• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Instinct funkar bra hittlis. Ska försöka skriva en recension i helgen
3BBB3225-51C9-4C03-96A1-73948B938020.jpeg
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
@Pojken från Götet Misstänker att du har någon form av erfarenhet av G-Shock av något slag sedan tidigare... ;-) Kan du jämföra lite med Instinct? Objektivt alltså, nu när kanske första rosa moln-fasen är över med din Instinct.
Hur skulle du bedöma slittåligheten i jämförelse med random G-Shock?
Jag tänker framförallt på bandet, bandinfästning, bezel..
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
@Pojken från Götet Misstänker att du har någon form av erfarenhet av G-Shock av något slag sedan tidigare... ;-) Kan du jämföra lite med Instinct? Objektivt alltså, nu när kanske första rosa moln-fasen är över med din Instinct.
Hur skulle du bedöma slittåligheten i jämförelse med random G-Shock?
Jag tänker framförallt på bandet, bandinfästning, bezel..
Hämtar ut min dator från service imorgon, skriver ihop en liten recension och publicerar senast fredag. Annars blir det smörgåstårta;)
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
En liten recension av Garmin Instinct. Ursäkta stavfel och halvkassa bilder. Skrev ihop litet snabbt mellan tentaplugga. Har ni fler frågor så shot.


Innan jag köpte min Instinct körde jag på en Fenix 5X, en gedigen klocka med alla funktioner. Är en prylnörd så klart man vill ha det bästa. Dock kände jag att efter använt den dagligen i några veckor att den är för stor. Dels har jag inte särklit grova handleder och klockan i sig är stor. Jag slog i dörrkarmar, den fastna i jackan osv. För min del behöver jag en klocka som tål att åka i backen osv.


När jag såg Instincten så tyckte jag direkt den såg intressant ut. Dels för att den var mindre och skulle passa bättre på mig men också att den såg mer stryktålig ut. Skärmen är tyvärr inte safirglas men den skyddas mycket bättre då den likt G-Shock är lite nersänkt och skyddas av bezeln.


Caset:

Inte helt förvånande så är det plastigt, lik g-shock. Dock känns den ändå väldigt stabil, som bilden nedan ligger den bredvid min G-shock jag använt innan. De liknar varandra boettmässigt. Dock har G-shock lite mer tryckvänliga knappar. Instincten sitter bra på handleden och omfamnar en bra, Jag tycker inte den upplevs klumpig. Är van vid Panerai så när jag tar på Instincten känns den väldigt behändig. Dock kommer boetten att skrapas om man slår i klockan. Har hänt mig dock en väldigt liten ding, se bild.
F94B57FE-34ED-4CDB-8BE3-9FEB2986F5DE.jpeg

473913E0-4E11-4B7D-ADEA-0A5770884309.jpeg


632DF5A3-A758-43D1-AC55-AF0619DD4B03.jpeg


Armband:

Armbandet matchar den gråa boetten. Det sitter riktigt bra på handleden, i mitt tyckte bättre än än Fenix-gummit. Infästningarna till boetten känns stabila. Det är förstärkning vid ”ändlänkarna” och de är fasta vilket jag tycker är bra. Det gör att klockan sitter tightare mot handleden.

CAD910AA-E6BB-412D-B320-DB1FCD9E4F9E.jpeg

68AB5B10-41B8-4307-81A8-48D50F7B6651.jpeg

FFB75979-4917-48FA-A2B5-61B3C09E8A8F.jpeg

Glaset/skärmen:

Som jag skrev innan är glaset skuddat av bezeln likt g-shock vilket är bra. Och jag tror den kommer klara lite mer än tex en Fenix utan safirglas. Dock tycker jag glaset lätt blir smutsigt, får torka av den 2-3 gånger om dagen.


Funktioner:

Ja den har det mesta. Jag tränar mest löpning och gym och den fungerar bra till det. Den räknar reps och skriver automatiskt in vilken övning, vilket Fenix också gör. Pulsmätningen är lite upp och ner, i början upplevde jag att den diffade mycket, nu har den dock blivit mer korrekt även om den ibland skenar iväg upp.

Skärmen är utan färg men jag tycker det fungerar bra, trodde jag skulle vara besviken men det är jag inte. Kan dock tänka mig om man använder gps att färg är att föredra.


