• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Garmin in the night :blackalien:
IMAG4548.jpg
 

Blomqvist

Breitling
Kanske en fenix 5x plus med titan band?
Jo, tanken har slagit mig.
Läste ett test och en jämförelse av Marq-serien.
Hade man en Chronos var det värt att byta upp sig, men om man hade en Fenix 5
Marq ser fantastiska ut, dyra som fan men bra är de säkert :)

Jo dom är det...
Jag fattar inte att jag ens överväger att lägga dom pengarna på något som om tre år är näst intill värdelöst.
Men dom är ju så snygga, och jag har alltför dålig karaktär för att stå emot.
Jag röker inte, jag dricker någon snaps till jul och midsommar, och min enda egentliga last här i livet är hallonsaft...
Så jag antar att jag förtjänar en! ;)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har haft min instinct i lite mer än en vecka nu. Det är faktiskt den enda klockan jag haft på mig. Mycket nöjd. Jag kör stegräknare, puls och veckodag på hemskärmen.
På önskelistan hoppas jag att det kommer lite mer widgets, typ tidvatten. Annars är den super. Väger ingenting. Mycket bekväm. Ser snygg ut.
Det negativa är att det är lite svårt för den att hänga med vid plötsliga puls ökningar. Som vid intervall träning.

1970-01-01 01.00.00 2.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft min instinct i lite mer än en vecka nu. Det är faktiskt den enda klockan jag haft på mig. Mycket nöjd. Jag kör stegräknare, puls och veckodag på hemskärmen.
På önskelistan hoppas jag att det kommer lite mer widgets, typ tidvatten. Annars är den super. Väger ingenting. Mycket bekväm. Ser snygg ut.
Det negativa är att det är lite svårt för den att hänga med vid plötsliga puls ökningar. Som vid intervall träning.

1970-01-01 01.00.00 2.jpg
Snygg! Den känns lite G-shockig men med träningsfunktioner. Verkar vara mycket klocka för pengarna.
 

NickG

Cartier
Tyvärr ett faktum med alla pulsmätare likt denna som mäter optiskt på handleden.
Inte optimalt för intervallträning om man inte kör chest strap.
Jag har faktiskt en polar chest strap hemma. Tänkte jag skulle köpa ett batteri till den och se om det går att para ihop dom.
Om det är ANT+ så ska det inte vara några problem att para ihop.
Jag köpte ett chest strap till min Garmin Vivoactive 3, mäter pulsen hur bra som helst men får det inte till att sitta bekvämt.
Jag kör lite crossfit inspirerad styrketräning men får alltid känslan av att det är påväg att falla ner.
Hur har ni pulsbandet?, precis under bröstet eller över bröstet? Och har ni det sittandes tight ?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
O
Jag kör lite crossfit inspirerad styrketräning men får alltid känslan av att det är påväg att falla ner.
Hur har ni pulsbandet?, precis under bröstet eller över bröstet? Och har ni det sittandes tight ?

För min egen del (löpning): Jag kör inget pulsband. När jag hade det till min FR220 så tyckte jag bara det skavde och var jobbigt när man började bli svettig och körde intervaller etc.
Ser ärligt talat inte behovet. Statistik i all ära men jag har rätt bra koll redan på ungefär hur jag ligger i puls i olika aktiviteter, orkar inte stå ut med extra besvär i form av chest strap osv. Tycker pulsmätning för vanlig löpning i hyfsat jämnt tempo duger rätt bra :)

Det roliga är att om det är kallt ute så har jag långärmat och då har jag klockan utanpå tröjan - och då stänger jag av pulsmätningen helt.

Precis som du tränar jag i övrigt crossfitliknande träning och har provat allt möjligt i "prylväg" såsom olika hörlurar. I slutändan pallar inget trycket, allt hoppande dunsande lyftande slängande med kroppen. Blir bara irriterande för mig att ha extra prylar på kroppen (och absolut inte något armbandsur när jag tränar annat än löpning eller simning) Det är bara i vägen..
 

NickG

Cartier
För min egen del (löpning): Jag kör inget pulsband. När jag hade det till min FR220 så tyckte jag bara det skavde och var jobbigt när man började bli svettig och körde intervaller etc.
Ser ärligt talat inte behovet. Statistik i all ära men jag har rätt bra koll redan på ungefär hur jag ligger i puls i olika aktiviteter, orkar inte stå ut med extra besvär i form av chest strap osv. Tycker pulsmätning för vanlig löpning i hyfsat jämnt tempo duger rätt bra :)

Det roliga är att om det är kallt ute så har jag långärmat och då har jag klockan utanpå tröjan - och då stänger jag av pulsmätningen helt.

