och klämma lite -tänkte mest att det kan dyka upp saker man retar sig på efter en tids användande som är lätta att missa när man klämmer på en dummy några minuter i butik.
Om det bara är batteritiden som påverkas och inte handhavandet så lär jag nog ta den lille. Jag har så svårt för stora klockor (ffa av Mudmaster-typen som ser ut som en Transformersleksak på handleden).
 
Senast ändrad:

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Kan någon komma med input i frågan Fenix vs Apple Watch? Jag kommer att använda den som träningsklocka, men också i jobbet där kopplingen till telefonen är en sak jag troligen kan uppskatta.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Kan någon komma med input i frågan Fenix vs Apple Watch? Jag kommer att använda den som träningsklocka, men också i jobbet där kopplingen till telefonen är en sak jag troligen kan uppskatta.

har du iPhone är AW oslagbart när det kommer till sömlös integrering om du ska använda klockan dagligdags.
Som endast fysklocka är dock Garmin det bästa tycker jag.
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
En fråga till er med träningsklocka i allmänhet och till er med Gramin i synnerhet.
Jag använder en Garmin fenix 6 pro när jag springer och motinerar. Jag upplever att löptempot är mycket mindre precist när jag springer på skogsslinga än under bar himmel. Självklart förstår jag att det är bätte kontakt med allt vad som behövs när man är utanför skogen, men ska det verkligen diffa mycket mellan fri och skymd himmel?
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
En fråga till er med träningsklocka i allmänhet och till er med Gramin i synnerhet.
Jag använder en Garmin fenix 6 pro när jag springer och motinerar. Jag upplever att löptempot är mycket mindre precist när jag springer på skogsslinga än under bar himmel. Självklart förstår jag att det är bätte kontakt med allt vad som behövs när man är utanför skogen, men ska det verkligen diffa mycket mellan fri och skymd himmel?
Alla garmin jag haft så har jag märkt detta. Räcker ett stort träd så ändrar den tempot
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
En fråga till er med träningsklocka i allmänhet och till er med Gramin i synnerhet.
Jag använder en Garmin fenix 6 pro när jag springer och motinerar. Jag upplever att löptempot är mycket mindre precist när jag springer på skogsslinga än under bar himmel. Självklart förstår jag att det är bätte kontakt med allt vad som behövs när man är utanför skogen, men ska det verkligen diffa mycket mellan fri och skymd himmel?

GPS (även GLONASS och andra system) är aldrig såpass exakt och snabbt så det mäter exakt och sekundsnabbt när man springer snåriga och/eller delvis täckta spår (täckta av träd, moln osv).

Mitt bästa råd vid löpning är att byta datasidornas tempodel till "varvtempo" eller "tempo" (snittempot över hela rundan). Att ha "aktuellt tempo" som uppdaterar var och varannan sekund är bara en stressfaktor då det sällan är 100% tillförlitligt.
Detta oavsett klocka/modell.
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
GPS (även GLONASS och andra system) är aldrig såpass exakt och snabbt så det mäter exakt och sekundsnabbt när man springer snåriga och/eller delvis täckta spår (täckta av träd, moln osv).

Mitt bästa råd vid löpning är att byta datasidornas tempodel till "varvtempo" eller "tempo" (snittempot över hela rundan). Att ha "aktuellt tempo" som uppdaterar var och varannan sekund är bara en stressfaktor då det sällan är 100% tillförlitligt.
Detta oavsett klocka/modell.
Bra tips. Tack!
 

OlleC

Breitling
Provar igen - Nån som har input?
Puss

Är det förbjudet att fråga om golfklockor i den här tråden? Om inte - Någon som har en Garmin S60/S62 och kan ge utlåtande? Det jag främst är nyfiken på är:

1) GPS och banuppdatering - Tycker ni att det funkar bra?
2) Funkar klockorna bra även för andra aktiviteter? Typ löpning/cykling/simning?
3) Finns det något rimligt alternativ till Garmin? Bushnell (?)

Tack på förhand!
//Olle
 

NickG

Cartier
En fråga till er med träningsklocka i allmänhet och till er med Gramin i synnerhet.
Jag använder en Garmin fenix 6 pro när jag springer och motinerar. Jag upplever att löptempot är mycket mindre precist när jag springer på skogsslinga än under bar himmel. Självklart förstår jag att det är bätte kontakt med allt vad som behövs när man är utanför skogen, men ska det verkligen diffa mycket mellan fri och skymd himmel?
Haft liknande problem, löste sig när jag valde att köra både GPS och Glonass under inställningar på löpaktiviteten, som standard använder den bara GPS.
 

joppa

Omega
Provar igen - Nån som har input?
Puss

Har inte koll på golf-funktionerna, men gällande alternativ skulle jag säga att det inte är värt att köra på något annat alternativ än Garmin när det gäller GPS-klockor. Jag har haft både Suunto och Polar utöver Garmin och ingen har varit lika bra rent funktionsmässigt. Sen har Garmin också i mitt tycke den bästa mjukvaran för statistik, om du tänkt använda klockan till träning utöver golf.
 
Topp