• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Är det någon som fått återkoppling från tillverkare/återförsäljare vilken längdavvikelse som är ok för er gps-klocka när ni är ute och springer?

Min garmin forerunner 230 ger konstant för glada siffror, dvs längre än vad jag kutar. Jag har gjort fabriksåterställning och väntar till den är gpsredo. Kör gps o glonass. Härnäst ska jag testa att ha två klockor på armen för att kolla hur illa det är.

Jag tänkte att jag skulle reda ut först vad som är ok innan jag berättar till återförsäljare.. så jag inte kommer i läget:

”-Jaha, klockan går 10% fel... hade det varit 11% el mer hade vi bytt ut/lagat den.”
Googla lite på DC Rainmaker och GPS accuracy. Han har ett antal artiklar i ämnet.
Sammanfattningnsvis: räkna alltid med 1-10% felavvikelse beroende på miljö.. tyvärr.
Fast vi här är ju vana vid oexakt gång med våra mekaniska ur :D
 

zeke_varg

Omega
Prova annars att skapa en bana på garmin connect web och se hur långt det blir där.
Jag tränar med en polare o 100% av gångerna springer jag längre. Jag är latast av oss båda så säker på att jag inte springer extra långt i kurvorna..

springer i träningsgrupp ibland och så även andra har kortare rundor.
 

zeke_varg

Omega
Googla lite på DC Rainmaker och GPS accuracy. Han har ett antal artiklar i ämnet.
Sammanfattningnsvis: räkna alltid med 1-10% felavvikelse beroende på miljö.. tyvärr.
Fast vi här är ju vana vid oexakt gång med våra mekaniska ur :D
Om andra garminklockor är med i spåren så bör de sinsemellan inte avvika alltför mycket då de alla passerar samma träd och berg.

Jag tror den ligger över 10% fel mot en annan garmin men ska göra ett test på samma arm så får vi se.

Finns det någon garmin som har en påtalat bättre precision?

Har börjat kolla vivoactive o garmin under 4K.
 

zeke_varg

Omega
Det gick åt helvete. Kört återställning av klockan o körde från 0. Ingen glonass. Nu glömde jag att låna kompisens klocka för att ha bredvid på armen men kompisens garmin landade på knappa 5km under backintervallen. Jag hamnade på 9,1km.

Det är oklart om den blev gps-klar men jag gick i 5-7min ute innan jag startade löpet.

Lol på riktigt.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det gick åt helvete. Kört återställning av klockan o körde från 0. Ingen glonass. Nu glömde jag att låna kompisens klocka för att ha bredvid på armen men kompisens garmin landade på knappa 5km under backintervallen. Jag hamnade på 9,1km.

Det är oklart om den blev gps-klar men jag gick i 5-7min ute innan jag startade löpet.

Lol på riktigt.
Det var en Forerunner 230 du hade va? Jag hade väldiga problem med min att hitta GPS-signal på den.
Tog typ 10 min innan jag fick signal, sjukt irriterande faktiskt.
Tröttnade och sålde den, letar ersättare.. lutar åt en 245 Music :)
 

Kai

Rolex
Det var en Forerunner 230 du hade va? Jag hade väldiga problem med min att hitta GPS-signal på den.
Tog typ 10 min innan jag fick signal, sjukt irriterande faktiskt.
Tröttnade och sålde den, letar ersättare.. lutar åt en 245 Music :)
245 Music verkar vara mycket bang for the buck! Drog själv iväg en beställning på den.
 

zeke_varg

Omega
Det var en Forerunner 230 du hade va? Jag hade väldiga problem med min att hitta GPS-signal på den.
Tog typ 10 min innan jag fick signal, sjukt irriterande faktiskt.
Tröttnade och sålde den, letar ersättare.. lutar åt en 245 Music :)
Jag har fram till fabriksåterställningen haft ok tid innan den ok:ade gps. Nu är den typ trasig. Jag ska klicka på knapparna en gång till innan löpning sen skickar jag tillbaka den. Haft i 1,5år. Lurad i 1,5år.. troende att jag hade nått hyfsad form men är en helt vanlig chipsätare med flås.