Precis som du tränar jag i övrigt crossfitliknande träning och har provat allt möjligt i "prylväg" såsom olika hörlurar. I slutändan pallar inget trycket, allt hoppande dunsande lyftande slängande med kroppen. Blir bara irriterande för mig att ha extra prylar på kroppen (och absolut inte något armbandsur när jag tränar annat än löpning eller simning) Det är bara i vägen..
Precis! Det är i löpning och gång jag tycker min Garmin VA3 är helt fantastisk då den optiska sensorn faktiskt fungerar, men det är just under mina styrkepass då den optiska sensorn fallerar så försöker hitta någon bra lösning på det, sambon har den liggandes under sport-bh:n så den sitter på plats hela tiden, men någon sport-BH känns inte aktuellt för mig....än;)
 
  • Like
Reactions: Kai

Homer likes watches

Panerai
2-Faktor
Fick hem min Huawei watch gt i lördags och måste säga att den är riktigt nice! Den är mer träningsklocka än smartwatch då man inte kan ladda ner något annat än huaweis grejor när de kommer. Men silikonbandet är fruktansvärt skönt och passningstiden verkar sjuk bra (hade 67% i lördags och efter lek med gps och allmän användning nu tis 40%)
IMG_20190423_162228.jpg
IMG_20190423_162244.jpg
 

namnbricka

Breitling
AA90B6BB-542F-42EE-B67A-1C61575FFF96.jpeg
Satt i helgen och lekte lite med gamla band osv på min Garmin Fenix 5 plus Titan samt hittade en Skeleton-urtavla. Jag kan dock inte bestämma mig om det är häftigt eller fånigt
 

zeke_varg

Omega
Är det någon som fått återkoppling från tillverkare/återförsäljare vilken längdavvikelse som är ok för er gps-klocka när ni är ute och springer?

Min garmin forerunner 230 ger konstant för glada siffror, dvs längre än vad jag kutar. Jag har gjort fabriksåterställning och väntar till den är gpsredo. Kör gps o glonass. Härnäst ska jag testa att ha två klockor på armen för att kolla hur illa det är.

Jag tänkte att jag skulle reda ut först vad som är ok innan jag berättar till återförsäljare.. så jag inte kommer i läget:

”-Jaha, klockan går 10% fel... hade det varit 11% el mer hade vi bytt ut/lagat den.”
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Är det någon som fått återkoppling från tillverkare/återförsäljare vilken längdavvikelse som är ok för er gps-klocka när ni är ute och springer?

Min garmin forerunner 230 ger konstant för glada siffror, dvs längre än vad jag kutar. Jag har gjort fabriksåterställning och väntar till den är gpsredo. Kör gps o glonass. Härnäst ska jag testa att ha två klockor på armen för att kolla hur illa det är.

Jag tänkte att jag skulle reda ut först vad som är ok innan jag berättar till återförsäljare.. så jag inte kommer i läget:

”-Jaha, klockan går 10% fel... hade det varit 11% el mer hade vi bytt ut/lagat den.”

Prova annars att skapa en bana på garmin connect web och se hur långt det blir där.
 

Kai

Rolex
Är det någon som fått återkoppling från tillverkare/återförsäljare vilken längdavvikelse som är ok för er gps-klocka när ni är ute och springer?

Min garmin forerunner 230 ger konstant för glada siffror, dvs längre än vad jag kutar. Jag har gjort fabriksåterställning och väntar till den är gpsredo. Kör gps o glonass. Härnäst ska jag testa att ha två klockor på armen för att kolla hur illa det är.

Jag tänkte att jag skulle reda ut först vad som är ok innan jag berättar till återförsäljare.. så jag inte kommer i läget:

”-Jaha, klockan går 10% fel... hade det varit 11% el mer hade vi bytt ut/lagat den.”
Läste någonstans att vissa Garminklockor kan visa fel om man kör både GPS och GLONASS och att detta åtgärdats av att stänga av GLONASS och enbart köra GPS.
 
Senast ändrad:
Topp