• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Tycker att det spretar lite för mycket med diskussioner i detta segment. Varför inte försöka samla dem i en tråd?

Exempel på dessa är Garmin med sina renodlade träningsklockor såsom Fenix, Forerunner eller varför inte Suunto med sina olika friluftsklockor.

Syftet med tråden är alltså att diskutera tränings- och friluftsinriktade klockor. G-Shock har ju redan en massiv tråd här och dessutom är de enligt mig inte renodlade träningsklockor med ordentliga funktioner för GPS/löpning/simning.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag börjar med en för mig ny modell som jag är väldigt sugen på efter att ha provat Garmin Fenix 5 47mm (på tok för stor så jag sålde den snabbt): Garmin Instinct.
cf-lg-18a7a0af-8bbf-4bba-9468-e4969090e9ca.jpg

Påminner en hel del om G-Shock till utseendet men med massa tränings-/löpningsfunktioner. Kostar dessutom bara strax under 3000. Billigt, med tanke på att Garmin Fenix-serien är svindyr i jämförelse.
Den är även byggd efter amerikanska militärens standard 810G för värme-, stöt- och vattentålighet och ska palla 100 meter under vattnet.
Någon som har en sån här redan?
Tipsar om en rätt bra tråd på Watchuseek som behandlar just denna modell med många bilder: https://forums.watchuseek.com/f296/garmin-instinct-light-powerful-4824981.html
 
Senast ändrad:

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Jag kör just nu en Fenix 5X men som du säger, den är väldigt stor och ganska klumpig. Jag är på ett jakt efter ett bättre alternativ, Instinct verkar ju inte helt fel.
Den kan man ju även ha på jobbet, där det krävs att den stål stryk.

Testat en Forerunner 935 och den var slimmad och bra tycker jag. Den känns dock inte så tålig så den går bort.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag kör just nu en Fenix 5X men som du säger, den är väldigt stor och ganska klumpig. Jag är på ett jakt efter ett bättre alternativ, Instinct verkar ju inte helt fel.
Den kan man ju även ha på jobbet, där det krävs att den stål stryk.

Testat en Forerunner 935 och den var slimmad och bra tycker jag. Den känns dock inte så tålig så den går bort.
Jag kör Forerunner 235 till löpningen men har även klämt på 935an en hel del och som du säger - den känns för ömtålig den med för "beaterbruk". Jag har också ett hårt fysiskt jobb. Jag tyckte t om att min Garmin Fenix 5 var på gränsen till för klent byggd (framförallt armbandets livslängd och så mörka coatingen på boetten) - iallafall var min upplevda känsla så. Därav är jag mycket nyfiken på att klämma på en Instinct.

Känns som att det är en tidsfråga innan Garmin så småningom kommer ikapp G-Shock (eller iallafall nära) genom att bygga robustare varianter av deras träningsklockor. För just nu är det lite antingen eller - antingen har man stridsvagns-GShock eller så har man en vekare renodlad träningsklocka.
 
Senast ändrad:

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Jag kör Forerunner 235 till löpningen men har även klämt på 935an en hel del och som du säger - den känns för ömtålig den med för "beaterbruk". Jag har också ett hårt fysiskt jobb. Jag tyckte t om att min Garmin Fenix 5 var på gränsen till för klent byggd (framförallt armbandets livslängd och så mörka coatingen på boetten) - iallafall var min upplevda känsla så. Därav är jag mycket nyfiken på att klämma på en Instinct.

Känns som att det är en tidsfråga innan Garmin så småningom kommer ikapp G-Shock (eller iallafall nära) genom att bygga robustare varianter av deras träningsklockor. För just nu är det lite antingen eller - antingen har man stridsvagns-GShock eller så har man en vekare renodlad träningsklocka.
Om jag inte missminner har vi snart samma yrke. Är dock på skolan fortfarande. Om jag får sålt min Fenix köper jag en och testar. Får
hårdköra den på övningar och Polkon för att utvärdera
 

mouqvist

Rolex
Kul tråd. Har en fråga: jar ägt och varit rätt nöjd med en Samsung Frontier. Nu ser jag att man kan skaffa den nya Galaxy watch i en mindre storlek, nämligen 42mm
Låter jättebra men jag undrar om någon provat den modellen? Blir den för liten? Är den sämre (batteritid, dispaly, osv) jfm den större 46mm modellen?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har en pensionerad 235. Den mittre knappen på vänstersidan har fått en kass funktionalitet genom att den inte längre klickar utan diffust segar sig in.
Men redan innan den nådde det stadiet tyckte jag hela klockan kändes plastig och rätt skräpig. Fast den hade ändå klarat sig rätt bra fram till för ett tag sen.
Nu har det istället blivit en Fenix 5 safir. Visst är den stor, men jag har den främst när jag motionerar och jag störs inte av storleken. Tvärtom är den tydlig och funkis tycker jag. Sen den svarta ytan, kommer den att ta stryk? Återstår att se. Bandets snabbkoppling inger inget stort förtroende, men kvaliteten på gummit i sig ihop med själva spännet känns bra.
Gillar även att HR sensorn blivit så mycket mindre utstickande.
Summa summarum är jag mycket nöjd med Fenix 5:an. Ger ett betydligt bättre intryck än den 235:a jag hade. Helt annat pris utan tvekan, men också en produkt som känns och ser ut som en riktig klocka, vilket jag tycker t ex Instinct med sitt helplastutförande inte gör på motsvarande sätt.
 