Får trösta mig med att den ger mig rätt att köpa en ny klocka. Är återförsäljarna shysta kan jag kanske få rabatt/avdrag. Vill inte betala för en felsökning som jag ev får betala. Typ klockkostnaden.
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Min andra Fenix 5x Plus, denna gång lämnar den inte mig.
DC2A8F0A-2009-468D-82FE-6087E61E9751.jpeg
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Du som haft många. Vad tycker du t.ex är bättre med den och vad motiverar prisskillnaden mellan den och en instinct?
Jag har haft fenix 3hr, några forerunner, instict och fenix 5x plus.

Gillade instict som fan och trodde att jag aldrig skulle byta ut den. Dock var den lite enkel och saknade vissa saker jag gillade med 5x plus.
Dock så tycker jag instict har "bättre" skärm, km inte annat lättare att se tiden.
5x plus är egentligen orimligt dyr kan jag tycka, men denna gång kommer jag behålla den.
 

zeke_varg

Omega
Snackat med garmin. Fick en kryptisk förklaring som jag inte kunde få tydligare. 15m fel på 95% av tiden. What is das? 15m av vilken sträcka under vilken tid?

Det var accepterad feltollerans. Men den är mer kopplad till att man är bredvid höghus och i tunnlar osv där det är svårt att få signaler att nå fram.

Att springa bredvid en tall och en ej utslagen Björk känns inte lika tungt för klockfan kan man tycka...
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Snackat med garmin. Fick en kryptisk förklaring som jag inte kunde få tydligare. 15m fel på 95% av tiden. What is das? 15m av vilken sträcka under vilken tid?

Det var accepterad feltollerans. Men den är mer kopplad till att man är bredvid höghus och i tunnlar osv där det är svårt att få signaler att nå fram.

Att springa bredvid en tall och en ej utslagen Björk känns inte lika tungt för klockfan kan man tycka...
Låter som skitsnack tycker jag. Har aldrig haft så stor avvikelse på någon av mina Garmin-klockor, inte ens min gamla FR610 som inte ens hade Glonass eller ett särskilt bra GPS-chip. 15 meters felmarginal kan jag köpa om man springer genom centrala Manhattan men fan inte under normala förhållanden.

Kollade mina senaste 12 kontrollmätta lopp och jämförde den mätta distansen med klockans distans och det blev 99,41% exakthet.

Lopp / Klockans distans / (Mätt distans)
Hamburg marathon 42,27 (42,195)
Amsterdam marathon 42,69 (42,195)
Midnattsloppet 10,07 (10,00)
Malmömilen 10,1 (10,00)
Göteborgsvarvet 21,24 (21,10)
Springtime 10,06 (10,00)
Seeding GBG-varvet 10,00 (10,00)
Malmömilen 10,14 (10,00)
Trelleborgsloppet 10,1 (10,00)
Malmö halvmarathon 21,06 (21,10)
Malmömilen 10,02 (10,00)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
zeke_varg: Du har ett dåligt exemplar, tyvärr. Jag hade 220 innan samt Fenix 5 och har 235 nu och båda mäter lika bra/rätt utan så stora felmarginaler oavsett miljö.
Sälj/släng och köp ny Forerunner eller annan valfri modell.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Låter som skitsnack tycker jag. Har aldrig haft så stor avvikelse på någon av mina Garmin-klockor, inte ens min gamla FR610 som inte ens hade Glonass eller ett särskilt bra GPS-chip. 15 meters felmarginal kan jag köpa om man springer genom centrala Manhattan men fan inte under normala förhållanden.

Kollade mina senaste 12 kontrollmätta lopp och jämförde den mätta distansen med klockans distans och det blev 99,41% exakthet.