Summasummarum

4/5. Kommer den med safirglas blir den helt toppen. Den passar personen som är mer aktiv i skog och mark. Eller jobbar mer fysiskt. Perfekt storlek och den ser bra ut med.


Till @Parabellum

Jag tror det finns viss risk att klockan kan gå sönder ifall man åker ner i asfalt eller får direkt slag mot den. Den kommer repas och få dings dock inte mer än g-shock. Är kluven till ifall jag väljer G-shock eller inte. Båda klockorna känns liknande, men G-shock är alltid G-shock. Dock tycker jag inte Instinct är superdyr så jag ska prova att köra järnet med den tills den går sönder.
F3E8FFBC-FE2F-4C74-9F6B-AB5CD89E3F26.jpeg

E7C01F02-61D0-478C-BDE4-A41C9184D638.jpeg

D6C847EB-40B4-45EA-BDAD-87B9A1A24324.jpeg

7B2858C0-E440-4377-9131-A3F23DD68C9D.jpeg
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS

Riki87

Cartier
2-Faktor
A0E60A7C-7DFE-48C5-BD6C-AC55A1DC7301.jpeg
383098CD-495D-4FC2-B6DB-49D11D91C458.png
Har haft casio wsd f10, Fenix 3,fenix 5 men ingen barometer har varit så på pricken som instinct. Har inte kalibrerat den på flera dagar dessutom. Sen vet man inte om appen är perfekt men har inte mkt annat att gå efter
 

Crane

Panerai
Dubblar fotot idag och slår ett slag för Garmin Forerunner 235.
Har klarat mig länge med min Casio 5610 på löprundorna, men nu när det är dags för maran igen så är en klocka med GPS oslagbar till träningspassen.
Då jag endast använder klockan vid löpning så berörs jag inte så värst av att den är lite klenare byggd. Den gör sitt jobb bra och den mängd information man får ut efter ett pass är kanon :)
8FACF8C0-425C-408F-9852-09305A231D98.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Dubblar fotot idag och slår ett slag för Garmin Forerunner 235.
Har klarat mig länge med min Casio 5610 på löprundorna, men nu när det är dags för maran igen så är en klocka med GPS oslagbar till träningspassen.
Då jag endast använder klockan vid löpning så berörs jag inte så värst av att den är lite klenare byggd. Den gör sitt jobb bra och den mängd information man får ut efter ett pass är kanon :)
8FACF8C0-425C-408F-9852-09305A231D98.jpeg
FR235 är den perfekta löparklockan.
Min säger hej:
349EC126-176F-4FAC-AFE0-1088283A2F5C.jpeg
Hur funkar gps’en i eran?
Jag har forerunner 230 men ska nog flippa den, tar typ 10min att hitta gps-signal..
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Hur funkar gps’en i eran?
Jag har forerunner 230 men ska nog flippa den, tar typ 10min att hitta gps-signal..
Min 235 prickar GPS oftast inom 10-15 sekunder när jag kliver ut och sätter på den. Kan inte minnas att den tagit mer än ~1 minut som mest vid riktigt dåligt väder.
Jag kör inte GLONASS, bara GPS.

Jag hade 220 innan som kunde ta upp mot 5 minuter ibland att fixa GPS om det var molnigt ute, vilket var en av anledningarna (+ att jag ville ha optisk pulsmätare) att jag bytte till 235.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Min 235 prickar GPS oftast inom 10-15 sekunder när jag kliver ut och sätter på den. Kan inte minnas att den tagit mer än ~1 minut som mest vid riktigt dåligt väder.
Jag kör inte GLONASS, bara GPS.

Jag hade 220 innan som kunde ta upp mot 5 minuter ibland att fixa GPS om det var molnigt ute, vilket var en av anledningarna (+ att jag ville ha optisk pulsmätare) att jag bytte till 235.
Har provat ändra gps-inställningarna utan vidare resultat.
Startar aldrig innan jag kommit ut men man hinner ju förfrysa och bli kall innan man fått signal, brukar ibland börja springa direkt då och kan då springa 1-1,5km då innan den hittat signal.
Väldigt frustrerande!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har provat ändra gps-inställningarna utan vidare resultat.
Startar aldrig innan jag kommit ut men man hinner ju förfrysa och bli kall innan man fått signal, brukar ibland börja springa direkt då och kan då springa 1-1,5km då innan den hittat signal.
Väldigt frustrerande!
Var det länge sedan som du synkade den mot mobilen i Garmin Connect? Läst att klockan lär sig / minns satelliternas position från föregående pass och därmed hittar position snabbare med tiden (förutsatt att man synkar emellanåt mot mobilen)
Iofs kan det gå veckor med 235 utan att jag synkar mot mobilen och ändå hittar den blixtsnabbt.