Androl

Omega
Hade Garmin 235 funkade riktigt bra att bara använda som löparklocka, men kändes ganska plastig och väldigt stor. Eftersom jag använde sportklockan ganska mycket på jobbet så blev man ganska trött på utseendet på klockan efter någon månad.

Så köpte mig en Garmin Fenix 5s sapphire. Safirglas och något mindre än dem andra, 42 mm och deras tjejmodell. Jag köpte den helsvarta modellen men finns vit silver rosé m.m, men då utan safirglas om jag inte minns fel. Riktigt bra alternativ om man vill ha en lite mindre klocka. Nackdel är priset och att andra klockor blir liggandes emellanåt.
222048E1-C0A7-4A6E-96C1-68F237F6B3A3.jpeg
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag börjar med en för mig ny modell som jag är väldigt sugen på efter att ha provat Garmin Fenix 5 47mm (på tok för stor så jag sålde den snabbt): Garmin Instinct.
cf-lg-18a7a0af-8bbf-4bba-9468-e4969090e9ca.jpg

Påminner en hel del om G-Shock till utseendet men med massa tränings-/löpningsfunktioner. Kostar dessutom bara strax under 3000. Billigt, med tanke på att Garmin Fenix-serien är svindyr i jämförelse.
Den är även byggd efter amerikanska militärens standard 810G för värme-, stöt- och vattentålighet och ska palla 100 meter under vattnet.
Någon som har en sån här redan?
Tipsar om en rätt bra tråd på Watchuseek som behandlar just denna modell med många bilder: https://forums.watchuseek.com/f296/garmin-instinct-light-powerful-4824981.html

B2815C64-2881-4CDD-9311-553306267ED4.jpeg

Årets julklapp blev en Instinct. Har burit den konstant i två dygn och kan säga att jag gillar!
Den är verkligen superlätt o sitter väldigt skönt. Lär mig den nu, men spontant är den ganska lätt att ställa in o navigera i menyerna.
Massa kul funktioner utöver puls och träningsfeatures o GPS. Stressmätare, väder/temp etc.
Har inte haft träningsklocka tidigare, så saknar egentligen inte Connect IQ som denna modellen inte har pga den enklare displayen. Kort o gott, supernöjd.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Årets julklapp blev en Instinct. Har burit den konstant i två dygn och kan säga att jag gillar!
Den är verkligen superlätt o sitter väldigt skönt. Lär mig den nu, men spontant är den ganska lätt att ställa in o navigera i menyerna.
Massa kul funktioner utöver puls och träningsfeatures o GPS. Stressmätare, väder/temp etc.
Har inte haft träningsklocka tidigare, så saknar egentligen inte Connect IQ som denna modellen inte har pga den enklare displayen. Kort o gott, supernöjd.

Stort grattis! Forumets första Instinct-ägare? :)
Får man fråga vart du köpte den? Har varit ute på XXL och dylika sportbutiker på sistone för att se om de fått in den för att få klämma och känna men nej, inte än vad jag kunde se.
Du får jättegärna uppdatera tråden efter lite användning. Är främst intresserad av hur robust den är kring armbandet och boetten vid hårdare aktiviteter/slit/drag, där jag upplevt mina tidigare Garmins vara lite sköra.

Ang Garmin IQ... använde det inte mer än i början (nyhetens behag).
 

Bas

Patek
Intressant tråd !
Är ute efter en bra tålig träningsklocka som inte är allt för stor.
Spontant blev jag väldigt nyfiken på Garmin Instinct :)
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Stort grattis! Forumets första Instinct-ägare? :)
Får man fråga vart du köpte den? Har varit ute på XXL och dylika sportbutiker på sistone för att se om de fått in den för att få klämma och känna men nej, inte än vad jag kunde se.
Du får jättegärna uppdatera tråden efter lite användning. Är främst intresserad av hur robust den är kring armbandet och boetten vid hårdare aktiviteter/slit/drag, där jag upplevt mina tidigare Garmins vara lite sköra.