Lopp / Klockans distans / (Mätt distans)
Hamburg marathon 42,27 (42,195)
Amsterdam marathon 42,69 (42,195)
Midnattsloppet 10,07 (10,00)
Malmömilen 10,1 (10,00)
Göteborgsvarvet 21,24 (21,10)
Springtime 10,06 (10,00)
Seeding GBG-varvet 10,00 (10,00)
Malmömilen 10,14 (10,00)
Trelleborgsloppet 10,1 (10,00)
Malmö halvmarathon 21,06 (21,10)
Malmömilen 10,02 (10,00)
har också haft garmin-klockor med GPS och har aldrig haft någon stor avvikelse från känd sträcka. Alltid funkat prima.
HR däremot...
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
har också haft garmin-klockor med GPS och har aldrig haft någon stor avvikelse från känd sträcka. Alltid funkat prima.
HR däremot...
Don't get me started på HR... Jag har till största delen kört med deras straps och de funkar till 100% för mig när de är nya men efter bara 100 mils löpning så börjar de balla ur totalt och måste bytas ut. Det har inte haft med chipet att göra utan med själva strappen och eftersom chipet numera sitter fast så måste allt bytas. Inte så värst mycket pengar men det blir dyrt när man måste göra det 3-4 gånger per år. :shifty:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Don't get me started på HR... Jag har till största delen kört med deras straps och de funkar till 100% för mig när de är nya men efter bara 100 mils löpning så börjar de balla ur totalt och måste bytas ut. Det har inte haft med chipet att göra utan med själva strappen och eftersom chipet numera sitter fast så måste allt bytas. Inte så värst mycket pengar men det blir dyrt när man måste göra det 3-4 gånger per år. :shifty:
Ja fyfan, jobbigt.
De borde fixa så att man kan ta loss chippet och bara byta band för någon hundring eller två.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja fyfan, jobbigt.
De borde fixa så att man kan ta loss chippet och bara byta band för någon hundring eller två.
Det kunde man ju på de gamla. De tog dock 400kr för bara bandet vilket är rätt mycket för vad man får.

Såhär var de gamla:
753759003456_004_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg


De nya är de två längst upp:
maxresdefault.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det kunde man ju på de gamla. De tog dock 400kr för bara bandet vilket är rätt mycket för vad man får.

Såhär var de gamla:
753759003456_004_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg


De nya är de två längst upp:
maxresdefault.jpg
Ah, ok.
Garmin är ju kända för att vara ganska giriga så de ville väl klämma ut lite mer pengar ur sina HRM-band ;)
 
Hej!
Läst (bitvis skummat) igenom tråden.
Någon som har erfarenhet av eller kan rekommendera en smart- alt. träningsklocka för bassängsimning? Tränar medley och vore kul att börja reg. utveckling och få hjälp med tempo etc.
Googlat runt och läst om diverse modeller men blir inte klokare för det. Känns som jag är ute på för djupt vatten....
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Nån som har testat garmins vivoactive 3? Kanske den med musik till och med?
Köpte en sån till tjejen (ej Music). Den funkar men hon är inte nöjd med touchscreen. Det är mer intuitivt med fysiska knappar när det gäller träningsklockor med allt svett osv.
Klockan ger ett väldigt plastigt intryck när man hanterar den i handen men den funkar för hennes behov (löpning och hon har den på sig hela dagarna i övrigt) utan att något gått sönder än på snart ett år.
 

zeke_varg

Omega
Köpte en sån till tjejen (ej Music). Den funkar men hon är inte nöjd med touchscreen. Det är mer intuitivt med fysiska knappar när det gäller träningsklockor med allt svett osv.
Klockan ger ett väldigt plastigt intryck när man hanterar den i handen men den funkar för hennes behov (löpning och hon har den på sig hela dagarna i övrigt) utan att något gått sönder än på snart ett år.
Tack för feedback!

Min ultimata plan var att hitta en träningsklocka som kunde smita med på jobbet men skjorta och kostym är svårt att få till en synk med klockor som bygger en del på höjden. Smartwatch går att få rätt clean tavla men får nog förlika mig med två skilda.. dressklocka och träningsklocka.
 
Topp