Ett tips jag körde på när jag hade 220 med låångsam GPS-fix var att jag satte igång den och la den vid fönstret medans jag bytte om inför löpningen. Lagom till uppvärmningstart var den redo :)

Avslutningsvis, testa köra factory reset, uppdatera firmware och allt det där. Låter fel att 230 ska ta sån tid. 235 är ju samma klocka + pulsmätare. Kan ej vara sån skillnad om du inte bor extremt tättbyggt eller något sånt med massiva störningar.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Var det länge sedan som du synkade den mot mobilen i Garmin Connect? Läst att klockan lär sig / minns satelliternas position från föregående pass och därmed hittar position snabbare med tiden (förutsatt att man synkar emellanåt mot mobilen)
Iofs kan det gå veckor med 235 utan att jag synkar mot mobilen och ändå hittar den blixtsnabbt.

Ett tips jag körde på när jag hade 220 med låångsam GPS-fix var att jag satte igång den och la den vid fönstret medans jag bytte om inför löpningen. Lagom till uppvärmningstart var den redo :)

Avslutningsvis, testa köra factory reset, uppdatera firmware och allt det där. Låter fel att 230 ska ta sån tid. 235 är ju samma klocka + pulsmätare. Kan ej vara sån skillnad om du inte bor extremt tättbyggt eller något sånt med massiva störningar.
Bor inte i särskilt tätbebyggt område, mindre stad.
Brukar synca mot mobilen efter varje löppass dvs ca 1gng/vecka. Samt klockan har senaste firmware, så jag förstår verkligen inte problemet.
Har provat ditt tips om att starta när jag byter om men upplever att det tar ännu längre tid då, precis som om den har noll signal inomhus..
Full reset är ju ett alternativ jag inte testat, får väl prova det som sista utväg :)


Kolla så att epo är aktuellt. står det utgången så måste klockan synkas med garmin connect mobilen eller express. Hittas i inställningar-om.
Hittar inget som heter Epo i min klocka...
 

Cykel-Mange

Breitling
Har kört flera olika träningsklockor genom åren. Började med en Sigma pulshistora som fortfarande finns kvar, men som beater...
Därefter blev det en Polar M400, bra instegs-GPS som har löjligt dålig batteritid. Har kört den i 3-4 år och den började visa konstiga pulsvärden? Det visade sig att det var en kombo av kasst pulsband och milt förmaksflimmer! Skaffade då en Garmin 935, sprang på ett bra pris på ett bundle-pack på Wiggle och slog till. Fungerar riktigt nice, lätt , smidigt armband och fantastisk batteritid. Gillar även Garmins mjukvara för presentation av datan. Jag kör cykel, löpning och crossfit med 935
398626_3413446.jpg
:an.
 

Crane

Panerai
Hur funkar gps’en i eran?
Jag har forerunner 230 men ska nog flippa den, tar typ 10min att hitta gps-signal..
Min fungerar bra, som P skriver, ca 10sek varje gång vid start av aktivitet.
Jag hade en Polar M400(har jag för mig) tidigare som hade problem med att det tog lång tid innan den synkade, galet irriterande när man ska iväg såklart.
GLONASS har jag inte testat än, men ska visst vara nåt utöver GPS som jag förstått.

Såg att du fått bra tips.

Edit: vill tillägga att jag bor mitt i huvudstaden, men om det påverkar negativt eller postitivt för GPS vill jag säga är oklart.
 

Felix Estréus

Breitling
Har provat Fitbit Blaze, Garmin Forerunner 25 och 35.

Forerunner 35 va jag jäkligt nöjd med, till följd av ett dyrare pris presterade den självklart bättre. Dock fruktansvärt kass tillhörande app....
 
Topp