Ang Garmin IQ... använde det inte mer än i början (nyhetens behag).
Tackar! Kan mkt väl vara första som skaffat Instinct eller så uppmärksammas dessa träningsinstrument så där lite lagom på forumet. :)
Den köptes oprovad på Widforss på nätet. Men väldigt bra i storlek tycker jag som i vanliga fall bär 36-41mm. Som sagt, riktigt lätt.
Utan vetenskapliga tester så skulle jag säga att denna pallar med en del stryk. Just kring boett och bandhorn känns den robust. Jag kan bara jämföra med en G-shock DW-5600 som jag haft och upplever denna (edit: Garminen) mer rugged eftersom boetten är byggd i hård komposit. Glaset är väl den svagaste punkten skulle jag säga eftersom det inte är safir.
Har bara hunnit med att regga 8km, men gillar gränssnittet i tillhörande app, känns fräscht. Den kommer också användas i gruppträning o yoga, så får återkomma med tankar om det. Yoga borde den palla förresten. :)
 
Senast ändrad:

_robban

Cartier
2-Faktor
Har nyligen bytt ifrån Garmin Tactical Bravo som var stor som tusan men höll måttet och inte en skråma på sig trotts hårt och idogt bärande i skog och mark
IMG_2367.jpg


Till en inte lika stor men absolut inte liten Fenix 5 plus
IMG_0785.jpg


Skiljer lite i Fenix'ens fördel än så länge då den är rappare i menyerna, bättre skärm (pixeltäthet), snabbare gps fix förutom de självklara funktionerna som Bravon'n saknade helt som tex pulsmätare, payfunktion och spotify stöd.
Har även ett par Suunto här hemma (dykare och löpning) men nu är det mest just Fenix som sportas här hemma.
 
Senast ändrad:

vonhall

Rolex
Kul att den här typen av klockor får lite uppmärksamhet!
Har själv kört med Garmins klockor de sista 10 åren och varit väldigt nöjd! Förutom deras rena träningsklockor så har jag haft Fenix 2, 3 och nu 5 "47mm". Har köpt mängder av armband i från Wish som har fungerat alldeles ypperligt.
Dock så finns det två saker som jag tycker hade kunnat göras bättre! Saknar funktionen att kunna sända pulsmätningen som blåtandssignal och inte bara som ANT+. Detta för att kunna koppla min Wahoo trainer med iPaden. Vet inte om den här funktionen finns på träningsklockor ännu. Så detta får man väl se mer som ett önskemål!
Något som Garmin kan förbättra sig på är klockans förmåga att återkoppla till mobilen när signalen brutits. Som det är i dag så kan det krävas en del handpåläggning för att det skall fungera. Kan dock vara kombinationen Fenix5 och iPhone.
 

ekan76

Omega
FE78EFD8-87AA-4AE3-82DC-8ABF82224FCF.jpeg
Är det bara jag som kör Suunto? Nyköpt och hämtades för ett par dagar sedan. Har bara loggat en kortare trailrunda med den, men är nöjd så långt. Enda nackdelen jag kommer på, på rak arm är att det inte är någon autobelysning när man vinklar klockan mot sig a la g-shock. Lite dålig läsbarhet när det är mörkt.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Garmin Approach 40.
Golfklocka primärt men använder den till löpning också.
Kopplad till MyFitnessPal och inte minst Garmins briljanta app Connect.

627E949C-D782-4701-B1B8-D2E8974B9C08.jpeg
 

Kai

Rolex
Har kört Tomtom Spark Cardio + Music ett par år nu. Funkar bra och med bra app, men lite plastig.
Alltid intressant att se om man kan uppgradera =)
3355054.jpg
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu när det gått ett par veckor - har du några reflektioner kring klockan du vill dela med dig för oss som är sugna? :)
Yes, absolut. Har testat klockan lite nu de senaste veckorna och har kört många olika scenarios som löpning, promenad, bodypump, simning, spinning och lite olika konditionsgruppträningar.
Instincten funkar fint i alla aktiviteter och ni som använt Garmin tidigare vet att appen är grym att kolla värdena på.
För de aktiviteter som inte finns förprogrammerade har jag gjort egna profiler. Smidigt när man väl fått häng på menyerna.

GPS’en är också bra. Är ju kul att kolla rutterna i efterhand i appen, men Return-to-start-funktionen är användbar. Den har jag fått användning av på ett längre pass i en skog jag inte kände till.
I övrigt gillar jag att ha koll på pulszonerna och det är väl den grejen som är mest användbar för mig.
Det var lite generellt och gäller nog många andra pulsklockor också.

Mer specifikt är den rätt välbyggd och den tål en del stryk. Är imponerad att den väger in på 52 gram! Trots 45mm och rätt tjock har jag inte upplevt att den är i vägen, snarare att man inte känner den på sin arm. Men då kommer jag iofs från en Tudor BB-klump.

Pulsmätningen tycker jag funkar bra. Har dubbelkollat manuellt några gånger och den stämmer rätt bra.
Jag har ingen tidigare pulsklocka att jämföra med, men jag gissar Instincten kan upplevas lite basic om man jämför m Fenix 5 etc. Ingen fancy färgskärm eller musiklagring t ex. Dock tycker jag enkelheten är styrkan, sådär lite tooligt skön.
Jupp.. som ni förstår. Rätt nöjd så här långt!
 

NickG

Cartier
67372A83-A04D-4D63-B593-47D923B742C3.jpeg

Nokia Steel HR, numera Withkins och inte Nokia, pulsmätare, sleeptracker, connected GPS och stegräknare. Ville ha något som såg mer ut som en traditionell klocka så denna passade mig perfekt.
 
Topp